2009-01-05, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Kvinnor kommer och går - vapenbröder består.

Klasskrig likaså .
Citera
2009-01-05, 22:43
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Även om du tar dig in till Centrum så borde du ta tåget till Karis har jag för mig, sen buss till brigaden från där.

Just nu tvekar jag ganska rejält på att åka in överhuvudtaget, var laddad och kände nu jävlar, mer entusiasm än jag hade 2007 då jag var där senast. Men efter ett snack med flickvännen tvekar jag ganska rejält, eller rättare sagt, jag skiter nog att dra. Många tårar har fällts den senaste månaden av tjejen som inte vill att jag åker, och jag känner mig ganska så egoistisk som inte byter till Svenskt medborgarskap.
Är det till länsstyrelsen jag ska vända mig för att byta? Har för mig att de har hand om bl.a Finskt till Svenskt medborgarskap. Tacksam ifall någon kan hjälpa mig med information, google hittar inte helt det jag vill, bara FB överallt

(Tack och hej till alla som skriver "desertör" bla bla bla, jag kommer att mönstra i Sverige och göra lumpen här istället (förhoppningsvis), här kan man iallafall komma hem till varje helg)
Rekommendera att du byter din visningsbild nu genast!
Senast redigerad av Dr Snooze 2009-01-05 kl. 22:44. Anledning: ordbyte
Citera
2009-01-06, 01:47
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Tråkigt att det kört ihop för dig Fun_university med tjejen å lumpen. Gör det som känns bäst men får du hoppa av såhär veckan innan inryck? Jag trodde man var fast när man fått inrycket bekräftat.
Att göra lumpen här i Sverige är nog betydligt mindre chans.

Jag ringde och sa att jag ska byta medborgarskap, så det var inget problem.
Har bra jobb nu (iallafall tills sista maj, sen blir det nog varsel om inte trenden vänder) och tjej med unge på väg, så bara för att jag ska ha "semester" kan jag inte lämna henne i sticket. Så nog tycker jag att jag har en bra anledning, men det tar emot i hjärtat, fast man måste offra lite av sig själv när man snart har en egen familj. Hoppas att jag får göra göra i Sverige bara, så kan jag komma hem nästan varje helg.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Rekommendera att du byter din visningsbild nu genast!
Ja, den mössan är anledningen jag joina FB, så får fixa ny avatar när kontrollpanelen gör som jag vill.
Citera
2009-01-06, 11:15
Medlem
Tror ni man kommer prata finlandssvenska efter utbildningen? Minns när jag var en vecka å hälsade på släkten i finland så började jag lite smått prata deras dialekt, den smög sig som på, kanske blir något liknande nu.

Tips på vad som kan vara bra att packa med sig skulle uppskattas!
Citera
2009-01-06, 12:20
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Tror ni man kommer prata finlandssvenska efter utbildningen? Minns när jag var en vecka å hälsade på släkten i finland så började jag lite smått prata deras dialekt, den smög sig som på, kanske blir något liknande nu.

Tips på vad som kan vara bra att packa med sig skulle uppskattas!

Jo. När jag kom hem till Sverige på loma så sa mina kompisar att jag pratade finlandssvenska. Man anpassar sig omedvetet. Men det går över.

Slidkniv, ficklampa, tandborste, tandkräm, badhandduk, sax, rakapparat, säkerhetsnålar, plåster, penna, öronproppar, nål och tråd - det var vad jag hade.
Resten förser SA dig med.

Och kameran naturligtvis! Dokumentera allt du kan och skriv gärna en dagbok om vad som händer. Det är kul att minnas allt helvete sen...
Citera
2009-01-06, 12:45
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
.Tips på vad som kan vara bra att packa med sig skulle uppskattas!
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Slidkniv, ficklampa, tandborste, tandkräm, badhandduk, sax, rakapparat, säkerhetsnålar, plåster, penna, öronproppar, nål och tråd

Och buntbanden som du har ovanför anklarna.
Citera
2009-01-06, 13:32
Medlem
Roshambos avatar
Citat:

Buntband var inte uppfunna på min tid...
Citera
2009-01-07, 00:44
Medlem
Citat:

Går lika bra att stoppa ner byxändorna i kängorna, vet inte vad det är för nå påhitt med buntband. Plåster behövs inte, bara att gå och fråga en sanitär, och nål och tråd var nu något jag inte skulle behövt ha, fast man fick ett antal "kenttäpillu", bara att ha me en extra omgång M91 så brukar man klara sig.
Citera
2009-01-08, 15:29
Medlem
De här tåg och bussbiljetterna man fått med, gäller de alla bussar med riktning mot dragsvik eller är det något speciellt buss/tågföretag?
Citera
2009-01-08, 18:00
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
De här tåg och bussbiljetterna man fått med, gäller de alla bussar med riktning mot dragsvik eller är det något speciellt buss/tågföretag?

Tror de gäller alla (förutom i Tammerfors tror jag, och nån annanstans som det står på lappen).

Jag hoppade bara på tåget och lämnade över biljetten till konduktören som fippla lite samt skrev på den, sen gjorde jag likadant med busschauffören i Karis (Karjaa).
Citera
2009-01-08, 18:32
Medlem
Tror den frågan får avsluta för min del, resten får lösa sig på plats. Ingen kvinna att rätta mig efter så tror inte det blir så många färder hem till Sverige iaf. Aja vi ses där borta ni från flashback som ska in!
Citera
2009-01-08, 19:52
Medlem
lintus avatar
Nu börjar de närma sig, bara tre nätter hemma och sen bär det iväg emot isänmaa, blir en spännande upplevelse vill jag tro.

Tänkte på det där med kniv och lampa, hurdana mer exakt hade ni med er? Har lite olika ficklampor och pannlampor av bra kvalité men vet inte riktigt vilken variant jag ska köra på? Hurdan kniv lämpar sig bäst att ha med till en början? Hurdana har dem flesta med sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in