2010-05-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Är du verkligen det, vi glömmer saker hela tiden, och för nya minnen. Du kommer inte ihåg ett smack från när du var spädbarn, så är det verkligen samma DU som du var när du var spädbarn. Hjärnan har en fantastisk förmåga att rationallisera bort oviktiga minnen, du förändras hela tiden.

Det du kallar DU, det kan vara distorerat hos vissa människor, schitzofrena t.ex.

Nä du har fel, det finns ingen själ som lever vidare, det du kallar själen finns i ett medium som vi kallar hjärna, och när hjärnan ej längre fungerar, då upphör du!

Du kan ha rätt om att det inte finns någon själ, men medvetandet är det detsamma genom hela livet, det är ett faktum. Det bevisar ingenting men det är ett mysterium, för den borde inte vara det, sett till hur alla andra kroppens och hjärnans funktioner fungerar.

Att vi inte minns något ifrån då vi var spädbarn bevisar ingenting, det kan ju vara så att själen dipper ner vid ett senare skedde.

Men det är egentligen lite lustigt att man inte ens har ett minne av att man har minns tiden som spädbarn, inte ens då man vara 3-4 år så mindes man den tiden. För att man inte mindes den tiden då man var 3-4 år kommer man däremot ihåg som det vore igår.

Hur mycket minnen du har ifrån då du var ett barn öht hänger också mycket ihop med uppfostran. Man börja i regel minnas då man börja kunna prata och förstå. Anledningen till det är att då man börja prata om tidigare händelse så hjälper det dej att minnas. Så där kan vi ha anledningen till att vi inte minns något ifrån tiden som spädbarn.

Men oavsett hur många minnen du har ifrån ha varit ett litet barn, så sett till de minnen man har så är man lika säker på att jag är jag nu, som att jag var jag då. Om du ska förneka alla människors upplevelse inklusive dina egna, så får du lägga fram lite bevis.

Vad vet vi egentligen om Schizofreni? Kan det inte bara handla om minneslucka ihop med plötslig personlighetsförändring? JAGET behövs aldrig bytas ut egentligen. Men även om den byts ut för en stund så kan man ju hitta förklaring till det, det kan vara två själar i samma kropp eller liknade. Schizofreni gör inte så mysteriumet försvinner.

Bortsett ifrån Schizofreni, så har vi även det faktum att vi sover och då kopplas vårat självmedvetande bort sig under långa stunder då vi inte drömmer. Så det talar ju för att då hjärnan går i graven så går även vårat självmedvetande det.
Citera
2010-05-07, 15:17
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
antalet manniskor ökar exponentiellt. hur många själar finns det att tillgå för att fylla alla dessa nya kroppar? hur förklarar du detta?

SJÄLATRAFIKEN INTE BARA MÄNNISKA-MÄNNISKA

Själatrafiken pågår inte endast
till/från människa, utan även till/från djurriket, till/från andra himlakroppar, och även till/från den eviga andliga världen!

Karma-saldot ligger alltid på antingen kredit eller på debet, på +kontot eller på -kontot...

När karmat överväger mycket på +kontot, så återföds man till de Himmelska planetsystemen, och när karmat överväger mycket på -minuskontot, så återföds man till djurriket eller till de Helvetiska planetsystemen, och om saldot ligger någorlunda i balans så återföds man till människa igen!

Målet torde vara att tömma hela sitt karmakonto, både + och -, för så länge man har kvar karma så måste man återfödas, och även om man kommer till Himmelriket, så är det inget evigt tillstånd, eftersom det befinner sig i den materiella världen, vilket innebär att det är ett temporärt liv och att man tvingas att återfödas till Jorden igen, när man har förbrukat det goda karmat däruppe!
Citera
2010-05-07, 15:21
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bordspatologenAnubis
Om ateism är en ideologi så är albinism ett pigment, nudism en klädstil, mutism ett språk, skolk en studieteknik och god hälsa en infektion. Motbevisa mig.

Jag skulle uppskatta om du kunde besvara mina tidigare inlägg, D&Å.

Hur ser du på den militanta ateismen?

Är det en ideologi?

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Japp, och det är en hobby att inte samla frimärken.

Ateism = Gudsförnekelse
Senast redigerad av Död o återfödd 2010-05-07 kl. 15:24.
Citera
2010-05-07, 15:35
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Är du verkligen det, vi glömmer saker hela tiden, och för nya minnen. Du kommer inte ihåg ett smack från när du var spädbarn, så är det verkligen samma DU som du var när du var spädbarn. Hjärnan har en fantastisk förmåga att rationallisera bort oviktiga minnen, du förändras hela tiden.

Det du kallar DU, det kan vara distorerat hos vissa människor, schitzofrena t.ex.

Nä du har fel, det finns ingen själ som lever vidare, det du kallar själen finns i ett medium som vi kallar hjärna, och när hjärnan ej längre fungerar, då upphör du!

DET UPPLEVANDE JAGET (andesjälen) är för evigt densamma, oavsett vad som händer i våra kroppar eller psyken!

När du var liten så var det du i din kropp och ingen annan!

Trots att alla kroppens celler bytts ut ett flertal gånger sen du var liten, så finns fortfarande DU kvar!

Det medvetna upplevande Jaget förändras aldrig och försvinner aldrig, eftersom vi är eviga andevarelser!

VI KAN VARA MEDVETNA UTAN att MINNAS, men vi kan inte minnas utan vara medvetna!

SLUTSATS?

Just precis, Jaget/medvetandet (själen) är evigt bestående, står över och är skilt från våra minnen, som tillhör vårt sinne, vår föränderliga finfysiska subtilkropp.

Själen/medvetandet finns i hjärnan? Bevis för det, tack!

Forskarna har de facto aldrig lyckats lokalisera eller detektera något medvetande i hjärnan! Forskarna står helt handfallna inför medvetandets gåta!

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/artikel_343558.svd

Våra dagars vetenskapsmän
har faktiskt inte en susning om medvetandets natur:

http://www.peterrussell.com/Speaker/Talks/SoC99.php

Dessutom, hur förklarar du Nära Döden-Upplevelser, där patienten varit kliniskt död, men som ändå kunnat uppleva saker utanför sin fysiska stofthydda?
Citera
2010-05-07, 16:10
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
[b]
Ateism = Gudsförnekelse

Japp, givetvis.

Ateisten svarar häpet: - Va, nej, det gör jag inte, vad i hela friden menar du och var har du fått det ifrån?, när vidskepliga flummare frågar om man tror på "gud"

Det gör det givetvis inte till en ideologi eller tro, dumbass
Citera
2010-05-07, 17:02
Medlem
noksocaws avatar
Citat:
Dessutom, hur förklarar du Nära Döden-Upplevelser, där patienten varit kliniskt död, men som ändå kunnat uppleva saker utanför sin fysiska stofthydda?

Hur förklarar du de som haft nära döden upplevelser som motsäger det du tror på?
Hinduer som sett Shiva muslimer som sett Muhammed? Det finns väldigt många nära döden upplevelser men du verkar bara lyssna på de som hör ihop med din personliga tro.
Det min vän är inte vetenskap det är ignorans.
http://www.youtube.com/watch?v=gXmIuu8Ay4Q&feature=related en dam som pratar om ett efterliv i någon form av himmel och inte reincarnation
Citera
2010-05-07, 17:05
Medlem
Bel-Air-Princes avatar
Jag kan bevisa att gud inte existerar, allt jag behöver göra är att be till honom att ge mig en gratis muffins nästa vecka, vänta tills nästa vecka, om jag inte får en gratis muffins av gud, då existerar inte gud.
Citera
2010-05-07, 19:57
Avslutad
Jag har inget problem med människor som tror på en högre makt då världen är helt vrickad och oförklarlig. Det jag har problem med är när man sätter en märkning och kallar sig själv Tex. kristen/muslim och går på all jävla skit som står i sin religions "heliga" skrift, kallar den sanningen och vägrar se utanför den lilla religiösa lådan man sitter fast i. Religiösa skrifter är böcker gjorda av MÄNNISKOR som endast skrev dessa böcker för att kontrollera andra människor. Alternativt gjorda av någon skitsofren idiot som var övertygad om att denne hade pratat med en eller till och med var SLÄKT med en högre makt då dennes riktiga föräldrar, Se: Moder, endast var otrogen med grannen och drog en solskenshistoria involverande änglar och dylikt för att dölja otroheten. (Sådana sätter man på sinnessjukhus, inte börjar man väll dyrka dem?) .

Sist men inte minst, böner. Seriöst? Om det finns en makt så stor att han/hon/den/det skapade allt och lite till, inte fan skulle han bry sig om lilla dig? En muterad apa med bekräftelsebehov på jorden, en liten sten bland miljarders miljarder andra stenar.
Du är inte speciell. Nu, gå och ta livet av dig.

Grammatiska fel bjuder jag på.
Citera
2010-05-08, 15:07
Medlem
mutations avatar
Jag kan inte, och tänker inte göra något för att försöka motbevisa Guds existens.
Men hittills har jag inte mött någon som kan bevisa att Gud existerar heller. Så därför tänker jag fortsätta att tro att det inte finns någon, eftersom det är det som verkar mest logiskt.

Jag tycker att all religion jag är någorlunda bekant med är ren skit om jag ska vara ärlig, dock så tycker jag att ämnet i sig är väldigt kul att diskutera.
Men hur kan så många tro på skapelseberättelsen och allt annat Bibeln har att erbjuda när det är 2010 och forskning gått så långt?

Hur kan ni tro på någon som står i en uråldrig sagobok ett par gamlingar började med att skriva massa fuffens i för så längesedan?

Dessutom tycker jag att det är ganska oroväckande och stötande när jag möter kristna (eller religiösa överhuvudtaget, men jag tar kristna som exempel eftersom det är där jag har mest erfarenhet) som ska pracka på en massa skit. Dessutom tycker jag att barn ska få växa upp i en helt neutral familj så de sedan på senare år får bilda sin egen uppfattning om saker och ting.
Det är ju förhelvete hjärntvättning (det är inte bara i kristendomen det verkar förekomma), klart de blir som deras föräldrar när de lär sig att gå i kyrkan i tidig ålder och be 4000 gånger per dag.

Låt dem växa och låt dem ta in kunskap och information från olika håll istället säger jag.

Om Gud är så god och så allsmäktig, varför finns det då krig i världen?
Den kristne svarar; Gud gav människorna fri vilja

och..?
Borde han inte fatta vad som är bäst för människorna, och göra något för att rädda dom från allt krig osv, kan han inte på något sätt "ta tillbaka" den fria viljan för en sekund för att slippa se världen ödeläggas av kärnvapen och krig?

Jag är trött, därav de luddiga och otydliga argumenten.
Om religion och tron på Gud får dig att känna dig trygg så tycker jag att du ska fortsätta att tro på det du anser är rätt.
Jag stör mig bara på folk som låter religionen kontrollera deras liv så jävla mycket.

EDIT;
"Någon MÅSTE ha skapat Universum! Ingenting kan skapa sig själv!"

Där sade du emot dig själv, därför måste någon ha skapat Gud också.
Senast redigerad av mutation 2010-05-08 kl. 15:11.
Citera
2010-05-10, 08:10
Medlem
muglerts avatar
Citat:
Hur ser du på den militanta ateismen?
Är det en ideologi?
Ateism = Gudsförnekelse
Hahahahahaha wtf... vilken militanta ateism? Har det varit många ateister på senare dar som dödat diverse religiösa bara för att de tror på någon "gud"? Snälla jag ber dig när du ändå sitter i ditt rus beskriv och ge mig all information om dessa militanta ateister
Citera
2010-05-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaireRedfield
Jag tycker att du ska sluta knarka.

Han har väl inte så mycket fel i sak i just det inlägget, även om han drar lite förhastade slutsatser.

Självmedvetandet är ett mysterium och det är det enda bestående genom hela livet, det går inte att förneka. Det betyder inte att det är en själ, men ateister befinner sig i en förnekelse värld så de hellre inbillar sig (utan bevis) att alla människors upplevelse inklusive deras egna inte är sanna än inser faktum, för om de inser faktum så skulle det innebära att de öppnar dörren lite och de verka ateister faktiskt vara lite rädda för.

Och nära döden upplevelser och astrala projektioner är väl också lite mystiskt? Astrala projektioner verka ju även nyktra personer ha, inte bara religiösa fanatiker, som verka vara fallet för nära döden upplevelser.

Han drar för tok förhastade slutsatser, men det gör ateisterna också.

Den enda vettiga hållningen är agnosticism.
Senast redigerad av HenrikE 2010-05-10 kl. 12:07.
Citera
2010-05-11, 05:11
Medlem
Romano83s avatar
Jag tycker att samtliga troende och bibliska sagotuggare skall läsa lite av Jordan Maxwells verk. Även Michael Parenti är värd att lyssna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in