2015-06-27, 09:48
  #1309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasteniavenyn
Hej

Jag hamnade hos kronofogden tre gånger när jag skull betala av mitt csn. Varje gång betalades detta in direkt till kronofogden inom ett par dagar, jag hade således bara ett ärende hos kronofogden åt gången och inget av ärendena översteg 3000 kr.

Nu är det såhär att jag tänkte ansöka om en hyresrätt och nojar över att det kommer vara omöjligt för mig att få n pga min situation. Vet ni om det finns någon möjlighet att desa anmärkningar ä belagda med sekretess?

Du borde inte få en prick om du inte fått ett utslag hos Kron Kalle... Har du betalat omgående så borde det vara grönt... Men som andra säger... Ta en egen gratis upplysning på dig på MinUC så får du veta...
Citera
2015-06-28, 23:25
  #1310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
KFM utfärdar dock ett betalningsföreläggande vilket ligger som grund för en betalningsanmärkning.

Nej.

Betalningsföreläggandet tas inte upp som en anmärkning, undantag om man är enskild näringsidkare, det är utslaget som fiskas upp som en anmärkning, som kfm utfärdar efter föreläggandet delgivits och det väntats visst många dagar.

Det är dock helt orelevant här, eftersom det inte kommer något betalningsföreläggande för statliga skulder som CSN, dom restförs och ligger för verkställighet direkt.
Citera
2015-06-28, 23:27
  #1311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Det behöver inte vara sant. Första räkningen du får från Kronofogden säger i princip betalar du inte denna får du en anmärkning.

Så var det iaf för mig när jag reste iväg mågra månader och glömde att betala en räkning. Kom tack och lov hem i tid för att betala den räkningen till Kronofogden och fick aldrig någon anmärkning. Kan dock vara annorlunda om man har flera påminnelse över ett år.


Men om du hade fått samma sak en gång till, då hade sekretess hävts för din skuld, och du hade helt plötsligt gått från 0 till 2 "anmärkningar". det hade stått "restfört studiemedel" eller något sånt på din kreditupplysning.
Citera
2015-06-28, 23:48
  #1312
Medlem
I tråden talas det om betalningsföreläggande flera gånger, ts skriver att det var betalning till Csn det gällde, där lär det ha varit restförda avgifter, inte några beslut om föreläggande. Statliga fordringar hanteras annorlunda än övriga, passerar inte något inkassobolag utan kommer direkt till kronofogden och blir då restförda.
Citera
2015-07-02, 07:39
  #1313
Medlem
Hej jag har fått ett problem.
Jag bor utomlands (ej EU) sedan flera år.
Ej skriven i Sverige sedan 2011
Där jag bor sköts postgången av en Reseption (som ibland har lite dålig koll)
I alla fall hittade jag 3 inkaso brev till mej i går utsända under våren 2015.
Fattade inget då jag inte längre har nån form av boende eller liknande i Sverige.
Efter lite undersökande så gällde det ett akut tandläkarbesök sommaren 2009 (Folktandvården)
Jag kommer nu ihåg händelsen men det var rätt rörigt då så jag missade betalningen.
Sedan har jag under 3 år hyrt ut min lägemhet i 3 år (förutom sommaren) och har inte fått nån påminelse (2011 sa jag upp hyreskontraktet)
Vet inte riktigt vad som gäller men men är det inte så att Kommun/Landsting aldrig sänder fakturor till Kronofogden.
En kompis har sagt att han aldrig betalar till vårdcentral och dyligt och det verkar funka.
Det står inget om hot om kronofogden på breven från inkasobolaget.
Ja vad säger ni?
Citera
2015-07-04, 03:15
  #1314
Medlem
Citat:
Hej jag har fått ett problem.
Jag bor utomlands (ej EU) sedan flera år.
Ej skriven i Sverige sedan 2011
Där jag bor sköts postgången av en Reseption (som ibland har lite dålig koll)
I alla fall hittade jag 3 inkaso brev till mej i går utsända under våren 2015.
Fattade inget då jag inte längre har nån form av boende eller liknande i Sverige.
Efter lite undersökande så gällde det ett akut tandläkarbesök sommaren 2009 (Folktandvården)
Jag kommer nu ihåg händelsen men det var rätt rörigt då så jag missade betalningen.
Sedan har jag under 3 år hyrt ut min lägemhet i 3 år (förutom sommaren) och har inte fått nån påminelse (2011 sa jag upp hyreskontraktet)
Vet inte riktigt vad som gäller men men är det inte så att Kommun/Landsting aldrig sänder fakturor till Kronofogden.
En kompis har sagt att han aldrig betalar till vårdcentral och dyligt och det verkar funka.
Det står inget om hot om kronofogden på breven från inkasobolaget.
Ja vad säger ni?

Ingen som vet?
Citera
2015-07-04, 09:58
  #1315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Hej jag har fått ett problem.
Jag bor utomlands (ej EU) sedan flera år.
Ej skriven i Sverige sedan 2011
Där jag bor sköts postgången av en Reseption (som ibland har lite dålig koll)
I alla fall hittade jag 3 inkaso brev till mej i går utsända under våren 2015.
Fattade inget då jag inte längre har nån form av boende eller liknande i Sverige.
Efter lite undersökande så gällde det ett akut tandläkarbesök sommaren 2009 (Folktandvården)
Jag kommer nu ihåg händelsen men det var rätt rörigt då så jag missade betalningen.
Sedan har jag under 3 år hyrt ut min lägemhet i 3 år (förutom sommaren) och har inte fått nån påminelse (2011 sa jag upp hyreskontraktet)
Vet inte riktigt vad som gäller men men är det inte så att Kommun/Landsting aldrig sänder fakturor till Kronofogden.
En kompis har sagt att han aldrig betalar till vårdcentral och dyligt och det verkar funka.
Det står inget om hot om kronofogden på breven från inkasobolaget.
Ja vad säger ni?

Finns inget som säger att man behöver "hota" med KronKalle.... Det är väl beroende på landsting om de skickar till Kronis.... En snabb googling visar att Västra Götaland och Västerbotten definitivt skickar dig med skuld till Kronis om du inte betalar... Så bäst är väl att betala dina skulder....
Citera
2015-07-15, 15:09
  #1316
Medlem
Kronofogden- hur mycket får man behålla

Har fått fast jobb med inkomst 26500,- månad. (-33 % skatt).
Har två barn 10+13 år. Ensamstående.

Utgifter varje månad:
Hyra 7000kr
El 800kr
Tankning busskort dotter 200kr
Tv avgift 183kr
Barnomsorg 300kr
Facket 300kr
A-kassa ? (inte kollat än)
Hemförsäkring 180kr´
Livsuppehälle ?kr
Barnförsäkring 150kr¨

(hade tidigare barnförsäkring till båda men har nu bara haft råd behålla den ena)

Förutom min lön så får jag barnbidrag + underhållsbidrag totalt 4796kr
+ halvt vårdbidrag för yngsta dotterns funktionsnedsättning e skatt 3700kr.

Har skulder hos kronofogden och tänker nu kontakta de med nya uppgifter på inkomster.
Hur räknar de? Vad kan jag väntas sitta igen med varje månad?

När man har ett barn med funktionshinder så läste jag att man kan få behålla viss del/kostnad men måste lägga fram intyg. Har en gammal bil 1998 som jag är ganska så beroende av pga. familjesituation med yngsta dottern. Kommer Kronofogden räkna in det som en relevant utgift?
Citera
2015-07-15, 15:25
  #1317
Medlem
Har du kollat på deras hemsida?

Jag hittade det här:
http://www.kronofogden.se/download/18.44812de6133c5768d6780005330/1371144352886/911-6_03.pdf

och det här

http://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html

Kanske ger dig en hint om hur mycket du får behålla.

Lär ju bli en mycket tightare ekonomi när fogden tar så mycket men klura ihop en bra budget så klarar du det. Kolla på konsumentverkets hemsida så har de mallar för hushållsbudget. Kan finnas möjlighet att få personlig hjälp med det genom kommunen också.
__________________
Senast redigerad av wheelie87 2015-07-15 kl. 15:28.
Citera
2015-07-15, 15:28
  #1318
Medlem
Var inne på kronofogdens hemsida å räknade ut men såg väldigt konstigt ut. Kanske jag som gjorde något fel. Om jag inte skrev in kostnader för mat mm. så stod det att de kunna mäta ut hela 7000 kr varje månad. Det kan ju knappast stämma. Då är det inte räknat med att vi är tre personer som ska ha mat, kläder mm.
Citera
2015-07-15, 15:29
  #1319
Medlem
För 2015 är normalbeloppet:

4 675 kronor för en ensamstående vuxen
7 723 kronor för sammanlevande makar eller sambor
2 480 kronor för barn till och med 6 år
2 855 kronor för barn 7 år eller äldre

http://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
Citera
2015-07-15, 15:36
  #1320
Medlem
Totalt ser det ut som vi tre ska ha 10 385 kr igen när hyra, el är betalt enl. normalbeloppet. Låter som rätt mycket.
På nåt jävla sätt måste jag bara klara beta av den skuld jag har men vet inte hur. Kanske jobba utöver 100 % natt vore en ide en period. Har totalt 75000 i skulder. (advokatkostnader för tidigare vårdnadstvist m. räntor/avgifter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in