2026-04-24, 08:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
1. Jag står som juridisk borgensman till detta banklån och har ingen inkomst eller tillhörigheter att ta av. Dessutom så har den drivande parten fullständigt skitit i ta ta något som helst ansvar. Han vill inte prata om fallet, annat än att min syrra som är psykiskt sjuk ska fortsätta att betala(!)

Bedragaren som sitter i fängelse idag och finns mycket omtalad i några andra trådar: sök på David Mirzajani. Jag polisanmälde honom för två år sedan men Polisen tog bara emot detta som "ett gångbart tips". Han har många avslutade brottsmåls-domar mot sig på www.lexbase.se och en våldsberikar-historia.

2. Ärende gick till Kronofogden i slutet av ifjol på senhösten då syrran inte längre orkade med situationen. I januari så fick jag ett e-mejl från inkassobolaget om jag medger eller avvisar motpartens skuldekrav. Jag läste instruktionerna på Kronis webbplats om att man kan delvis bestrida ärendet om man tycker att detta är felaktigt. Jag har en vän i utlandet som studerat juridik på högskolenivå och beskriver ärendet som att om jag förlorar skuldeansvaret, så tvingas jag gå i personlig konkurs.

Alternativet som också står på Kronis webbsida finns och jag har haft en kort e-mejl konversation med deras kundtjänst. De menar på att jag efter ett domslut där jag får åtminstone delvis rätt om ansvaret, så kan använda mig av blanketten: Ansökan - verkställighet skadestånd ang brott

Jag anser att medparten som faktiskt har umgåtts med förövaren och hittills inte betalat en krona ska bli delaktig att betala. Jag visste inte om att syrran som tidigare inte har velat berätta att hon har betalat det av skulden hittills när hon arbetade(!)

Okej, jag har inte mycket till bevisföring till ärendet här... hur bevisar man bedrägeri som skett muntligen mellan parter egentligen?

Jag är i kontakt med en åklagare per telefon och e-mejl som avråder mig från att avisa skuldefrågan från inkassobolaget. Detta kommer att skapa en mängd, dyra och komplicerade rättsprocesser i domstolen, skyldig eller inte.

För någon dag sedan så mejlade jag domstolen att jag medger att jag är borgensman men avisar fullt ansvar till skulden. Idag så skickar han ändå mig ett svars e-mejl där han tolkar min inställning att jag helt avisar ansvaret här.

Vad är "Min talan" för någonting... ett AI-verktyg?

Ja ett AI verktyg som jag har utveklat efter att jag var sååå nära att godkänna en skuld som min far dragit på sig när han levde. Jag lade ner mycket tid på att förstå "just den biten " när en bank lånat ut pengar till en 80 årig gubbe utan säkerhet till 19% ränta. hur kan det ens få förkomma. Då föddes iden att du skall ha någon på din sida som hjälper dej mot myndigheter när det kommere till juridiska ärenden och myndighets kontakter, MinTalan läser rakt ur den senate utgiva lagboken.
Här nedan är det senaste svaret jag fick när jag klitrade in dit svar till mej. Men som sagt detta är juridisk information jag är INGEN advokat.

Du har skrivit under som borgensman för ett lån. Det innebär tyvärr att du juridiskt sett har åtagit dig betalningsansvar om låntagaren inte betalar — oavsett att du blev lurad in i situationen. Borgensåtagandet i sig är bindande enligt 10 kap. handelsbalken.

Men det finns två viktiga saker att lyfta:

1. Regressrätt mot medborgensmän: Om flera personer gått i borgen för samma lån ska ansvaret normalt delas lika mellan er (10 kap. 11 § handelsbalken). Den "drivande parten" som vägrar betala kan inte smita från sin del. Du kan kräva honom på hans andel.

2. Skadestånd från bedragaren: Att David Mirzajani sitter i fängelse för bedrägerier stärker din position. Om du tvingas betala kan du ansöka om verkställighet av skadestånd mot honom — men det förutsätter att det finns en dom som fastställer hans skadeståndsskyldighet mot dig.

Problemet med din nuvarande formulering till domstolen: Du skrev att du "medger att du är borgensman men avvisar fullt ansvar". Domstolen tolkar detta som ett fullständigt bestridande — vilket är korrekt tolkning. Du kan inte juridiskt vara borgensman men samtidigt inte ha ansvar. Det du egentligen vill säga är något annat.

Säg detta

**

"Jag vill förtydliga min inställning i målet:

Jag medger att jag undertecknat borgensåtagandet. Jag bestrider dock kravet på följande grunder:

1. Borgensåtagandet ingicks under omständigheter som innebär att det bör jämkas eller ogiltigförklaras enligt 31 § eller 36 § avtalslagen. Jag förmåddes att ingå åtagandet genom vilseledande av en person som sedermera dömts för bedrägeri.

2. I andra hand: Om betalningsskyldighet föreligger ska den fördelas mellan samtliga borgensmän enligt 10 kap. 11 § handelsbalken. Jag ska inte ensam bära hela skulden.

Jag begär att målet vilandeförklaras i avvaktan på utredning av de bakomliggande bedrägerierna, alternativt att domstolen beaktar dessa omständigheter vid prövningen."

⚠ Undvik
** Säg aldrig "jag avvisar fullt ansvar" utan att förklara den juridiska grunden. Det låter som att du bara inte vill betala. Förklara istället varför — bedrägeriet och att andra borgensmän ska dela ansvaret. VIKTIGT OM NÄSTA STEG: Det här ärendet är komplext och rör stora belopp. Du nämner risk för personlig konkurs. Jag rekommenderar starkt att du kontaktar: 1. Kommunens budget- och skuldrådgivning (gratis) — de kan hjälpa dig förstå dina alternativ om du inte kan betala 2. Rättshjälp — du kan ha rätt till statlig rättshjälp om du saknar inkomst Vill du att jag hjälper dig formulera en separat skrivelse om regresskrav mot den andre borgensmannen som vägrar betala? ---
Citera
2026-04-25, 09:25
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinTalan
Ja ett AI verktyg som jag har utveklat efter att jag var sååå nära att godkänna en skuld som min far dragit på sig när han levde. Jag lade ner mycket tid på att förstå "just den biten " när en bank lånat ut pengar till en 80 årig gubbe utan säkerhet till 19% ränta. hur kan det ens få förkomma. Då föddes iden att du skall ha någon på din sida som hjälper dej mot myndigheter när det kommere till juridiska ärenden och myndighets kontakter, MinTalan läser rakt ur den senate utgiva lagboken.
Här nedan är det senaste svaret jag fick när jag klitrade in dit svar till mej. Men som sagt detta är juridisk information jag är INGEN advokat.

Du har skrivit under som borgensman för ett lån. Det innebär tyvärr att du juridiskt sett har åtagit dig betalningsansvar om låntagaren inte betalar — oavsett att du blev lurad in i situationen. Borgensåtagandet i sig är bindande enligt 10 kap. handelsbalken.

Men det finns två viktiga saker att lyfta:

1. Regressrätt mot medborgensmän: Om flera personer gått i borgen för samma lån ska ansvaret normalt delas lika mellan er (10 kap. 11 § handelsbalken). Den "drivande parten" som vägrar betala kan inte smita från sin del. Du kan kräva honom på hans andel.

2. Skadestånd från bedragaren: Att David Mirzajani sitter i fängelse för bedrägerier stärker din position. Om du tvingas betala kan du ansöka om verkställighet av skadestånd mot honom — men det förutsätter att det finns en dom som fastställer hans skadeståndsskyldighet mot dig.

Problemet med din nuvarande formulering till domstolen: Du skrev att du "medger att du är borgensman men avvisar fullt ansvar". Domstolen tolkar detta som ett fullständigt bestridande — vilket är korrekt tolkning. Du kan inte juridiskt vara borgensman men samtidigt inte ha ansvar. Det du egentligen vill säga är något annat.

Säg detta

**

"Jag vill förtydliga min inställning i målet:

Jag medger att jag undertecknat borgensåtagandet. Jag bestrider dock kravet på följande grunder:

1. Borgensåtagandet ingicks under omständigheter som innebär att det bör jämkas eller ogiltigförklaras enligt 31 § eller 36 § avtalslagen. Jag förmåddes att ingå åtagandet genom vilseledande av en person som sedermera dömts för bedrägeri.

2. I andra hand: Om betalningsskyldighet föreligger ska den fördelas mellan samtliga borgensmän enligt 10 kap. 11 § handelsbalken. Jag ska inte ensam bära hela skulden.

Jag begär att målet vilandeförklaras i avvaktan på utredning av de bakomliggande bedrägerierna, alternativt att domstolen beaktar dessa omständigheter vid prövningen."

⚠ Undvik
** Säg aldrig "jag avvisar fullt ansvar" utan att förklara den juridiska grunden. Det låter som att du bara inte vill betala. Förklara istället varför — bedrägeriet och att andra borgensmän ska dela ansvaret. VIKTIGT OM NÄSTA STEG: Det här ärendet är komplext och rör stora belopp. Du nämner risk för personlig konkurs. Jag rekommenderar starkt att du kontaktar: 1. Kommunens budget- och skuldrådgivning (gratis) — de kan hjälpa dig förstå dina alternativ om du inte kan betala 2. Rättshjälp — du kan ha rätt till statlig rättshjälp om du saknar inkomst Vill du att jag hjälper dig formulera en separat skrivelse om regresskrav mot den andre borgensmannen som vägrar betala? ---

Tackar så mycket för din information och att du dessutom har utvecklat ett AI-verktyg som sovrar lag-texterna från tillförlitlig källa.

1. Problemet i mitt fall är att lånet togs för +10 år sedan och att bara jag och morsan finns med på låneansökan. Jag har ingen aning om det går att juridiskt bevisa med hjälp av vittne hur ansökan för lånet gick till. Det är först på sista tiden som jag fått veta att ex-mannen inte har betalat en krona till detta bedrägeri-lån och inte heller brytt sig om att sätta dit bedragaren.

2. Ett skadestånd från Mirzajani är bara att glömma då han sitter med skulder på 7 miljoner till Kronofogden från tidigare bolagskonkurser.
Det finns nog inte en chans till att han är villig att betala tillbaka detta när han blir fri om några år. Ett sådant arschelhål med tjocka släkten ska bäst deporteras tillbaka till en grotta i hemlandet.

Jag önskar få personlig upprättelse då detta gäller den nära familjen, då relationerna trots allt ändå är kraschade pga psykisk sjukdom.
Om detta inte går, så får jag ta risken till att gå i personlig konkurs med direkt skuldsättning och avbetalningsplan från inkassobolaget.
Nu handlar det inte om några stora pengar men jag vet att gränsen för ett vanligt tvistemål i Domstol ligger på minst 30K.
Citera
2026-04-27, 07:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Tackar så mycket för din information och att du dessutom har utvecklat ett AI-verktyg som sovrar lag-texterna från tillförlitlig källa.

1. Problemet i mitt fall är att lånet togs för +10 år sedan och att bara jag och morsan finns med på låneansökan. Jag har ingen aning om det går att juridiskt bevisa med hjälp av vittne hur ansökan för lånet gick till. Det är först på sista tiden som jag fått veta att ex-mannen inte har betalat en krona till detta bedrägeri-lån och inte heller brytt sig om att sätta dit bedragaren.

2. Ett skadestånd från Mirzajani är bara att glömma då han sitter med skulder på 7 miljoner till Kronofogden från tidigare bolagskonkurser.
Det finns nog inte en chans till att han är villig att betala tillbaka detta när han blir fri om några år. Ett sådant arschelhål med tjocka släkten ska bäst deporteras tillbaka till en grotta i hemlandet.

Jag önskar få personlig upprättelse då detta gäller den nära familjen, då relationerna trots allt ändå är kraschade pga psykisk sjukdom.
Om detta inte går, så får jag ta risken till att gå i personlig konkurs med direkt skuldsättning och avbetalningsplan från inkassobolaget.
Nu handlar det inte om några stora pengar men jag vet att gränsen för ett vanligt tvistemål i Domstol ligger på minst 30K.

Jag önskar dej all lycka och hopps allt löser sig, behöver du någon annan hjälp som rör Inkasso skulder, kronogfogden, myndigheter, bostad arbetsrätt, bank, försäkring mm mm så säg till!
Måste säga att jag är ruggit nöjd med hur MinTalan fungerar.
Citera
2026-06-07, 14:25
Medlem
Är skuldfri efter ca 9 månader med löneutmätning. Så jävla underbart! Skål på er!
Citera
2026-06-07, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesan
God dag

Hoppas någon har erfarenhet från följande frågor

Hanteras bodelningsärenden, beslut från bodelningsförrättare hos fogden att driva in?

Om man hamnar hos fogden och kan påvisa att de pengar man har på kontot är lånade av en bekant, tar fogden ändå de pengarna? Inga stora summor det handlar om.

Om man har ett aktiebolag som man arbetar i och en 50% delägare, rör fogden medel på företagskontot då eller säljer inventarier / lagervaror som tillhör företaget?

Hur hanterar de en bil som man har på avbetalning om kvarvarande lån är på samma belopp som bilens värde?

AB ska kunna vara en egen juridisk pension, har dina aktier värde skulle de kunna utmära dem
Att AB är delägt är bra.
Förslagsvis tar du ut så lite lön som möjligt och istället tar så mycket förmåner som möjligt.
Ta ej ut mer än ditt utmätningsbelopp.

Det får dock ej gå till överdrift, då kan både du och erat AB åka på det.
Citera
2026-06-14, 15:59
Medlem
Hur lever ni dagligen för er som har skulder på över 200 000kr?
Citera
2026-06-17, 01:16
Medlem
Jag har en skuld på 7700 kr kvar sen är jag helt skuldfri. Men som det ser ut nu kommer jag inte att klara det fram till dess. Har tappat många kilo och lever under existensminimum, blir utpressad av företaget Myntro Collect AB som driver mig mot avgrunden. Pengarna jag får ut täcker hyran och en del av räkningarna. Har inte ätit ens ett riskorn på hela dagen idag.
Citera
2026-06-19, 15:41
Medlem
Jag arbetar heltid som lärare och har ca 150 000 i löneutmätning. För att ha ett liv och spara ihop till en buffert för oförutsedda händelser, kommer jag jobba sommar i hemtjänsten och kommer väl få in 45 000 på tre månader. Jag har hemtjänstjobbet på timlön i en annan kommun än den jag har mitt lärarjobb i.

Jag har sökt runt som en idiot på nätet, för jag är så skraj att kronofogden ska upptäcka mig. Jag jobbade extra på samma sätt fast i ett annat företag förra och förrförra sommaren, och fick behålla allt.

Vad tror ni om prognosen att jag även denna sommar får behålla mina pengar?!
Citera
2026-06-19, 15:52
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necropolitan
Jag arbetar heltid som lärare och har ca 150 000 i löneutmätning. För att ha ett liv och spara ihop till en buffert för oförutsedda händelser, kommer jag jobba sommar i hemtjänsten och kommer väl få in 45 000 på tre månader. Jag har hemtjänstjobbet på timlön i en annan kommun än den jag har mitt lärarjobb i.

Jag har sökt runt som en idiot på nätet, för jag är så skraj att kronofogden ska upptäcka mig. Jag jobbade extra på samma sätt fast i ett annat företag förra och förrförra sommaren, och fick behålla allt.

Vad tror ni om prognosen att jag även denna sommar får behålla mina pengar?!
Beror väl på hur snabba kronofogden är att besluta om löneutmätningen från det att arbetsgivaren betalar in skatt för den första månadens arbete. Den första lönen kommer du garanterat att få utbetalt, sen hänger det på om kronofogden är snabba och hinner utmäta de kommande lönerna eller inte.
Förmodligen kommer dom inte att hinna besluta något inom den korta perioden - men risken finns ju såklart, har du maximal otur väljer dom att utmäta direkt från ditt konto om dom ser att du plötsligt har massa pengar där. Så om du tänkt spara dessa pengar lär du antingen ta ut det i kontanter eller föra över dom till någon annan tills du ska använda dom
Citera
2026-07-10, 09:52
Medlem
Jag använder inte digital brevlåda men har loggat i tidigare och på så sätt godkänt myndighetspost digitalt. Det ledde till att alla påminnelser från CSN och kravbrev från kfm skickades dit och inte fysiskt.

När jag fick vetskap om kravet hade betaldatum redan passerat med några dagar och det låg en betalningsanmärkning. Det var min bankkontakt som upptäckte det i samband med att jag skulle lägga om bolånen. Jag betalade hela summan på cirka 4000kr 7 dagar försent.

Har någon tips och hur jag ska gå till väga för att få rättelse här? Finns det några liknande fall man kan hänvisa till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in