2015-02-20, 20:39
  #1189
Medlem
EndGames avatar
Inte orkat läsa hela tråden så ursäkta ev upprepning.
Tror dock att du snarare kommer att råka ut för en löneutmätning än att de tar dina prylar,

Förövrigt är jag lite nyfiken på vad du har för musmatta, värdefull?
Citera
2015-02-20, 22:54
  #1190
Medlem
Docklands avatar
Några SMS-lån på 10000:- med en årsränta på 350% eller mer hos fogden. Haha.

Utan inkomst. Haha.

Detta, efter 1 år hos fogden kommer landa på 35000:- bara första året (räntan tickar på så länge skulden är obetald, även om skulden ligger åt KF att mäta ut) + Kronofogdens utmätningsavgift (eller vad det heter) på 600:- och 8% ränta på den sexhundringen. Låt oss säga du inte har medel att börja betala tillbaka detta om 6 år 35000:- första året, sedan ränta på ränta + KF + KF:s ränta.

Ja, kanske en halv miljon, om inte mer, kanske mycket mer, att börja beta av år 2021 alltså? Till detta så gott som omöjligt att skaffa eget boende och tillhörande grejer som abonnemang m.m.

..och du ville inte sälja grejer för att pynta av sketna 10-papp. Det är ju för fan växelpengar.

Lycka till
Citera
2015-02-20, 23:37
  #1191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masonics
Allting som befinner sig i ditt hem när utmätningsmannen/kronofogden kommer, kommer att tas i beslag.
Om det är så att du har en skuld på 10.000 kronor, och sammanlagda värdet på dina tillgångar förmodligen inte skulle uppnå 10.000 kr, så får INTE kronofogden ta något i beslag.
När de tar något måste det resultera i att skulden blir slutbetald.

Detta är resultatet av att man tillber den materiella världen och glömt bort Jesus Kristus.

Och varför tror du inte att en delbetalning av skuld via utmätning skulle kunna ske?
Allehanda småprylar som ts räknade upp är knappast intressanta för utmätning, det kostar mer att administrera försäljning av prylarna än vad som blir kvar.
Citera
2015-02-21, 01:42
  #1192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joons.
Kronofogden kommer efter mig efter en skuld jag har på sammanlagt < 10,000:- hos olika långivare (sms-lån). Till min förståelse så kommer Kronofogden att komma hem till mig och ta några av mina saker, typ TV osv?

Om så är fallet, så har jag planerat att lämna framme allt som är av värde men som jag knappt behöver, t.ex. TV, iPad, hårddiskar osv, samtidigt som jag gömt undan sådant som jag verkligen behöver (Laptop, extra tangentbord, mus, hörlurar, musmatta, datorladdare, mobil, mobilladdare). Kan det fungera och är det rätt väg att gå?

Att betala SMS-lånen är inte ett alternativ. Vi utgår från att jag ska bli betagen sakerna.


Lycka till med livet, så jävla tappad!

Har för mig att dom under vissa omständigheter även kan ta saker från dom du bor med/hos, är inte säker på om detta gällde sambo eller även som inneboende. Hoppas dom tar din jävla dator.

Tar smslån på 10k
Planerar att antingen göra bedrägeri/blåsa folk på pengar
Funderar på att fly landet istället.


Det är 10.000kr killen, det är ingenting. Sluta dryga och leva som en parasit och ta tag i ditt liv
__________________
Senast redigerad av Bazzination 2015-02-21 kl. 01:45.
Citera
2015-02-21, 07:55
  #1193
Medlem
stoffeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Några SMS-lån på 10000:- med en årsränta på 350% eller mer hos fogden. Haha.

Utan inkomst. Haha.

Detta, efter 1 år hos fogden kommer landa på 35000:- bara första året (räntan tickar på så länge skulden är obetald, även om skulden ligger åt KF att mäta ut) + Kronofogdens utmätningsavgift (eller vad det heter) på 600:- och 8% ränta på den sexhundringen. Låt oss säga du inte har medel att börja betala tillbaka detta om 6 år 35000:- första året, sedan ränta på ränta + KF + KF:s ränta.

Ja, kanske en halv miljon, om inte mer, kanske mycket mer, att börja beta av år 2021 alltså? Till detta så gott som omöjligt att skaffa eget boende och tillhörande grejer som abonnemang m.m.

..och du ville inte sälja grejer för att pynta av sketna 10-papp. Det är ju för fan växelpengar.

Lycka till

Varför skulle det ta 6 år?
Citera
2015-02-21, 15:33
  #1194
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffelius
Varför skulle det ta 6 år?


H*n skrev det bara som ett exempel, dvs 6-år är ett exempel för att visa hur h*n räknar ut det.
Citera
2015-02-21, 21:08
  #1195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffelius
Varför skulle det ta 6 år?
Även om det inte skulle ta 6 år så växer ändå skulden fortare och fortare om han inte amorterar av.
Citera
2015-02-21, 22:24
  #1196
Medlem
stoffeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
H*n skrev det bara som ett exempel, dvs 6-år är ett exempel för att visa hur h*n räknar ut det.

Jo, det förstår jag ju också. Men det blir ju lite löjligt att måla fan på väggen på det viset. "Skulle det ta 10 år så är det över en miljon! HERREGUD!!!".
Citera
2015-02-21, 23:49
  #1197
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffelius
Jo, det förstår jag ju också. Men det blir ju lite löjligt att måla fan på väggen på det viset. "Skulle det ta 10 år så är det över en miljon! HERREGUD!!!".

Sant, om inte mer. Men det var inte du som hade skulden, väl? 6 år med löneutmätning för klientelet som TS verkar vara är snarare en underdrift. Kanske 10-15 år är mer rimligt skulle jag tro. Betala 8000-13000 i månaden i 15 år. Låter smart.
Citera
2015-02-22, 00:59
  #1198
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joons.
Kronofogden kommer efter mig efter en skuld jag har på sammanlagt < 10,000:- hos olika långivare (sms-lån). Till min förståelse så kommer Kronofogden att komma hem till mig och ta några av mina saker, typ TV osv?

Om så är fallet, så har jag planerat att lämna framme allt som är av värde men som jag knappt behöver, t.ex. TV, iPad, hårddiskar osv, samtidigt som jag gömt undan sådant som jag verkligen behöver (Laptop, extra tangentbord, mus, hörlurar, musmatta, datorladdare, mobil, mobilladdare). Kan det fungera och är det rätt väg att gå?

Att betala SMS-lånen är inte ett alternativ. Vi utgår från att jag ska bli betagen sakerna.

Tog du till dig dom goda råd du fick i tråden, att så snabbt som möjligt föröka bli kvitt fogden, eller håller du fast vid tanken att förhala det hela så mycket som möjligt, och därigenom dra på dig mer bekymmer?
Citera
2015-02-22, 03:36
  #1199
Medlem
stoffeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Sant, om inte mer. Men det var inte du som hade skulden, väl? 6 år med löneutmätning för klientelet som TS verkar vara är snarare en underdrift. Kanske 10-15 år är mer rimligt skulle jag tro. Betala 8000-13000 i månaden i 15 år. Låter smart.

Absolut. Risken för det finns. Men en skuld på 10.000 kr BÖR man ju kunna fixa på max ett halvår oavsett? Till och med om man går på soc.
Citera
2015-02-22, 08:54
  #1200
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffelius
Absolut. Risken för det finns. Men en skuld på 10.000 kr BÖR man ju kunna fixa på max ett halvår oavsett? Till och med om man går på soc.

Sant. Dock verkar TS inte vara den mest betalningsivriga. Det var lite så jag spånade. När man kommer till insikt, vilket de flesta, som inte givit upp helt, gör efter en tid, kanske ett år eller fler, och man inte tjänar något direkt att snacka om. Då blir det lurigt. En släkting till mig som drog på sig spelskulder hade nettoskuld på 130.000:- när avbetalningarna till alla möjliga kortföretag och småkrediter gick vidare till inkasso och sedermera kronofogden. På fyra år blev denna skuld 490.000:- som han visserligen klarade att betala på löneutmätning under dessa 4 år. Annars hade det varit värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in