2013-11-12, 22:02
  #709
Medlem
Böterna är givetvis betalda.. Saken är den att det är egentligen min man som sagt att böterna varit betalda när påminnelserna kommit... Men han har betalt dom till kronofogden istället (2st) har man en statlig bot som inte betals så läggs den under sektretess och när en ny kommer så blir det en offentlig handling.. MEN hon från kronofogden ringde vid bot nr2 och sa att om den betals NU direkt så händer inget (vilket vi gjorde) men sedan har han ändå fått utslag..
Citera
2013-11-12, 22:40
  #710
Medlem
Ogdens avatar
Flashback --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2013-11-12, 23:19
  #711
Medlem
Vem lät dem gå till kronofogden?
Citera
2013-11-13, 10:58
  #712
Medlem
Crossmacks avatar
Slog ihop trådar //mod
Citera
2013-11-13, 12:05
  #713
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Lite intresserad över hur folk lyckas med detta? Ingen identitetshandling har tappats bort och väldigt få (familjen endast) vet hela mitt personnummer.



Steg 1: Ring skatteverket
Steg 2: Säg "Hej, jag måste dessvärre skicka en fodran till inkasso, och därför behöver jag det tiosiffriga personnumret för en Nomen Nescio på Fejkvägen 18 i Exempelstad"
Steg 3: Skriv ner personnumret när personen på SKV läser upp det för dig.
Citera
2013-11-16, 00:16
  #714
Medlem
Frågor om SEB och Kronofogden.

Hej!

Jag har sedan drygt 6 år tillbaka dragit på mig en rad olika skulder och hamnat i en situation som jag inte är stolt över. Alla dåliga beslut och dumstridighet lämnade mig med skulder på cirka 300000:-.

För 4 år sen fick jag en möjlighet att jobba med ett välbetalt jobb. Fick slita i 1 år innan det börjat betala av sig.

Idag har jag 19 antal mål hos kronofogden och det är till en totalt summa av 77034:-

Jag betalar nu 13670:- i månaden på löneutmätning vilket självklart är tufft, men det känns otroligt bra att äntligen börja se ljuset i tunneln.

En av skulderna är SEB banken och den låg på totalt 130000:- i början. 2013-10-25 stod den skulden på 17035:- hos KF men när jag ringer till SEB så säger dom att skulden är på 3034:-.

I mina papper från KF står det att räntan på skulden är 6,70% och vad jag förstår räknas den på 17035:-. När jag ringde till dom på SEB säger dom att räntan räknas på 3034:- men detta är inte inrapporterat till kronofogden.
Vilka kan jag lita på här? Kronofogden eller SEB? Borde inte SEB ha en skyldighet att rapportera in varje månad vad den aktuella skulden är till KF så att räntan justeras?

Vad gäller exakt med betalningsanmärkningar? Om jag får en anmärkning 2010-02-02 och har sedan betala av den totala skulden 2013-05-05 är då anmärkningen helt borta? Eller gäller ytterligare 3 år från datum skulden är betald?
Finns det någonstans där man kan söka upp till vilket datum man skulle vara anmärkningsfri?

Jag har jobbat stenhårt de 4 senaste åren för att bli av med detta och har fått betala ett högt pris för det.

Jag räknar med att vara helt skuldfri till April 2014.
Citera
2013-11-16, 00:26
  #715
Medlem
för att kunna hjälpa dig måste du renskriva dina frågor.!
ärligt skitsvårt att att fatta
Citera
2013-11-16, 00:27
  #716
Medlem
klinger75s avatar
får du ingen ny anmäkning efter senaste datumet i uc rapport så är det sista datumet som gäller
Citera
2013-11-16, 17:37
  #717
Medlem
godboys avatar
Har SEB lämnat den förfallna skulden till KF? Det är ju kanske så att de inte har gjort det, det får du fråga SEB om. Med tanke på att beloppet är högre hos KF än SEB är det troligt att du har fodringar från andra håll som lämnats till KF.

Prata med KF och hör vad de har att säga om saken.
Citera
2013-11-17, 18:09
  #718
Medlem
Förr i tiden var det 3 kallenderår från att skulden var betald som gälde, nu är det 36 månader från du fick anmärkningen.
Citera
2013-11-23, 01:46
  #719
Medlem
Om ett enskilt mål har existerat sedan ett par år tillbaka (cirka 4) och det bolaget inte finns kvar som ansökte hos kronofogden, kan jag hävda preskription i det målet?
Citera
2013-11-23, 20:04
  #720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus
Förr i tiden var det 3 kallenderår från att skulden var betald som gälde, nu är det 36 månader från du fick anmärkningen.


Sanning med modifikation, 36 månader ligger utslaget kvar, om skulden legat för indrivning syns det 24 månader efter skulden är betald (eller återkallats) oavsett när utslaget meddelats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in