Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Men då får vi gå till grunden med ondskan. Eftersom Gud skapar en varelse som utvecklar förmågor han själv besitter. Nämligen förmågan att att vara sin egen Gud, vilket Gud enligt skriften är.(Hur och varför kan jag inte greppa så jag dyker inte ner i det mer)
Och således skapade gud en varelse han visste kunde och troligen skulle vara ond i en värld där ondska var möjligt. Således så finns två alternativ: Antingen ville gud att ondska skulle finnas, eller så ansåg han att det var så viktigt att människorna kunde bevisa sin kärlek till honom genom att fritt välja honom att han ansåg att det var värt all världens ondska för att detta. Om det senare alternativet stämmer så är ju bara frågan varför? Är det verkligen ett tecken på godhet att önska "bevisa" att varelser med fri vilja väljer honom så starkt att man tillåter all ondska som existerar?
Och förövrigt: Vad innebär egentligen att vi har en fri vilja? Har inte gud skapat oss i detalj? Varifrån kommer då denna fria vilja?
Citat:
Jag tror ju för övrigt att Gud har en skapat en värld där ingen ondska råder. Bibeln kallar det himmelriket. Det är dit som jag anser att vi är på väg. Och dem som är där är av det slag att dem valt den goda vägen före den onda.
Och varför skapade han då också denna världen där ondska är allmänt förekommande? Som en slags prövning för själar innan de fick komma till den bra världen? Var fanns själarna innan? Varför måste de prövas?
Citat:
Jag tror inte man kan leva i värld av det slag som du beskriver och uppleva kärlek på riktigt.
Och med det vill du säga att du (och gud) anser det är så viktigt att vissa känner kärlek på riktigt att många andra ska behöva utstå allt världen lidande? Är inte det lite förmätet?
Citat:
Jag tror att kärleken är av ett sådant slag att inte ens en allsmäktig skapare kan tvinga någon att älska honom.
I så fall är han inte allsmäktig, det är inte svårare än så. Allsmäktighet innebär att man kan göra precis vad man vill när man vill.