2018-02-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det är märkligt att ni ändå sitter och tittar på det här programmet när ni tror att det är bluff alltihopa, vad har ni för behållning av det då?

För att kunna kritisera något så måste man veta vad man kritiserar. Det innebär att om jag ska såga programmet Det Okända så måste jag titta på ett antal avsnitt för att kunna kritisera det upplägget. Vi måste också skilja på upplevelser och färdiga förklaringar. Så att om jag tittar på några avsnitt av Det Okända är inget märkligare än att jag skriver i tråden för paranormala fenomen. Vore det inte trist om du bara möttes av ja-sägare här?
Citera
2018-02-13, 10:15
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
För att kunna kritisera något så måste man veta vad man kritiserar. Det innebär att om jag ska såga programmet Det Okända så måste jag titta på ett antal avsnitt för att kunna kritisera det upplägget. Vi måste också skilja på upplevelser och färdiga förklaringar. Så att om jag tittar på några avsnitt av Det Okända är inget märkligare än att jag skriver i tråden för paranormala fenomen. Vore det inte trist om du bara möttes av ja-sägare här?
Om man ska kritisera räcker det väl att titta på några avsnitt, de påminner ju en hel del om varandra? Ni verkar ju uppriktigt intresserade av det.
Senast redigerad av enfindam 2018-02-13 kl. 11:01.
Citera
2018-02-13, 10:28
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Naturligtvis går dom inte att mäta annat än i undantagsfall eftersom dom härrör från en annan dimension. Andevärlden låter sig inte kontrolleras eller testas och de existerar på sina villkor och det är dom som väljer om dom vill träda fram. Vii ska visa den ödmjukhet och respekt.

Hur kan du vara så säker på dina uttalanden om andra dimensioner när du totalt saknar bevis för vad du påstår?

Jag visar andevärlden exakt samma respekt som andra fantasifoster, med andra ord ingen alls.
Varför bör jag visa något som ej existerar och aldrig kan påvisas respekt och ödmjukhet?
Citera
2018-02-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Det är ingen som är intresserad av att undersöka det hela vetenskapligt.

Den stora frågan är varför du och alla andra som tror på tramset inte är intreserade av att undersöka frågan vetenskapligt. Ni lägger ju redan idag ut stora summor på att bli lurade av charlataner, så varför lägger ni inte pengarna på att anlita en grupp vetenskapsmän istället?
Citera
2018-02-13, 10:32
Medlem
Citat:
Om man ska kritisera det räcker det väl att titta på några avsnitt, de påminner ju en hel del om varandra? Ni verkar ju uppriktigt intresserade av det.

Jag förstår, du tänker likt många andra troende att "de tror på andar och spöken men vågar inte stå för det". Jag kan bara prata för mig själv där, men det finns så klart ett intresse hos mig att studera varför människor tror på spöken. Jag måste ju se den typen av program, prata med andetroende, läsa böcker i ämnet för att kunna kritisera saken och peka ut de brister som medium använder. Det betyder inte att jag idiotförklarar människor som haft upplevelser som de finner underliga. Det är snarare medium som ska kritiseras för att de för otroliga svar till torgs. Hur mycket vet du om vetenskap förresten? Hur ofta läser du vetenskapliga böcker eller ser Vetenskapens Värld på TV?
Citera
2018-02-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ja, det finns människor som har den gåvan. Det finns naturligtvis bluffmakare i alla branscher men man är fel ute när man kallar de som är seriösa för bedragare.

Hur mäter man vilka som har "gåvan"?

Har Derren Brown "gåvan"?
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2018-02-13 kl. 10:37.
Citera
2018-02-13, 10:35
Medlem
Citat:
Det är märkligt att ni ändå sitter och tittar på det här programmet när ni tror att det är bluff alltihopa, vad har ni för behållning av det då?

Behållningen för min del är hur många som verkligen går på bluffen och villigt öppnar lädret för charlatanerna.

Det uppvisas en skrämmande naivitet.
Citera
2018-02-13, 10:46
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Jag förstår, du tänker likt många andra troende att "de tror på andar och spöken men vågar inte stå för det". Jag kan bara prata för mig själv där, men det finns så klart ett intresse hos mig att studera varför människor tror på spöken. Jag måste ju se den typen av program, prata med andetroende, läsa böcker i ämnet för att kunna kritisera saken och peka ut de brister som medium använder. Det betyder inte att jag idiotförklarar människor som haft upplevelser som de finner underliga. Det är snarare medium som ska kritiseras för att de för otroliga svar till torgs. Hur mycket vet du om vetenskap förresten? Hur ofta läser du vetenskapliga böcker eller ser Vetenskapens Värld på TV?
Jag är intresserad av vetenskap och ser gärna på Vetenskapens Värld. Jag är också intresserad av det som finns men som vi inte kan se och uppfatta med våra fem sinnen.
Citera
2018-02-13, 10:49
Medlem
Citat:
Jag är intresserad av vetenskap och ser gärna på Vetenskapens Värld. Jag är också intresserad av det som finns men som vi inte kan se och uppfatta med våra fem sinnen.

Sagornas värld med andra ord!
Citera
2018-02-13, 11:21
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Sagornas värld med andra ord!
"Sagor" kan lära oss väldigt mycket, särskilt när dom är sanna.
Citera
2018-02-13, 11:38
Medlem
Citat:
"Sagor" kan lära oss väldigt mycket, särskilt när dom är sanna.

Särskilt när de är sedelärande, något som förfelas när giriga charlataner som exempelvis Terry Evans är inblandade.
Citera
2018-02-13, 11:50
Medlem
Citat:

Du har alltså bestämt dig för att det finns något som vi inte kan uppfatta med våra sinnen? Det hade varit seriösare om du hade skrivit att du var intresserad av OM det finns något utöver det vanliga. Förutsättningslöst, det är vetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in