2022-10-31, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast du kan väl säga samma sak om kyrkan och en massa annat också. Sedan skulle väl fenomenet spöken dö ut av sig självt om det nu inte vore för att folk ständigt verkar utsättas för dessa. I praktiken är det ju avlidna som inte gått mot ljuset utan försöker att hålla sig kvar på jorden. Det är ju samma historier som återberättas gång på gång.

Absolut. Jag är djupt kritiskt gällande olika företeelser inom religion också men försöker hålla mig till trådens ämne. Nej, jag tror inte fenomenet skulle självdö och här är varför. Vi människor har i alla tider haft en önskan om att livet på något sätt fortsätter efter döden och den tanken kommer säkert inte försvinna helt.

Det kopplat till hur lätt det mänskliga sinnet misstolkar intryck, minns fel och anpassar sig utefter förväntningar och tidigare upplevelser samt trosföreställningar så kommer det alltid finnas människor som kopplar det de upplever till spöken eller andra påhittade förklaringsmodeller istället för att leta efter naturliga förklaringar eller helt enkelt säga att de inte vet orsaken.
Citera
2022-10-31, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Absolut. Jag är djupt kritiskt gällande olika företeelser inom religion också men försöker hålla mig till trådens ämne. Nej, jag tror inte fenomenet skulle självdö och här är varför. Vi människor har i alla tider haft en önskan om att livet på något sätt fortsätter efter döden och den tanken kommer säkert inte försvinna helt.

Det kopplat till hur lätt det mänskliga sinnet misstolkar intryck, minns fel och anpassar sig utefter förväntningar och tidigare upplevelser samt trosföreställningar så kommer det alltid finnas människor som kopplar det de upplever till spöken eller andra påhittade förklaringsmodeller istället för att leta efter naturliga förklaringar eller helt enkelt säga att de inte vet orsaken.

Ja fast det är ju samma fenomen som återkommer gång på gång och nästan i alla fall handlar det ju om beskrivning av någon som avlidit och bott på platsen. Både mediumen och deltagarna uppfattar ju det som ett "spöke" eller en specifik persons energi. Var väl ett program på tv som också handlade om "spöken på slottet" och där uppfattade ju kändisar olika spökenergier. Men visst mer forskning på området skulle nog inte skada.
Citera
2022-10-31, 16:42
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Vad är det för nåt?

har du provat magiska svampar eller lsd eller så då?
Citera
2022-10-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ja fast det är ju samma fenomen som återkommer gång på gång och nästan i alla fall handlar det ju om beskrivning av någon som avlidit och bott på platsen. Både mediumen och deltagarna uppfattar ju det som ett "spöke" eller en specifik persons energi. Var väl ett program på tv som också handlade om "spöken på slottet" och där uppfattade ju kändisar olika spökenergier. Men visst mer forskning på området skulle nog inte skada.

Men även om det är samma saker som ofta återkommer, typ lite luddiga grejer som "känslan av energier" på platsen, så kan det väl ändå ha psykologiska förklaringar? Är det någonting vi kan känna av med något av våra sinnen så skulle det exempelvis också gå att mäta på något sätt, så länge det då inte bara är ett psykologiskt fenomen som endast existerar i deras huvuden. Vi har inte kunnat mäta några sådana här "fenomen" och då borde den naturliga förklaring vara psykologisk, särskilt med tanke på den kunskap vi har om hur den mänskliga hjärnan fungerar sedan tidigare.
Citera
2022-10-31, 16:49
Medlem
Citat:
Men även om det är samma saker som ofta återkommer, typ lite luddiga grejer som "känslan av energier" på platsen, så kan det väl ändå ha psykologiska förklaringar? Är det någonting vi kan känna av med något av våra sinnen så skulle det exempelvis också gå att mäta på något sätt, så länge det då inte bara är ett psykologiskt fenomen som endast existerar i deras huvuden. Vi har inte kunnat mäta några sådana här "fenomen" och då borde den naturliga förklaring vara psykologisk, särskilt med tanke på den kunskap vi har om hur den mänskliga hjärnan fungerar sedan tidigare.

Fenomenet verkar ju ändå vara väldigt platsbundet. Är väl i några fåtal exempel som död släkting flyttat med som spöke på ett störande sätt. Finns säkert något känsligt instrument som man skulle kunna mäta det med om man ville.
Citera
2022-10-31, 16:57
Medlem
Citat:
Fenomenet verkar ju ändå vara väldigt platsbundet. Är väl i några fåtal exempel som död släkting flyttat med som spöke på ett störande sätt. Finns säkert något känsligt instrument som man skulle kunna mäta det med om man ville.

Ja, sådant har ju såklart försökt göras många gånger. Allt som vi kan uppleva från vår omvärld via våra sinnen finns det instrument som kan mäta som dessutom är flera magnituder känsligare än vad våra sinnen är. Man har ju försökt göra parapsykologiska undersökningar av olika slag utan att finna evidens för sådana här fenomen.

Dessutom görs ju undersökningar av vår omvärld i tusentals andra sammanhang där syftet inte nödvändigtvis är att finna paranormala fenomen. Detta sker varje dag över hela världen. Skulle sådana här fenomen existera så skulle de ha registrerats och varit välkända, troligtvis för många decennier sedan.
Citera
2022-10-31, 18:19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
har du provat magiska svampar eller lsd eller så då?

Nej, är strikt vegetarian, närmast vegan!
Senast redigerad av Död o återfödd 2022-10-31 kl. 18:23.
Citera
2022-10-31, 19:34
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Nej, är strikt vegetarian, närmast vegan!

Strikt cannabis då?
Citera
2022-10-31, 20:12
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så, varför svara du inte på mina frågor….? Är de så svåra att det ena ”försvar” du har är allt detta patetiska tramsande med totalt irrelevanta påståenden och halmgubbar….? Du kunde ju lika gärna bara erkänna att du är totalt ägd och inte kan eller vågar svara på enkla logiska frågor om de saker du påstår så mycket om….

Om du nu kan mer än vetenskapen om slagrutor å, medium eller annat liknade, så varför ser du inte till att visa vetenskapen mig och oss andra att vi har fel och hur det funkar, att det funkar…? Det vore väl skitenkelt att sätta oss på plats om ni som tror på paranormala fantasier verkligen hade nåt seriöst att komma med….?

Men det är väl så enkelt att när vi redan väntat i evighet på dessa bevis utan att ni klarat av att visa noga, så är det nog så att det helt enkelt inte finns några sådana bevis, vilket leder till att inget paranormalt vare sig slagrutor medium eller vad det vara må i den sörjan, vare sig fungerar eller existerar, mer än i er troendes yviga fantasi…. Och tyvärr finns det alldeles för många fula fiskar bland er som inte drar sig för att lura folk på pengar med att påstå att de har dessa ”gåvor”….

Förövrigt så kommer jag att börja RPa dig igen om du fortsätter med samma irrelevanta tramsade i varje inlägg utan att vara mer seriös och svara på frågorna

Du svarar ju inte på mina, varför kunde en för mig helt obekant individ tala om för mig saker jag fått, färgen på dem, vad det var och olika situationer kring dem var!? Minnen, roliga händelser! En människa jag aldrig mött tidigare, fattar du vad jag säger!?

Jag fick inget svar!? Du kallar mig lögnare!? Det var säker 100 personer som hörde alltihop också.
Flera tyckte det var helt otroligt.

Kanske det är du som ska ta och lugna dig lite, och inse att du inte vet allt!?
Citera
2022-10-31, 20:25
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag vet allt eller att vetenskapen gör det och jag är väl medveten om att det finns mycket kvar att utforska om vissa saker. Men fortfarande behöver man ha belägg för sina påståenden. Fortfarande finns det inte ens en antydning till belägg för att övernaturliga fenomen skulle existera, snarare motsatsen. Allt jag menar är att man måste kunna styrka sina påståenden och tänka kritiskt. Särskilt när det kommer till saker som talar mot all kunskap vi har sedan tidigare, då krävs det ännu starkare belägg. Det bör väl inte vara så svårt att förstå?

Ja det är klart man ska tänka kritiskt!? Då blir det ju mycket gjort här i livet.

Kanske du ska ha en lite positivare syn på saker du kan göra istället för att vara så negativ?

Hur stort är universum, det vet man inte, vi i storlek är ju mindre än en atom där ute, att prata vetenskap det kan man göra, men ha fan klart också att den kunskap som finns inte ens är en promille här, nu i allt. Försök att sansa er.
Citera
2022-10-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Du svarar ju inte på mina, varför kunde en för mig helt obekant individ tala om för mig saker jag fått, färgen på dem, vad det var och olika situationer kring dem var!? Minnen, roliga händelser! En människa jag aldrig mött tidigare, fattar du vad jag säger!?

Jag fick inget svar!? Du kallar mig lögnare!? Det var säker 100 personer som hörde alltihop också.
Flera tyckte det var helt otroligt.

Kanske det är du som ska ta och lugna dig lite, och inse att du inte vet allt!?

Igen, du kommer ju BARA med anekdoter…. Så lång vi vet nu så kan vi ju inte utesluta att du hittar på, eller bara ljuger rakt av

Du har alltså varit på en ”storseans” där ett medium har en drös ”troende” framför sig som publik…?
Ja du, det är väldigt vanligt att folk lurar sig själva under sådana betingelser, enskilda eller hela gruppen. De kommer oftast bara ihåg det som verkar vara träffar men glömmer allt fiskande, missar och Barnum….

Helt klart vet jag inte allt, men det är inget som skulle göra dina påståenden och fantasifulla anekdoter sanna, eller vara nåt bevis för att medium skulle ha de förmågor de påstår sig ha…

Men jag vet hur som helst att inget av det du eller andra påstår om paranormala saker, oavsett om det handlar om medium eller slagrutor etc etc, har någonsin kunnat påvisas vilket är extremt graverande och visar att du/ni helt enkelt inte kan styrka det ni påstår. Och därför är det mest sannolika att det ni påstår aldrig har hänt, inte stämmer, är påhittat…
Citera
2022-10-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Ja det är klart man ska tänka kritiskt!? Då blir det ju mycket gjort här i livet.

Kanske du ska ha en lite positivare syn på saker du kan göra istället för att vara så negativ?

Hur stort är universum, det vet man inte, vi i storlek är ju mindre än en atom där ute, att prata vetenskap det kan man göra, men ha fan klart också att den kunskap som finns inte ens är en promille här, nu i allt. Försök att sansa er.

Det handlar varken om att vara positiv eller negativ. Det handlar endast om att tänka kritiskt för att kunna sålla bort sådant som det inte finns belägg för eller som är felaktigt. Det måste man göra om man vill veta vad som verkligen är sant. Vill man inte veta vad som är sant och istället blanda sanning med osanning i en salig röra, då kan man fortsätta tänka okritiskt.

Och att universum är stort och att det finns mycket där ute som vi inte vet betyder ju inte att vi ska strunta i att ha belägg för saker vi påstår? Det har inte med saken att göra. Hade människan inte kritiskt granskat sin omvärld med hjälp av den vetenskapliga metoden så hade vi aldrig nått den kunskapen om universum som vi har idag. Det må vara mycket kvar att ta reda på, men vi vet oerhört mycket mer idag än för bara 100 år sedan just på grund av att vetenskapen varit så effektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in