2018-02-15, 15:59
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
I stort sett alla människor har en älskad anhörig som har dött. Många människor påstår också att deras anhöriga tittar till dem och att det finns tecken på att deras anhöriga lever vidare någonstans. Men vad finns det som styrker detta egentligen? Borde inte någon av alla de människor som dött här på jorden ha velat hjälpa till att bevisa andevärlden? Andar kan ju tydligen visa sig när de vill, kan de inte boka en tid och låta vetenskapen få se dem? Bli intervjuad i Skavlan som exempel.
Det är ju det vi får se ske i "Det Okända"! Med hjälp av ett medium tar andarna kontakt.
Citera
2018-02-15, 17:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det är ju det vi får se ske i "Det Okända"! Med hjälp av ett medium tar andarna kontakt.
Vi vet inte att det är det som sker.
Det är vad som påstås.
Vad jag vet har det aldrig verifierats på något sätt.
Citera
2018-02-15, 17:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du tror väl inte på allvar att all stor konst i världen skapas enbart i en människas hjärna?
Hur skapas den annars?

Citat:
Vi får ju mängder av information och idéer och inte minst inspiration till oss hela tiden.
Korrekt. Information som lagras, analyseras och bearbetas av hjärnan.
Citera
2018-02-15, 17:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... det mesta av vår inspiration och kreativitet kommer faktiskt från högre makter...
Vilka ”högre makter”?
Citera
2018-02-15, 18:01
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilka ”högre makter”?
Det får du lista ut själv.
Citera
2018-02-15, 18:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nej, du fattar inte...

Du får mer än gärna förklara då jag faktiskt försöker förstå.

Vad är skillnaden av att bli inspirerad av en dröm eller av något i en dröm?
Citera
2018-02-15, 18:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det får du lista ut själv.
Tack. Då listar jag ut att det är hittepå.
Citera
2018-02-15, 18:12
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du får mer än gärna förklara då jag faktiskt försöker förstå.

Vad är skillnaden av att bli inspirerad av en dröm eller av något i en dröm?
Jag skrev att man under drömmen kunde få till sig viss kunskap som man har nytta av i sitt dagliga liv.
Citera
2018-02-15, 18:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag skrev att man under drömmen kunde få till sig viss kunskap som man har nytta av i sitt dagliga liv.

Jag svarade på: "Många konstnärer, kompositörer mf l hävdar ofta att kreativitet kommer till dom i form av en inspirerande tanke när dom är fullständigt avslappnade, ofta nattetid, och egentligen inte tänker alls. Det är ju en intressant tanke..."

Något annat eller tidigare samtal med någon annan är jag inte intresserad av.

Du påstår att det är skillnad från att bli inspirerad av en dröm och något som är I en dröm.

Min fråga är då - vad är skillnaden?
Citera
2018-02-15, 18:29
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag svarade på: "Många konstnärer, kompositörer mf l hävdar ofta att kreativitet kommer till dom i form av en inspirerande tanke när dom är fullständigt avslappnade, ofta nattetid, och egentligen inte tänker alls. Det är ju en intressant tanke..."

Något annat eller tidigare samtal med någon annan är jag inte intresserad av.

Du påstår att det är skillnad från att bli inspirerad av en dröm och något som är I en dröm.

Min fråga är då - vad är skillnaden?
Man kan få en mängd information till sig när man sover. Det jag talar om är den kunskap som ibland dyker upp när man drömmer. Det kan handla om hur man ska hantera ett problem längre fram el.dyl.
Citera
2018-02-15, 22:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Man kan få en mängd information till sig när man sover. Det jag talar om är den kunskap som ibland dyker upp när man drömmer. Det kan handla om hur man ska hantera ett problem längre fram el.dyl.

Citat:
När vi sover så lämnar vi vårt medvetande och informationen får vi från annat håll.

Ditt påstående att vi "inte tänker alls" och lämnar vårt medvetande när vi sover går emot din teori att vi blir medvetna andevarelser när vi dör.
Påståendet bevisar även att vårt medvetande inte har några djupare funktioner då vår fysiska kropp alltid har högre prioritet än vårt flyktiga medvetande. Du minns alltid informationen vår fysiska kropp mottagit, däremot vet du aldrig vad medvetanden haft för sig när det varit "bortkopplat".

Medvetandet har därför ingen möjlighet att lämna vår kropp och besöka "andevärlden".
Det är helt enkelt avstängt och icke-existerande precis som det vore dött.

Stämmer det du säger så tyder det på att döden är en evighetslång, total avstängning av vårt medvetande/interface mot den övriga kroppen då den information du pratar om här ovan endast kan tas in via våra dödliga kroppar och tolkandet av informationen enligt dig sker helt utan inblandning av medvetandet då det enligt vad du framför är bortkopplat/avstängt.

Det faktum att du skriver att inga intryck registreras när våra medvetanden "lämnar" oss bevisar nämligen att våra medvetanden inte är ute och "reser" utan verkligen är avaktiverade, så varför skulle de ge sig ut på "resor" när vår kropp dör när det normala förfarandet är avakvering när medvetandet inte längre behövs?

Tack, du har precis bevisat att döden är en permanent nedstängning av samtliga system genom att bevisa att det finns en "stoppknapp" som då och då aktiveras när vi sover, och att medvetandet endast är hjärnans sätt att göra vår existens begriplig för vår fysiska kropp på samma sätt som när hjärnan simulerar vår omvärld för att kompensera för våra synsystems brister och fel.

Illusionen om medvetandets odödlighet övertrumfas endast av illusionen om andevärldens existens!
Citera
2018-02-16, 06:24
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Ditt påstående att vi "inte tänker alls" och lämnar vårt medvetande när vi sover går emot din teori att vi blir medvetna andevarelser när vi dör.
Påståendet bevisar även att vårt medvetande inte har några djupare funktioner då vår fysiska kropp alltid har högre prioritet än vårt flyktiga medvetande. Du minns alltid informationen vår fysiska kropp mottagit, däremot vet du aldrig vad medvetanden haft för sig när det varit "bortkopplat".

Medvetandet har därför ingen möjlighet att lämna vår kropp och besöka "andevärlden".
Det är helt enkelt avstängt och icke-existerande precis som det vore dött.

Stämmer det du säger så tyder det på att döden är en evighetslång, total avstängning av vårt medvetande/interface mot den övriga kroppen då den information du pratar om här ovan endast kan tas in via våra dödliga kroppar och tolkandet av informationen enligt dig sker helt utan inblandning av medvetandet då det enligt vad du framför är bortkopplat/avstängt.

Det faktum att du skriver att inga intryck registreras när våra medvetanden "lämnar" oss bevisar nämligen att våra medvetanden inte är ute och "reser" utan verkligen är avaktiverade, så varför skulle de ge sig ut på "resor" när vår kropp dör när det normala förfarandet är avakvering när medvetandet inte längre behövs?

Tack, du har precis bevisat att döden är en permanent nedstängning av samtliga system genom att bevisa att det finns en "stoppknapp" som då och då aktiveras när vi sover, och att medvetandet endast är hjärnans sätt att göra vår existens begriplig för vår fysiska kropp på samma sätt som när hjärnan simulerar vår omvärld för att kompensera för våra synsystems brister och fel.

Illusionen om medvetandets odödlighet övertrumfas endast av illusionen om andevärldens existens!
Jag tror att alla förstår vad jag menar trots att jag uttryckte mig luddigt. Vi går upp itill ett högre medvetande när vi sover, till ett högre jag, där vi kan få information av olika slag.
Senast redigerad av enfindam 2018-02-16 kl. 06:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in