Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-02, 22:56
  #1
Medlem
Hejsan!

Det är så att jag har ganska mycket skulder hos kronofogden från ungdomshyss. Ca 50k. Jag har nu fått jobb och jobbat i 8 månader utan att dom hört av sig eller börjat dra något från lönen.

Till frågorna.
När kan jag räkna med att fogden börjar komma med inmätningskrav, eller vad det heter, på lönen.

Kommer dom att kontakta min arbetsgivare eller bara rakt av ta pengarna från mitt lönekonto. Skulle föredra det senare eftersom min arbetsgivare antagligen inte vet om mina skulder.

Kan man lägga upp avbetalningsplan med fogden direkt eller ska det göras med dom som man e skyldiga pengar?

Tack på förhand
Citera
2007-10-02, 23:21
  #2
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrik
Kan man lägga upp avbetalningsplan med fogden direkt eller ska det göras med dom som man e skyldiga pengar?
Ring och prata med dom och säg att du vill få fram en lösning för att betala tillbaka skulderna.
http://kronofogden.se/4.4bf45f331098...e80003260.html
Citera
2007-10-03, 21:31
  #3
Medlem
ja förr eller senare så kommer kfm att ta pengar från din lön.. dom går via ditt jobbs lönekontor. du kan ej komma undan om du inte arbetar svart... ibland är dom snabba ibland lite långsammare att börja med utmätning av lön. och att kontakta kfm om en uppgörelse har jag alldrig lyckats med dom säger att om man har skattskulder så kan man göra en uppgörelse inte annars.. men det är kanske ändrat nu ...
Citera
2007-10-15, 18:21
  #4
Medlem
Fraisers avatar
Kronofogden.

För att göra en lång historia kort.

Jag drog under 2002-03 på mig skulder till olika bolag.
Totalt blev det på nästan 150.000 utspritt hos kronofogden på 3 olika betalningsanmärkningar.
Har tills nu inte haft tillfälle att kunna betala tillbaka, av rent intresse så gjorde jag en UC
på mig själv och såg att jag hade bara 1 anmärkning och beloppet var på 90.000:.

Detta var kontisgt tyckte jag och frågade en vän som tidigare också varit i samma sits.
Då berättade han att 2 ansökningarna/anmärkningar hade gått ut för att det var över 3 år sen dom kom in och anmärkningarna inte
längre ligger kvar. Dock så ligger skulderna kvar hos kreditgivarna.

Till fallet då :

Jag kontakta kronofogden och betalade in 45.000 till dom sen så beslutade dom
löneutmätning på resterande beloppet.
Så en dag när jag kom hem så låg det två brev från 2 st inkassobolag som vill ha betalt för dom 2 gamla skulderna. (Alltså 4 år gamla skulder)


Nu kommer frågor till detta.

1. Får inkassobolagen reda på att jag har börjat betala trots att skulderna
trots att det inte längre ligger på kronofogdens bord ? Och det är därför dom har skickat ut skulderna igen?

2.Kan dom göra en ny ansökningen igen ? Jag menar kan det anmärkning för skulden 2ggr?

3. Hur skulle ni lagt upp mitt fall? Jag har inga mer pengar att ge och inget mer att utmäta för utom lönen. Ingen som jag kan låna av just nu.
Jag vill tillägga att jag vill INTE är så sugen att få anmärkning för dom igen.
Citera
2007-10-15, 18:40
  #5
Medlem
Pölsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraiser

1. Får inkassobolagen reda på att jag har börjat betala trots att skulderna
trots att det inte längre ligger på kronofogdens bord ? Och det är därför dom har skickat ut skulderna igen?

2.Kan dom göra en ny ansökningen igen ? Jag menar kan det anmärkning för skulden 2ggr?

3. Hur skulle ni lagt upp mitt fall? Jag har inga mer pengar att ge och inget mer att utmäta för utom lönen. Ingen som jag kan låna av just nu.
Jag vill tillägga att jag vill INTE är så sugen att få anmärkning för dom igen.

1) Ja, inkassobolagen har en daglig bevakning på ditt skuldengagemang via Upplysningscentralen. De såg nu att du börjat betala och bevakar därför din skuld till dom.

2) ja, eftersom du har en skuld som förfallit till betalning så antar jag att de gör en ansökan om betalningsföreläggande vilket syns i UC.

3) Så länge du inte kan trolla med knäna så är det inte så mycket att göra. Varför är betalningsänmärkning det viktiga?? Har du obetald skuld hos kronofogden lär du ändå inte få några krediter?
Citera
2007-10-15, 18:51
  #6
Medlem
Fraisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pölsa
1) Ja, inkassobolagen har en daglig bevakning på ditt skuldengagemang via Upplysningscentralen. De såg nu att du börjat betala och bevakar därför din skuld till dom.

2) ja, eftersom du har en skuld som förfallit till betalning så antar jag att de gör en ansökan om betalningsföreläggande vilket syns i UC.

3) Så länge du inte kan trolla med knäna så är det inte så mycket att göra. Varför är betalningsänmärkning det viktiga?? Har du obetald skuld hos kronofogden lär du ändå inte få några krediter?



Tack för dina svar!

Jo angående varför det är viktigt att inte få anmärkning. När jag betalat in resterande 45.000 så har jag inget
hos KFM. Och det bara 1 anmärkning där nu som försvinner om 1 år. Om det kommer in
2 nya anmärkningar så får jag vänta 3 år till =/
Citera
2007-10-15, 19:05
  #7
Medlem
tjaboooos avatar
Men kan man verkligen få 2 anmärkningar på en skuld ?

EDIT:
Finns ett bolag som lånar ut pengar oavsett anmärkningar, dom kollar på betalningsförmågan istället.
Kommer inte ihåg vad dom heter men torde inte va svårt å ta reda på m intresse finns.
Citera
2007-10-15, 19:13
  #8
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Men kan man verkligen få 2 anmärkningar på en skuld ?

EDIT:
Finns ett bolag som lånar ut pengar oavsett anmärkningar, dom kollar på betalningsförmågan istället.
Kommer inte ihåg vad dom heter men torde inte va svårt å ta reda på m intresse finns.

Heter dom inte bluestepp el. dyligt. Har för mig att detta har varit uppe tidigare. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2007-10-15, 19:42
  #9
Medlem
Fraisers avatar
Ja det verkar ju så =(
Citera
2007-10-15, 19:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Men kan man verkligen få 2 anmärkningar på en skuld ?

EDIT:
Finns ett bolag som lånar ut pengar oavsett anmärkningar, dom kollar på betalningsförmågan istället.
Kommer inte ihåg vad dom heter men torde inte va svårt å ta reda på m intresse finns.

Du tänker på Bluestep

edit: www.bluestep.se
Citera
2007-10-15, 21:05
  #11
Medlem
Men vänta nu... är inte skulderna som är fyra år preskiberade.
Beror iofs. på vad som skett.
Men eftersom du kontaktade KFM och där fanns bara en kvar... så misstänker jag att dom gamla skulderna är raderade och preskiberade.
Citera
2007-10-15, 21:22
  #12
Medlem
Fraisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Men vänta nu... är inte skulderna som är fyra år preskiberade.
Beror iofs. på vad som skett.
Men eftersom du kontaktade KFM och där fanns bara en kvar... så misstänker jag att dom gamla skulderna är raderade och preskiberade.


Tydlingen inte. Jag har fått utskick om dom nu. Nån som vet mer om detta?
Alltså skulden finns inte hos KFM längre med den ligger fortfarande hos inkassobolaget som hade hand om ärendet för 4 år sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback