2015-10-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobazz
Gå ALDRIG i borgen för någon.

Det är ju dock inte svar på min fråga.
Citera
2015-11-03, 14:55
Medlem
Macki83s avatar
Vad jag förstått så måste man alltså redan ha en skuld hos fogden för att ens kunna ansöka om skuldsanering, stämmer det?

Har totalt lån på ca 150.000kr med rätt höga räntor. Är arbetslös med en inkomst på ca 10k.
Ca 7000k av dem går till lånen. Ska ev börja plugga nu också, så min inkomst kommer inte förändras, snarare bli sämre pga resor.

Ska jag sluta betala lånen, så skiten går till fogden, för att sedan kunna ansöka om skuldsanering? Gör vad som krävs på den punkten, för jag pallar inte mer!
Citera
2015-11-03, 15:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macki83
Vad jag förstått så måste man alltså redan ha en skuld hos fogden för att ens kunna ansöka om skuldsanering, stämmer det?

Har totalt lån på ca 150.000kr med rätt höga räntor. Är arbetslös med en inkomst på ca 10k.
Ca 7000k av dem går till lånen. Ska ev börja plugga nu också, så min inkomst kommer inte förändras, snarare bli sämre pga resor.

Ska jag sluta betala lånen, så skiten går till fogden, för att sedan kunna ansöka om skuldsanering? Gör vad som krävs på den punkten, för jag pallar inte mer!

Du skall under lång tid (flera år i praktiken) haft en skuldsituation som du sannolikt aldrig kan betala tillbaka.

Du kvalificerar nog inte för sanering.
Citera
2015-11-03, 17:42
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du skall under lång tid (flera år i praktiken) haft en skuldsituation som du sannolikt aldrig kan betala tillbaka.

Du kvalificerar nog inte för sanering.

Så kan med andra ord skita i räkningarna, så jag väl hamnar där... hah!
Och istället för en gång skull börja handla mat som folk
Citera
2015-11-03, 18:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så kan med andra ord skita i räkningarna, så jag väl hamnar där... hah!
Och istället för en gång skull börja handla mat som folk

Ja, sen gå ett antal år på det viset... Därefter kan du ansöka om sanering, men det är inte lätt att få.
Citera
2015-11-03, 19:22
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ja, sen gå ett antal år på det viset... Därefter kan du ansöka om sanering, men det är inte lätt att få.

Skapligt stört, men har nog dessvärre inget annat val..
Skulle iofs kunna skippa några lån och betala in på andra, så inte allt hamnar hos fogden, om det nu skulle göra någon skillnad?
Citera
2015-11-03, 23:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Skapligt stört, men har nog dessvärre inget annat val..
Skulle iofs kunna skippa några lån och betala in på andra, så inte allt hamnar hos fogden, om det nu skulle göra någon skillnad?

Jag tror inte du förstår hur skuldsanering fungerar. I princip skall man ha så stora skulder att man inte kan betala av dem på resten av sitt liv för att bli beviljad sanering.

Fan, 150tkr är ju inga summor.
Citera
2015-11-03, 23:42
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Jag tror inte du förstår hur skuldsanering fungerar. I princip skall man ha så stora skulder att man inte kan betala av dem på resten av sitt liv för att bli beviljad sanering.

Fan, 150tkr är ju inga summor.

Det handlar inte om hur stor summan är. Man kan ha en skuld på 10k och ändå få skuldsanering!
Har läst på mkt om just den saken. Men ingenstans står det ifall man kan ansöka om skuldsanering och få det beviljat om man ännu inte hamnat hos KF. Alla som jag vet och läst om har redan haft en skuld hos KF, och därefter fått saneringen beviljad.
Citera
2015-11-03, 23:54
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Det handlar inte om hur stor summan är. Man kan ha en skuld på 10k och ändå få skuldsanering!
Har läst på mkt om just den saken. Men ingenstans står det ifall man kan ansöka om skuldsanering och få det beviljat om man ännu inte hamnat hos KF. Alla som jag vet och läst om har redan haft en skuld hos KF, och därefter fått saneringen beviljad.

"Det Kronofogden tittar på i sin bedöming är totalskulden i förhållande till vad du kan betala per månad enligt existensminimum. De tittar alltså inte enbart på en viss skuldsumma"

"Det finns inte någon minimigräns vad gäller totalskuld för att få skuldsanering"

En skuldrådgivare som svarat på vissa frågor som folk ställt till henne, och detta var hennes svar.
Citera
2015-11-04, 06:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
"Det Kronofogden tittar på i sin bedöming är totalskulden i förhållande till vad du kan betala per månad enligt existensminimum. De tittar alltså inte enbart på en viss skuldsumma"

"Det finns inte någon minimigräns vad gäller totalskuld för att få skuldsanering"

En skuldrådgivare som svarat på vissa frågor som folk ställt till henne, och detta var hennes svar.

Nej, men eftersom du bevisligen KAN betala 7tkr/mån på dina skulder så.....

Så, även med kreditkortshög ränta så kommer du ju att betala sådana skulder på nånstans 7-10 år.

min gissning är att du kan glömma skuldsanering, men du gör såklart som du vill.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-11-04 kl. 07:07.
Citera
2015-11-04, 10:55
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Nej, men eftersom du bevisligen KAN betala 7tkr/mån på dina skulder så.....

Så, även med kreditkortshög ränta så kommer du ju att betala sådana skulder på nånstans 7-10 år.

min gissning är att du kan glömma skuldsanering, men du gör såklart som du vill.

Har även en privat skuld som jag inte tog med tidigare, men som är inräknad i vad jag betalar per månad i lån.

Existensminimum är ju att leva på enligt KF 4.600kr, jag går back med 500-1000kr varje månad, och då är ingenting utöver mina räkningar inräknat. Mat och alla andra levnadskostnader.
Egentligen KAN jag ju INTE betala några av dessa. eftersom jag prioriterat mina räkningar före mat etc.
Skippar jag att betala några lån så har jag mat mm, men då hamnar jag även hos KF till slut.Vilket jag inte velat. Men med skuldsanering så får man ju en betalningsanmärkning oavsett.

Jag har nu pratat med KF ang skuldsanering. Och till alla er som inte vet, så kan man få skuldsanering utan att ha skulder hos KF.

Kommer att ansöka iaf.
Kan ev återkomma senare om hur det gick
Citera
2015-11-14, 19:57
Medlem
Du får ingen prick innan du fått hem utslag och det sker inte innan du blivit delgiven föreläggandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in