2018-02-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Hur kan du, genom att se på deras sätt att arbeta, avgöra om dom bluffar eller ej?

Det har redan förklarats otaliga gånger för dig. Uppenbara fall av cold reading, hot reading och andra välkända tekniker som är förvånansvärt simpla att förstå.

Två kategorier av medium finns:

1. De som bevisats vara bluffmakare.

2. De som inte går att skilja från någon som bara sysslar med cold reading. Dessa vägrar dessutom att låta sig testas under kontrollerade vetenskapliga former. Det är således extremt sannolikt att det de sysslar med är exakt vad det ser ut som, dvs det vanliga bluffmakeriet.
Man har givetvis rätt att tro på dem ändå. Men det blir än mer fånigt att sitta och gnälla när någon blott påvisar att deras föreställningar saknar all grund och i princip är helt uppenbart felaktiga.
Citera
2018-02-12, 15:42
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det har redan förklarats otaliga gånger för dig. Uppenbara fall av cold reading, hot reading och andra välkända tekniker som är förvånansvärt simpla att förstå.

Två kategorier av medium finns:

1. De som bevisats vara bluffmakare.

2. De som inte går att skilja från någon som bara sysslar med cold reading. Dessa vägrar dessutom att låta sig testas under kontrollerade vetenskapliga former. Det är således extremt sannolikt att det de sysslar med är exakt vad det ser ut som, dvs det vanliga bluffmakeriet.
Man har givetvis rätt att tro på dem ändå. Men det blir än mer fånigt att sitta och gnälla när någon blott påvisar att deras föreställningar saknar all grund och i princip är helt uppenbart felaktiga.
Nej, det har det faktiskt inte. Hur kan du avgöra om de bluffar genom deras sätt att arbeta på?
Senast redigerad av enfindam 2018-02-12 kl. 16:08.
Citera
2018-02-12, 17:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Det blir så när man ägnar sig åt provokation i stället för ärlig kommunikation.
Visst är det provokativt och oärligt att marknadsföra andevärlden, som om dess existens vore en allmängiltig sanning.
Citera
2018-02-12, 17:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, det har det faktiskt inte. Hur kan du avgöra om de bluffar genom deras sätt att arbeta på?
Vad är deras ”sätt att arbeta”?
Hur kan man, utöver anekdoter från troende, kontrollera vad som utförts?
Citera
2018-02-12, 17:50
Medlem
Jag tror nog att det kan finnas något där. Eventuellt.
Citera
2018-02-12, 18:18
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är deras ”sätt att arbeta”?
Hur kan man, utöver anekdoter från troende, kontrollera vad som utförts?
Det var någon här som påstod att man kunde se om de bluffar i "Det Okända". Jag undrade hur man kunde se det.
Citera
2018-02-12, 18:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det var någon här som påstod att man kunde se om de bluffar i "Det Okända". Jag undrade hur man kunde se det.
Det finns mentalister som kan göra samma sak som de påstådda mediumen, på så sätt kan man ”se” att det går till på liknande sätt.
Citera
2018-02-12, 19:43
Medlem
Citat:
Det gör jag också. Jag ser inte på t. ex "Det Okända" med helt okritiska ögon men jag anser inte att de medium som arbetar där är några bedragare.

Säger du det.... och ändå är du närmast lyyyyyrisk över hur bra vartenda avsnitt är.... ja vi kan verkligen se hur ”kritisk” du är....
Citera
2018-02-12, 19:49
Medlem
Citat:

Det har du ju redan fått förklarat för dig massor av gånger i tråden, är du inte läskunnig....? Kan du inte förstå? Vill du inte förstå....?
Citera
2018-02-12, 20:23
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Säger du det.... och ändå är du närmast lyyyyyrisk över hur bra vartenda avsnitt är.... ja vi kan verkligen se hur ”kritisk” du är....
Jag tycker att "Det Okända" är en utmärkt underhållning därför att det är verklighetsbaserat, spännande och en billig produktion.
Citera
2018-02-12, 20:50
Medlem
Citat:
Jag tycker att "Det Okända" är en utmärkt underhållning därför att det är verklighetsbaserat, spännande och en billig produktion.

Men vore det inte mer seriöst iså fall, om de gjorde TV där vetenskapen kritiskt granskar påstådda spökerier. Nu är det bara medium som står och svamlar och som är omöjliga att kolla. Folk kan ju påstå vad som helst. Vore det inte bättre om det gjordes andra kontroller än bara medium som står och blundar och suckar och säger "här är något, jag blir svettig".
Citera
2018-02-12, 21:19
Medlem
Som jag redan sagt.. Det Okända började på TV3 tidigt 90tal, tror ni tusentals personer ljuger/ljugit om deras hemsökelser, att de själva hittar på att de är hemsökta?

Tex "i den här hörnan brukar en tjock gubb skugga stå och hålla på med klockan" sen säger J.Berger att "här känner jag en äldre mans närvaro som har problem med klockan på väggen"

Ni får nog allt finna er i att rymden består av mer än 1 dimension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in