Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Är du verkligen det, vi glömmer saker hela tiden, och för nya minnen. Du kommer inte ihåg ett smack från när du var spädbarn, så är det verkligen samma DU som du var när du var spädbarn. Hjärnan har en fantastisk förmåga att rationallisera bort oviktiga minnen, du förändras hela tiden.
Det du kallar DU, det kan vara distorerat hos vissa människor, schitzofrena t.ex.
Nä du har fel, det finns ingen själ som lever vidare, det du kallar själen finns i ett medium som vi kallar hjärna, och när hjärnan ej längre fungerar, då upphör du!
Det du kallar DU, det kan vara distorerat hos vissa människor, schitzofrena t.ex.
Nä du har fel, det finns ingen själ som lever vidare, det du kallar själen finns i ett medium som vi kallar hjärna, och när hjärnan ej längre fungerar, då upphör du!
Du kan ha rätt om att det inte finns någon själ, men medvetandet är det detsamma genom hela livet, det är ett faktum. Det bevisar ingenting men det är ett mysterium, för den borde inte vara det, sett till hur alla andra kroppens och hjärnans funktioner fungerar.
Att vi inte minns något ifrån då vi var spädbarn bevisar ingenting, det kan ju vara så att själen dipper ner vid ett senare skedde.
Men det är egentligen lite lustigt att man inte ens har ett minne av att man har minns tiden som spädbarn, inte ens då man vara 3-4 år så mindes man den tiden. För att man inte mindes den tiden då man var 3-4 år kommer man däremot ihåg som det vore igår.
Hur mycket minnen du har ifrån då du var ett barn öht hänger också mycket ihop med uppfostran. Man börja i regel minnas då man börja kunna prata och förstå. Anledningen till det är att då man börja prata om tidigare händelse så hjälper det dej att minnas. Så där kan vi ha anledningen till att vi inte minns något ifrån tiden som spädbarn.
Men oavsett hur många minnen du har ifrån ha varit ett litet barn, så sett till de minnen man har så är man lika säker på att jag är jag nu, som att jag var jag då. Om du ska förneka alla människors upplevelse inklusive dina egna, så får du lägga fram lite bevis.
Vad vet vi egentligen om Schizofreni? Kan det inte bara handla om minneslucka ihop med plötslig personlighetsförändring? JAGET behövs aldrig bytas ut egentligen. Men även om den byts ut för en stund så kan man ju hitta förklaring till det, det kan vara två själar i samma kropp eller liknade. Schizofreni gör inte så mysteriumet försvinner.
Bortsett ifrån Schizofreni, så har vi även det faktum att vi sover och då kopplas vårat självmedvetande bort sig under långa stunder då vi inte drömmer. Så det talar ju för att då hjärnan går i graven så går även vårat självmedvetande det.