2009-05-07, 15:05
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Borde finnas som airsoft i alla fall. Synd att det är 95:an, kanske lite mera särmä men vafan, gammalt är bäst http://fragcdo.com/2008/03/02/gg-arm...-rk95-in-2008/

Angående stormgevären, på vårt slutkrig såg jag andra militärpolisplutoner som hade 62:ans kolv, fast vikbara. Någon som vet mera om dessa vapen? Finns det många av dom? Är dom en övergång mellan 62 och 95?

Vill ha 62:an Tycker den är finast. mjah det fanns några under kont 207 på min enhet som hade den nya modellen, en var aspirant och de andra tillhörde till tävlingskyttegruppen(heter det så? hehe). Vi hade några som var med i den gruppen om jag kommer ihåg rätt. Såg iallafall kring 4-5 st sådana gevär på enheten. Dock utan en massa krimskrams såsom siktet osv.
Citera
2009-05-07, 17:48
Medlem
Josts avatar
Citat:
Borde finnas som airsoft i alla fall. Synd att det är 95:an, kanske lite mera särmä men vafan, gammalt är bäst http://fragcdo.com/2008/03/02/gg-arm...-rk95-in-2008/

Angående stormgevären, på vårt slutkrig såg jag andra militärpolisplutoner som hade 62:ans kolv, fast vikbara. Någon som vet mera om dessa vapen? Finns det många av dom? Är dom en övergång mellan 62 och 95?

Dom kallas för RK 62 TP (TP står för taittoperä, dvs vikbar kolv) Det är bara en variant av 62:an som används där varianten med fast monterad kolv anses för skrymmande, t.ex. av militärpoliser. Nyare RK 95 har alla vikbar kolv
Citera
2009-05-07, 18:00
Medlem
rafael1337s avatar
Jag vet inte om det har blivit sagt, men hela KJK har ju fått 95ans stägä.
Citera
2009-05-07, 23:57
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jost
Dom kallas för RK 62 TP (TP står för taittoperä, dvs vikbar kolv) Det är bara en variant av 62:an som används där varianten med fast monterad kolv anses för skrymmande, t.ex. av militärpoliser. Nyare RK 95 har alla vikbar kolv

Hur kommer det sig att jag inte är förvånad över att nylbr militärpoliser inte har det vapnet då?
Jo jag såg med egna ögon hela KJK springa runt med 95:an under min sista tid på brigaden. Jag förstår faktiskt inte till vilken nytta dom har 95:an då jag anser att militärpoliserna är dom som i första hand skulle vara i behov av 95:an då deras uppgifter är sådana. ATU och KJK är uppenbarligen det enda som satsas på. Kan ge mig fan på ett B-kararna springer runt med 95:an före militärpoliserna
Citera
2009-05-08, 00:18
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Men det är väl bra ändå? Alla som uppfyller kraven borde ju få den.

Btw någon som vet vars man kan beställa ryggsäcken som man kunde köpa om man tillhörde Vasa Kustjägarbataljon? :O Tror det var örnen på sidan av ryggsäcken. Grymt fin.

Från början var barettens syfte att poängtera kustjägarutbildningen. Hade varit trevligt om det hade förblivit så. Alla traditioner bör inte skrotas. Nu kommer detta leda till att personer utan någon som helst anknytning till Kustjägarutb kommer att hatta runt med den. Inte så svårt att "pelittää" baretten.

Vad är det för ryggsäck? När jag låg inne fanns det bara en vanlig bag i kammo med örnen på sidan.
Citera
2009-05-08, 00:34
Medlem
Fun_Universitys avatar
Googlade efter väskan, hittade den inte, men hittade detta http://pg.fintune.org/albums/userpic...nanjohtaja.jpg

Är det mycket sådana fortfarande?

Well, väskan är inte den vanliga gröna utan tryck på, utan en sportbag. Troligtvis fick du sportbagen direkt, och har kanske inte sett den äldre?
Citera
2009-05-08, 01:32
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University

Well, väskan är inte den vanliga gröna utan tryck på, utan en sportbag. Troligtvis fick du sportbagen direkt, och har kanske inte sett den äldre?

Precis som alla andra hade jag den vanliga gröna bagen först. Sedan några veckor in på Uo-kursen införskaffade jag mig en kamouflerad sportbag med örnen på sidan. Men det är ju ingen ryggsäck. Därav frågan.
Citera
2009-05-08, 02:11
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Precis som alla andra hade jag den vanliga gröna bagen först. Sedan några veckor in på Uo-kursen införskaffade jag mig en kamouflerad sportbag med örnen på sidan. Men det är ju ingen ryggsäck. Därav frågan.

Aha litet fel av mig. Men har ett gemensamt ord för både bag och vanliga ryggsäckar. Men det är bagen jag menar.
Citera
2009-05-08, 16:07
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenganUtanK
Hm om man har dålig syn, svenskmedborgare och har inget med finland att göra, kan man ändå göra lumpen där ?
Kom nyss in på tråden och har som inte läst mer än första sidan

Finskt medborgarskap är ett krav. Sen synen påverkar bara vilken tjänst du vill göra, alla män i Finland, för att behålla medborgarskapet måste göra värnplikt.

Så nej, som svensk medborgare får du inte göra lumpen i finland. OM du inte byter medborgarskap dvs.
Citera
2009-05-09, 18:47
Medlem
lintus avatar
Citat:
Gröna baretten får från och med 1.1.2009 bäras av samtliga beväringar vid NylBr (förutsatt att dom fyller kraven förståss). Ville bara inflika med denna extremt viktiga information.

Vilka krav? Numera tillhör ju den gröna baretten permisuniformen M/05 så alla använder dem från första början?

Lite smått tragiskt att det blivit så med tanke på hurdan historia baretten har bakom sig.
Citera
2009-05-09, 22:29
Medlem
Urho.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Vilka krav? Numera tillhör ju den gröna baretten permisuniformen M/05 så alla använder dem från första början?

Lite smått tragiskt att det blivit så med tanke på hurdan historia baretten har bakom sig.

Alla som uppfyller kraven dvs. barettmarshen,cooper,mkt och skytte får bära baretten. Förut var det ju bara måsatramparen och RoyalBåtPluton som fick ha den.

Angående rk 95an så har det nu delats ut så många att RBP fick 95or som inte använts på åratal då hela mekanismen var infettat med nåt mysigt skit som var omöjligt att få bort.
Citera
2009-05-09, 23:37
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu

Va? Gröna baretten till samtliga beväringar oavsett krav? Jag förstår inte... väldigt, väldigt tråkigt.

Ang 95rna? Är detta sant? Har även kustrobot 95r? antar att milpol blev utan 95rna? Dom som är dom som egentligen har mest användning av dom... Kan du lista upp vila alla som har 95 nuförtiden? KJK, krb....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in