Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-31, 00:39
  #1
Medlem
Sweetiepies avatar
Hej allesammans.

Vill börja med att världsbild bygger på humanism, kunskap och vetenskap. Hjärnan och vårat medvetande är kemiska reaktioner som inte har några övernaturliga inslag.

Jag har av intresse kollat nästan alla avsnitt av Det Okända som gått på TV4+. De flesta avsnitt bygger på att vanliga familjer har spökproblem, de hör, ser saker som inte går förklara, föremål flyttar sig, luckor öppnar sig. Olika medium kommer och får direkt kontakt med alla "andar" i huset, identifierar dem, pratar med dem och hjälper dem till "ljuset" och det blir lugn i huset. Efterbesök hos de utsatta familjerna har vid 95% av gångerna lett till att alla har kännt att det blivit lugnare och spökproblemen är borta.

Eftersom man självklart tycker ifrån att "medium" är något man ska ta med en nypa salt så är utgångspunkten att medier är skojjare som vill tjäna pengar och dylikt. Men utan att överdriva är medierna som framträder i Det Okända otroligt övertygande? De kan ta fram namn och alla möjliga saker som de bara inte kunnat ha vetat och tagit reda på tidigare. TV4+ försäkrar även att medierna inte känner till platserna de besöker vilket "om nu inte TV4 ljuger" gör det hela ännu mer trovärdigt.
I ett avsnitt av Det Okända gästas programmet av Torbjörn ( www.soultravel.nu ) Där han gör ett LYCKAT experiment med att lämna sin egna kropp och flyga iväg astralt till ett riggat rum och kan sedan berätta vad bilden i rummet föreställer. Med i studion sitter också en skeptiker som även blir lite förvånad över att experimentet lyckades så pass bra men tror fortfarande att Torbjörn är en bluffare.

Vad är äktheten i dessa medium?
Finns det något som säger att allt är bluff och båg? (Vilket faktiskt majoriteten av folk man frågar spontant anser).
Om inte så vänds hela min världsbild jag beskrev i början upp-och-ner, men jag väljer fortfarande att stå fast vid den. Det är väldigt frustrerande. Hjälp tack.
Citera
2007-12-31, 01:58
  #2
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Hej allesammans.

Vill börja med att världsbild bygger på humanism, kunskap och vetenskap. Hjärnan och vårat medvetande är kemiska reaktioner som inte har några övernaturliga inslag.

Jag har av intresse kollat nästan alla avsnitt av Det Okända som gått på TV4+. De flesta avsnitt bygger på att vanliga familjer har spökproblem, de hör, ser saker som inte går förklara, föremål flyttar sig, luckor öppnar sig. Olika medium kommer och får direkt kontakt med alla "andar" i huset, identifierar dem, pratar med dem och hjälper dem till "ljuset" och det blir lugn i huset. Efterbesök hos de utsatta familjerna har vid 95% av gångerna lett till att alla har kännt att det blivit lugnare och spökproblemen är borta.

Eftersom man självklart tycker ifrån att "medium" är något man ska ta med en nypa salt så är utgångspunkten att medier är skojjare som vill tjäna pengar och dylikt. Men utan att överdriva är medierna som framträder i Det Okända otroligt övertygande? De kan ta fram namn och alla möjliga saker som de bara inte kunnat ha vetat och tagit reda på tidigare. TV4+ försäkrar även att medierna inte känner till platserna de besöker vilket "om nu inte TV4 ljuger" gör det hela ännu mer trovärdigt.
I ett avsnitt av Det Okända gästas programmet av Torbjörn ( www.soultravel.nu ) Där han gör ett LYCKAT experiment med att lämna sin egna kropp och flyga iväg astralt till ett riggat rum och kan sedan berätta vad bilden i rummet föreställer. Med i studion sitter också en skeptiker som även blir lite förvånad över att experimentet lyckades så pass bra men tror fortfarande att Torbjörn är en bluffare.

Vad är äktheten i dessa medium?
Finns det något som säger att allt är bluff och båg? (Vilket faktiskt majoriteten av folk man frågar spontant anser).
Om inte så vänds hela min världsbild jag beskrev i början upp-och-ner, men jag väljer fortfarande att stå fast vid den. Det är väldigt frustrerande. Hjälp tack.

Du inser väl att detta är tillrättalagd humbug! Inspelningsmetoder liknande programmet Så ska det låta!
Citera
2007-12-31, 02:46
  #3
Medlem
Cryxs avatar
Jag tror inte att Det Okända är autentiskt. Däremot känner jag en som samtidigt känner en annan som har haft en av mediumen hemma hos sig och redat ut det ena och det andra angående spöken. Men annars så står jag mig ganska skeptisk till Det Okända.
Citera
2007-12-31, 23:12
  #4
Avstängd
xisms avatar
intressant tråd, att det finns NÅNTING som stör friden hos familjerna är det väl ingen som ifrågasätter? sen VAD detta är för något är en annan femma... bara energier, eller andar, eller riktiga spöken(i vita lakan? haha) ... eller, demoner(med svarta ögon) själv skulle jag tro på det sistnämnda.

för vad har en avliden släkting för behov av att störa friden och skapa osjämna? själv gillar jag ett program som går på discovery mkt bättre... där dom ofta är tvugna att genomföra en utdrivning
Citera
2008-01-01, 01:21
  #5
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Hej allesammans.

Vill börja med att världsbild bygger på humanism, kunskap och vetenskap. Hjärnan och vårat medvetande är kemiska reaktioner som inte har några övernaturliga inslag.

Jag har av intresse kollat nästan alla avsnitt av Det Okända som gått på TV4+. De flesta avsnitt bygger på att vanliga familjer har spökproblem, de hör, ser saker som inte går förklara, föremål flyttar sig, luckor öppnar sig. Olika medium kommer och får direkt kontakt med alla "andar" i huset, identifierar dem, pratar med dem och hjälper dem till "ljuset" och det blir lugn i huset. Efterbesök hos de utsatta familjerna har vid 95% av gångerna lett till att alla har kännt att det blivit lugnare och spökproblemen är borta.

Eftersom man självklart tycker ifrån att "medium" är något man ska ta med en nypa salt så är utgångspunkten att medier är skojjare som vill tjäna pengar och dylikt. Men utan att överdriva är medierna som framträder i Det Okända otroligt övertygande? De kan ta fram namn och alla möjliga saker som de bara inte kunnat ha vetat och tagit reda på tidigare. TV4+ försäkrar även att medierna inte känner till platserna de besöker vilket "om nu inte TV4 ljuger" gör det hela ännu mer trovärdigt.
I ett avsnitt av Det Okända gästas programmet av Torbjörn ( www.soultravel.nu ) Där han gör ett LYCKAT experiment med att lämna sin egna kropp och flyga iväg astralt till ett riggat rum och kan sedan berätta vad bilden i rummet föreställer. Med i studion sitter också en skeptiker som även blir lite förvånad över att experimentet lyckades så pass bra men tror fortfarande att Torbjörn är en bluffare.

Vad är äktheten i dessa medium?
Finns det något som säger att allt är bluff och båg? (Vilket faktiskt majoriteten av folk man frågar spontant anser).
Om inte så vänds hela min världsbild jag beskrev i början upp-och-ner, men jag väljer fortfarande att stå fast vid den. Det är väldigt frustrerande. Hjälp tack.

Medium på Tv4+ är riktigt ja. Familjerna har riktiga problem. Men medier driver med dom och hittar på massa saker. Efteråt när dom "drivit" ut dom här sakerna så kommer dom alltid tillbaks och hör hur det står till nu. Enligt kontraktet dom skrivit så får dom inte införa egna åsikter, och går därför enligt det. Familjerna flyttar alltid därefter ut ur huset. Dom får inte ens nämna nånting. Eftersom dom riskerar stämning, och Tv4+ lär inte ha lite pengar att genomföra detta. Tyvärr dagens sanning, och hatar verkligen människor som gör så här bara för att tjäna pengar på ett idiotiskt program fullt med äckliga gamla människor som kallar sig medium.
Citera
2008-01-01, 14:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Tyvärr dagens sanning, och hatar verkligen människor som gör så här bara för att tjäna pengar på ett idiotiskt program fullt med äckliga gamla människor som kallar sig medium.
Hon som vann dåkusåpan och numera jobbar i programmet "Det okända" är varken äcklig eller gammal!
Nåväl..
Har själv ingen aning om hur pass äkta programmet är. Dock så är det ju självklart en hel del skådespeleri, speciellt bland medierna. Man anar ju att de "utsatta" människorna i programmet oxå fått manus att följa.
Hey det är ju tv-underhållning vi snackar om!
Är själv ingen som tror på det övernaturliga och har heller inte upplevt något själv. Har därför mycket svårt att tro på det hela.
Men det är ju bra underhållning iaf. Man behöver ju inte vara troende för det.
Citera
2008-01-01, 22:03
  #7
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
I ett avsnitt av Det Okända gästas programmet av Torbjörn ( www.soultravel.nu ) Där han gör ett LYCKAT experiment med att lämna sin egna kropp och flyga iväg astralt till ett riggat rum och kan sedan berätta vad bilden i rummet föreställer.
Det där skulle jag vilja se, för den typen av "out of body experience" har motbevisats om och om igen. Det är en del av hjärnan som får oss att uppleva att vi befinner oss inuti våra kroppar, och genom att stimulera den kan man få det att kännas som att man befinner sig utanför kroppen. Ingen har så vitt jag vet kunnat bevisa att man kan se saker på det där sättet heller.
Citera
2008-01-01, 22:37
  #8
Medlem
Frågan är väl snarare:

Vilken äkthet har Flashbackare svar på ämnet. För det är massa dynga här från "vetenskapsmännen".

Men hur ska vi förstå äkhet av det vetenskapen inte kan förklara?

Vetenskapen kan inte förklara allt, vi vet inte allt.
Citera
2008-01-02, 01:24
  #9
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Medium på Tv4+ är riktigt ja. Familjerna har riktiga problem. Men medier driver med dom och hittar på massa saker. Efteråt när dom "drivit" ut dom här sakerna så kommer dom alltid tillbaks och hör hur det står till nu. Enligt kontraktet dom skrivit så får dom inte införa egna åsikter, och går därför enligt det. Familjerna flyttar alltid därefter ut ur huset. Dom får inte ens nämna nånting. Eftersom dom riskerar stämning, och Tv4+ lär inte ha lite pengar att genomföra detta. Tyvärr dagens sanning, och hatar verkligen människor som gör så här bara för att tjäna pengar på ett idiotiskt program fullt med äckliga gamla människor som kallar sig medium.

Är det familjerna som har skrivit kontrakt med TV4+ om att de inte får presentera egna åsikter om det som sägs i programmet?
Citera
2008-01-02, 01:38
  #10
Medlem
yeah´ss avatar
bara för att "familjerna" verkar oskyldiga och icketrornde, understryks trovärdigheten. Lätta att lura och lite klippteknik är svaret i detta fall.

kolla badpsychics för dina funderingar.
Citera
2008-01-02, 02:03
  #11
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
De kan ta fram namn och alla möjliga saker som de bara inte kunnat ha vetat och tagit reda på tidigare.
Effekten du nämner kan uppnås med hjälp av något som kallas cold reading.

Citat:
Där han gör ett LYCKAT experiment med att lämna sin egna kropp och flyga iväg astralt till ett riggat rum och kan sedan berätta vad bilden i rummet föreställer.
I ett senare program (2005-11-23) genomför man ett experiment under mer kontrollerade former. Har du sett det? Deltagarna diskuterade programmen en del på Vetenskap och Folkbildnings forum, bland annat här och här. Tag dig gärna en titt.

Citat:
Det är väldigt frustrerande. Hjälp tack.
Varsågod.
Citera
2008-01-02, 21:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Effekten du nämner kan uppnås med hjälp av något som kallas cold reading.
Nu finns det ju ganska många namn, så de måste vara skickliga på cold reading för att få fram det rätta. Ännu skickligare måste cold readarna vara när de tar fram sådant som ingen värvarande vid tillfället vet om men som visar sig stämma vid en senare kontroll. Det är så man kan misstänka att cold readarna fuskar och tar till mediala krafter...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback