2015-06-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Frågar er kunniga i denna tråd. Om man ansöker om skuldsanering, hur lång tid tar det tills man får veta om man beviljas eller inte? Jag har nämligen en äldre farbror till granne, som jag hjälper med ekonomin och myndighetspapper. Han tog för flera år sen ett större lån för sin ena sons del. Sonen kunde inte själv ta lån pga trasslig ekonomi och övertalade sin pappa till det.

Farbrorn tog lånet i sitt namn för att hjälpa sonen "skapa sin dröm". Man tänker ju inte att ens eget barn ska vara en skitstövel o sätta sin förälder på pottan. Hans övriga barn vet inte om detta, då den skyldige sonen och övriga barn inte talar med varandra.

Nu har sonen dragit sen ett tag och farbrorn hamnat hos fogden med ett större lån som han haft utmätning på i ett par år. Det dras en liten struntsumma i månaden och skulden minskar inte pga räntorna osv. Det dras inte heller varje månad beroende på summan han får ut och andra kostnader osv.. Skulden kommer inte kunna betalas helt inom en överskådlig tid.

Hur går man då tillväga? Ringa KFM och begära det? Kan man få papper av kfm om hur stor skulden är idag? Vad ska man formulera om varför man söker om skuldsanering?

Tack

Sök på "handläggningstid" på kronofogdens hemsida.. har för mig att man får räkna med 7-8 månader innan ett beslut om inledande och ett år på ett beslut om skuldsanering

Du kan få papper om hur stor skulden är ja, bara att ringa kundtjänst och be att dom skickar papper, antingen till dig eller farbrorn.

Vad man ska formulera.. ptja.. att farbrorn är kvalificerat insolvent..?
Citera
2015-06-02, 09:37
Medlem
csn kronofogden, sekretess?

Hej

Jag hamnade hos kronofogden tre gånger när jag skull betala av mitt csn. Varje gång betalades detta in direkt till kronofogden inom ett par dagar, jag hade således bara ett ärende hos kronofogden åt gången och inget av ärendena översteg 3000 kr.

Nu är det såhär att jag tänkte ansöka om en hyresrätt och nojar över att det kommer vara omöjligt för mig att få n pga min situation. Vet ni om det finns någon möjlighet att desa anmärkningar ä belagda med sekretess?
Citera
2015-06-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasteniavenyn
Hej

Jag hamnade hos kronofogden tre gånger när jag skull betala av mitt csn. Varje gång betalades detta in direkt till kronofogden inom ett par dagar, jag hade således bara ett ärende hos kronofogden åt gången och inget av ärendena översteg 3000 kr.

Nu är det såhär att jag tänkte ansöka om en hyresrätt och nojar över att det kommer vara omöjligt för mig att få n pga min situation. Vet ni om det finns någon möjlighet att desa anmärkningar ä belagda med sekretess?

Du vet väl om du fått en anmärkning hos KFM eller inte?
Citera
2015-06-02, 12:27
Medlem
messiasibids avatar
Ta en UC på dig själv och kolla.
Citera
2015-06-02, 13:20
Medlem
Enligt din beskrivning så nej. Men du kan ha fel. Så det smartaste att göra är att ringa kronofogden och be dem kolla upp det, du får besked direkt.
Citera
2015-06-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonsj
Jag hade en deppig period för ett tag sedan där jag gjorde en massa misstag. Bland dessa misstag fanns det en drös SMS-lån. Lånen har återbetalats helt och hållet nu, men de hann gå till kronofogden först, och jag har 4 punkter (?) på ca 1000:- styck.

Nu är jag såklart ångerfull över detta och vill ut i vuxenlivet jag med och faktiskt ge det en chans, men hur stor chans har jag att hitta ett eget boende när jag har dessa punkter/prickar? Är det ett automatiskt nej överallt eller varierar det?

Vi utgår från att jag har en anställning och att jag ej är i skuld just nu.
Jag har skuldsaldo hos KFM, det funkar att få lya med även det.
Kanske inte hos ALLA men många...gäller bara att va extrem trevlig och ärlig direkt.

En gång har jag fått lägga deposition på 2mån hyror, hyresvärden sa lyckas jag betala det (12,000:-) så är han inte orolig alls att jag inte kan betala för mig.
Citera
2015-06-20, 20:30
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Jag känner många med skulder hos Kronofogden. Har hört från flera av dem att det inte brukar vara några större problem att skaffa bostad så länge man aldrig har missat att betala hyra.
Citera
2015-06-26, 16:41
Medlem
är nog svårt! kanske en medsökande?
Senast redigerad av F8ellerF9 2015-06-26 kl. 16:47.
Citera
2015-06-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelblomman
Du vet väl om du fått en anmärkning hos KFM eller inte?

KFM utfärdar inga betalningsanmärkningar, det är kreditupplysningsföretagen som gör det.
Citera
2015-06-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasteniavenyn
Hej

Om alla 3 är senaste 3 åren bör du ha betalningsanmärkningar, det får bara vara ett ärende för att det ska sekretessmarkeras, att du har ett ärende 3 gånger är inte samma sak som ett ärende totalt.
Citera
2015-06-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Om alla 3 är senaste 3 åren bör du ha betalningsanmärkningar, det får bara vara ett ärende för att det ska sekretessmarkeras, att du har ett ärende 3 gånger är inte samma sak som ett ärende totalt.

Det behöver inte vara sant. Första räkningen du får från Kronofogden säger i princip betalar du inte denna får du en anmärkning.

Så var det iaf för mig när jag reste iväg mågra månader och glömde att betala en räkning. Kom tack och lov hem i tid för att betala den räkningen till Kronofogden och fick aldrig någon anmärkning. Kan dock vara annorlunda om man har flera påminnelse över ett år.
Citera
2015-06-26, 23:33
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
KFM utfärdar inga betalningsanmärkningar, det är kreditupplysningsföretagen som gör det.

KFM utfärdar dock ett betalningsföreläggande vilket ligger som grund för en betalningsanmärkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in