2010-05-02, 10:28
Medlem
Cregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Ateism = Gudsförnekelse

Ateist = Gudsförnekare

Ateismen är alltså en åskådning, en ideologi, som FÖRNEKAR existensen av GUD!

Precis som det finns förintelseförnekare, så finns det Gudsförnekare...

så du menar ATT inte TRO gUD är SAMMA sak SOM att FÖRNEKA att DET gasades IHJÄL massa JUDAR under ANDRA Världskriget?

ojojoj vad dåligt samvete jag fick nu för jag inte tror på gud.. (!!!!!!!!!!!)

oj oj
Citera
2010-05-02, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Gissar att du är ateist "ShadowStallion"? Jag har själv en liten kort beskrivning av ateismen som du gärna får kommentera. Ateismen beskrivs nämligen bäst enligt mig som tron att ingenting exploderade 13 miljarder år sedan, och explosionen skapade allting. Sen började materian forma sig till förökande organismer som förökade sig utan anledning och försökte överleva utan anledning, och dom organismer förvandlades till fiskar som hoppade på land och magiskt förvandlades till råttor, som sen blev apor som senare blev människor, och här är du idag, och du tror att du har rätt trots att din hjärna är bara slumpmässiga kemiska processer och molekyler.

Något sånt där är det väl du tror på, inte sant?

Det är inget som är magiskt med slumpmässiga mutationer och det naturliga urvalet, det är studerat och bekräftat. Där emot är det övernaturligt att rymdpannan skapade allt på 6 dagar.

http://www.youtube.com/watch?v=fxNbXjBbzEo&feature=related

Hur Universum skapades.....
Citera
2010-05-02, 13:50
Medlem
Andrewgos avatar
Citat:
Har du något vettigt alternativ till att det var vår Skapare (Gud) som skapade skapelsen?

Och att det var gud som skapade allt är ett vettigt alternativ?
Citera
2010-05-02, 14:49
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrewgo
Och att det var Gud som skapade allt är ett vettigt alternativ?

Alternativ till vad?
Citera
2010-05-02, 15:08
Bannlyst
Citat:
Faktiska bevis?

Ditt medvetna Jag (den eviga andliga själen) är exakt detsamma nu som när du var liten, trots att varenda fysisk cell i din kropp har bytts ut!

Det är det väl absolut inte! Ditt medvetna jag förändras hela tiden, miljö, erfarenheter och interaktion med andra förändrar hela tiden ditt medvetna jag. Eller har du inte fått någon kunskap sedan du var liten? Har du inte samlat på dig några erfarenheter! Du är definitivt inte samma person nu som du var då!
Citera
2010-05-02, 15:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Det är det väl absolut inte! Ditt medvetna jag förändras hela tiden, miljö, erfarenheter och interaktion med andra förändrar hela tiden ditt medvetna jag. Eller har du inte fått någon kunskap sedan du var liten? Har du inte samlat på dig några erfarenheter! Du är definitivt inte samma person nu som du var då!

Det är exakt samma andliga själ i kroppen nu, som när vi var små!

Det som förändras är det fysiska och det psykiska, dvs vår grova kropp bestående av jord, vatten, osv, och våra psyken, intellekt, värderingar osv.

Det är fortfarande DU i din kropp och ingen annan!

Det var DU i din kropp när du var liten, det är DU i din kropp när du är vuxen, och det är DU i din kropp som gammal...eller hur?
Citera
2010-05-02, 16:28
Medlem
wootens avatar
Citat:

Det som förändras är det fysiska och det psykiska, dvs vår grova kropp bestående av jord, vatten, osv, och våra psyken, intellekt, värderingar osv.

Det var DU i din kropp när du var liten, det är DU i din kropp när du är vuxen, och det är DU i din kropp som gammal...eller hur?
antalet manniskor ökar exponentiellt. hur många själar finns det att tillgå för att fylla alla dessa nya kroppar? hur förklarar du detta?
Citera
2010-05-02, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
källhänvisningar bevisar ingenting för att de hänvisar bara till andra texter som har skrivits av andra personer, så det är inte viktigt att ha källhänvisningar (trots att man lär i skolan att det ska vara viktigt). men om du vill veta källan för informationen så kommer den från religiösa texter.

Källanvisning är väldigt viktigt, annars kan ju folk påstå vad som helst!
Citera
2010-05-02, 17:26
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
antalet manniskor ökar exponentiellt. hur många själar finns det att tillgå för att fylla alla dessa nya kroppar? hur förklarar du detta?

Tillåt mej att svara på den frågan i väntan på DoÅ (som kommer att ha ett annat svar, om han svarar). Själen är inte personlig, enhetlig, eller evig i sin sammansättning. Själen är ett uttryck för medvetandet, som är den bakomliggande orsaken och möjliggöraren till det synliga universum.
En liknande fråga kan vara; Hur många sandslott kan man bygga i sahara? Sanden, medvetandet, är hela tiden där och skapar olika sandslott, själar, människor. En storm, slotten återgår till sand. En död, själen återgår till medvetandet. Ett nytt sandslott består av samma sand, fast i olika kombinationer. Är det samma sandslott?
Hur många kan man bygga? Hur många som helst, om och om igen.
Människor som DoÅ tror att de är slottet när de i själva verket bara är sand. Religiösa vill gärna tro att de är speciella, unika, eviga själar som återföds eller hamnar i himmelen hos gud. Jag tror för min del att min själ är gud (sand), jag är allt, evig, ofödd, odödlig.
Citera
2010-05-02, 22:31
Medlem
bordspatologenAnubiss avatar
Citat:
Ateism = Gudsförnekelse

Ateist = Gudsförnekare

Ateismen är alltså en åskådning, en ideologi, som FÖRNEKAR existensen av GUD!

Om ateism är en ideologi så är albinism ett pigment, nudism en klädstil, mutism ett språk, skolk en studieteknik och god hälsa en infektion. Motbevisa mig.

Jag skulle uppskatta om du kunde besvara mina tidigare inlägg, D&Å.
Citera
2010-05-02, 22:33
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bordspatologenAnubis
Om ateism är en ideologi så är albinism ett pigment, nudism en klädstil, mutism ett språk, skolk en studieteknik och god hälsa en infektion. Motbevisa mig.

Jag skulle uppskatta om du kunde besvara mina tidigare inlägg, D&Å.

Japp, och det är en hobby att inte samla frimärken.
Citera
2010-05-03, 03:46
Bannlyst
Citat:

Är du verkligen det, vi glömmer saker hela tiden, och för nya minnen. Du kommer inte ihåg ett smack från när du var spädbarn, så är det verkligen samma DU som du var när du var spädbarn. Hjärnan har en fantastisk förmåga att rationallisera bort oviktiga minnen, du förändras hela tiden.

Det du kallar DU, det kan vara distorerat hos vissa människor, schitzofrena t.ex.

Nä du har fel, det finns ingen själ som lever vidare, det du kallar själen finns i ett medium som vi kallar hjärna, och när hjärnan ej längre fungerar, då upphör du!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in