2010-04-07, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bordspatologenAnubis
Om du har minsta aning om vad du talar om kan du få visa mig hur man kan veta att själar, minigudar eller andlighet existerar.
det finns bilder, filmer, ögonvittnen och demonstrationer av andliga fenomen (spöken, ut ur kroppen upplevelser, osv.)

Citat:
KÄLLHÄNVISNING, för FAN.
källhänvisningar bevisar ingenting för att de hänvisar bara till andra texter som har skrivits av andra personer, så det är inte viktigt att ha källhänvisningar (trots att man lär i skolan att det ska vara viktigt). men om du vill veta källan för informationen så kommer den från religiösa texter.
Citera
2010-04-07, 01:02
Medlem
bordspatologenAnubiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
jaså, du har blivit lurad av solipsismen. det är vart [...] skepticismen ofta leder till.

Det är ungefär lika konsekvent som att intelligens ofta leder till stereotyp nördinförlivning.
Citera
2010-04-07, 01:11
Medlem
bordspatologenAnubiss avatar
Citat:
det finns bilder, filmer, ögonvittnen och demonstrationer av andliga fenomen (spöken, ut ur kroppen upplevelser, osv.)

Jo då, jag är fullt medveten om att det finns vinklade och partiska bilder, filmer, ögonvittnen och demonstrationer av liknande fenomen, tack. Men det är inte bilder, filmer, ögonvittnen eller demonstrationer jag talar om. Jag talar om bevis.

Citat:
källhänvisningar bevisar ingenting för att de hänvisar bara till andra texter som har skrivits av andra personer, så det är inte viktigt att ha källhänvisningar (trots att man lär i skolan att det ska vara viktigt). men om du vill veta källan för informationen så kommer den från religiösa texter.

Du var inte smartast i klassen, va?

Tänker du efter är jag nästan hundra på att du förstår vad jag menar. Med "källhänvisning" menar varken jag eller man i största allmänhet åberopanden av strikta hemsidor från vilka man refererat, utan vilka grunder man står på i att hävda något så tungt som att nämnda fasoner existerar.
Citera
2010-04-07, 01:32
Medlem
Romano83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Lustigkurre!

De säger att Gud skapade världen. Om du vänder på det där och går till de (forskarna) som vet och frågar: Vad är det som skapade världen? JA, då får du ju svaret på VAD Gud är.

Du menar att forskarna ser Big Bang (om vi nu utgår från denna teori) som Gud själv?

Citat:
Gud är inte en han utan ett det. Ordet Gud är översatt från det grekiska theos, som direkt översatt betyder: det högsta väsendet.
Alltså är Gud ett det och inte en person. Dessutom finns det flera Gudar, gudar som är lägre i rang och förmåga än det högsta.

.

Stämmer bra det.
Citera
2010-04-07, 01:38
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:
de flesta ateister tror på big bang. ateismen leder automatiskt till big bang för att om det inte finns någon gud så måste ateisterna hitta på något annat sätt hur världen uppstod.

You just shoot yourself in the foot, som det heter på engelska. De flesta troende tror att Jesus är deras Messias, således borde han vara det?

Man kan vara troende på en Gud, och samtidigt tro på bigbang. Om du tror att Gud skapade världen, på antingen ett sätt olikt bigbang eller genom just bigbang, hur skulle du någonsin kunna veta skillnaden?

Att säga att de flesta ateister tror på bigbang, är som att säga att de flesta katoliker stödjer våldtäkt på barn (även om många katoliker försvarar, däribland påven, de som utför dessa handlingar. Sekulariserad moral är i alla avseenden överlägen gentemot gudomligt given moral.

Egentligen är sättet skapelsen blev till totalt irrelevant, då det inte är sättet universum skapades på som diskuteras, utan om det finns en Gud eller inte. Man kan omöjligt veta hur det blev till, så varför förlita sig till ett definitivt svar? Är det en trygghet för dig? Möjligtvis en falsk trygghet. Jag är icke-troende på en Gud, men jag vet att vi, människor, inte kan veta hur universum (eller något multiversum för den delen) uppstod.
Citera
2010-04-07, 03:04
Medlem
Robbazs avatar
Vafan visste inte att snilleblixt fanns här med hahaha.

Nu har men en tråd att gå igenom för lite galna påståenden utan grund eller förklaring.
Citera
2010-04-08, 02:06
Medlem
Gefle GUDs avatar
Citat:

ateismen är bara en tro. det är inte ett faktum.

Bryt ner uttrycket. A-teism. A betyder utan och Tei(sm) Gud/tro. Vad blir det? Utan tro. Hur kan då ateism betraktas som en tro, när det i själva verket avsäger sig tro(från en Gud)?
Citera
2010-04-08, 14:15
Medlem
Weissess avatar
Tycker alltid det är lika intressant när troende ber en icke troende att bevisa skapelsen eller liknande!
Själva poängen för mig som icke troende är att vi inte har alla svar ännu, men vi arbetar på att få fram de! Till skillnad mot troende som genast har ett svar på allt - Gud!
Bara för att vi inte kan med säkerhet säga att något gick till på ett sätt betyder inte det att Gud har skapat det, det betyder bara att våra metoder för tillfället inte är tillräckliga! Utvecklingen går framåt och har i stort sett alltid gjort det...

Edit: Det kan vara så iaf, påstår inte att jag har eller vet sanningen!
Senast redigerad av Weisses 2010-04-08 kl. 15:10. Anledning: Tillägg
Citera
2010-05-02, 03:19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingFrolic
Och vad har du för bevis för det?
Har du några faktiska bevis som vi kan få se?

Faktiska bevis?

Ditt medvetna Jag (den eviga andliga själen) är exakt detsamma nu som när du var liten, trots att varenda fysisk cell i din kropp har bytts ut!
Citera
2010-05-02, 03:19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romano83
Gud är ett fenomen som aldrig kommer att förklaras till fullo. Existerar Gud? Religion i sig är ju ett socialt maktväsende och inget annat, så möjligen att Gud, som vi "känner" h*n, är en del av denna globala och världsomfattande konspiration.

De troendes argument är ju lika enkelspåriga. "Eftersom världen inte kan skapa sig själv, måste det vara Gud som gjort det".

Har du något vettigt alternativ till att det var vår Skapare (Gud) som skapade skapelsen?
Senast redigerad av Död o återfödd 2010-05-02 kl. 03:57.
Citera
2010-05-02, 04:01
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStallion

Vill du ha bevis för evolution kan du bara kolla på när man avlar fram hundraser, där får du resultat efter 4-5 generationer. (skaffa några egna hundar och pröva själv så får du se) Tänk nu samma koncept men att djuren är mycket mer lika varandra, samma saker kommer ske, men det kommer ta betydligt längre tid.

Bakterier har alltid varit bakterier!
Rosor har alltid varit rosor!
Björkar har alltid varit björkar!
Maskar har alltid varit maskar!
Myggor har alltid varit myggor!
Potatis har alltid varit potatis!
Majs har alltid varit majs!
Ormar har alltid varit ormar!
Hönsfåglar har alltid varit hönsfåglar!
Groddjur har alltid varit groddjur!
Råttdjur har alltid varit råttdjur!
Svindjur har alltid varit svindjur!
Kattdjur har alltid varit kattdjur!
Hunddjur har alltid varit hunddjur!
Hästdjur har alltid varit hästdjur!
Getdjur har alltid varit getdjur!
Oxdjur har alltid varit oxdjur!
Kameldjur har alltid varit kameldjur!
Elefantdjur har alltid varit elefantdjur!
Apdjur har alltid varit apdjur!
Människor har alltid varit Människor!

VAR HAR DU DEN ORGANISKA EVOLUTIONEN...???
Citera
2010-05-02, 04:22
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McPhail

Det finns ju te x uppenbara bevis för att människan och schimpansen har en gemensam förfader.

Jaså?

1. Ge oss då namnet på denna förmenta gemensamma förfader, tack!

2. Denna förmenta förfader, från vilket däggdjur/livsform skulle den i sin tur ha flummat fram ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av Gefle GUD
Bryt ner uttrycket. A-teism. A betyder utan och Tei(sm) Gud/tro. Vad blir det? Utan tro. Hur kan då ateism betraktas som en tro, när det i själva verket avsäger sig tro(från en Gud)?

Ateism = Gudsförnekelse

Ateist = Gudsförnekare

Ateismen är alltså en åskådning, en ideologi, som FÖRNEKAR existensen av GUD!

Precis som det finns förintelseförnekare, så finns det Gudsförnekare...
Senast redigerad av Död o återfödd 2010-05-02 kl. 04:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in