2008-10-08, 20:25
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Återkommer när jag funnit min gamla broschyr, men där står allt

Mjo, nu hittar jag det inte, men har för mig att det är samma poängsättning för dykarkursens deltest, som du finner här
Citera
2008-10-08, 20:59
Medlem
Simtesten för högsta poäng såg ju vanvettigt ut men det övriga ska man väl kanske kunna klara med en del träning innan.
Men armhävningar där det står inom parantes "Hängande 1,5 min", vad kan det tänkas innebära? 18 sådana ger iaf full poäng.
Hur många poäng ska man minst uppnått för att komma in på Kjk och vad ska man minst springa cooper på för att komma in där?

Det är mycket jag inte förstår men är det något som förvånar mig så är det min egen kropp. När jag medvetet äter mindre och rör mig mer för att minska i vikt går jag upp istället. Måste under 85 iaf Hur mycket väger ni som ska in nu och på hur många centrimetrar? Jag kanske kommer se ut som en sticka mot er andra
Citera
2008-10-09, 05:36
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Simtesten för högsta poäng såg ju vanvettigt ut men det övriga ska man väl kanske kunna klara med en del träning innan.
Men armhävningar där det står inom parantes "Hängande 1,5 min", vad kan det tänkas innebära? 18 sådana ger iaf full poäng.
Hur många poäng ska man minst uppnått för att komma in på Kjk och vad ska man minst springa cooper på för att komma in där?

Det är mycket jag inte förstår men är det något som förvånar mig så är det min egen kropp. När jag medvetet äter mindre och rör mig mer för att minska i vikt går jag upp istället. Måste under 85 iaf Hur mycket väger ni som ska in nu och på hur många centrimetrar? Jag kanske kommer se ut som en sticka mot er andra

Är 187 (och en halv) Cm lång, väger 78 kilo. Tränar 3 dagar i veckan.

Tror hängande 1.5 minuter betyder att man har en och en halv minut på sig (Utan att man får släppa taget och vila ett tag såklart) , och hängande står för, som vi tog upp tidigare, att det inte ska bli något missförstånd vad det är för övning.
Citera
2008-10-10, 17:10
Medlem
Ni som ska in i Januari, vilken dag har ni planerat att anlända? Det är väl måndag klockan 16.00 som gäller om jag inte läst fel?
Citera
2008-10-13, 20:06
Medlem
Hur stor andel av de sökande tar sig in på Kjk? Är konkurrensen stor?
Citera
2008-10-13, 22:01
Medlem
Vi var 195 rekryter på KJK minns jag det stod i styrkebeskeden den första dagen. Men det minskades till något på 170 jappar och folk från PionK togs in, de som inte PionK ville ha :P
Citera
2008-10-14, 00:14
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Vi var 195 rekryter på KJK minns jag det stod i styrkebeskeden den första dagen. Men det minskades till något på 170 jappar och folk från PionK togs in, de som inte PionK ville ha :P

Hur många av dessa var A, respektive B män?
Citera
2008-10-14, 11:08
Medlem
Ingen hade sin klassificering stämplad då ännu då sista läkargranskningen var på torsdagen i andra veckan. Men ingen som hade b-papper från uppbådet placerades där, alla dom åkte till 2. KustK 6. Pluton. Jag fick ju b-papper i efterhand.
Citera
2008-10-19, 21:36
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis

Dom har inga fysiska gränser för att komma in på KJK. Du hamnar på ett kompani, förhoppningsvis det du har valt som 1:a alternativ. Då du väl är på ett kompani är det svårt att byta längre. Resultaten från de fysiska testerna kan dock tas i beaktande vid val av specialutbildning inom kompaniet. Psykologiska tester är tänkta att kunna påverka valet. Själv tror jag inte ett dugg på detta, jag blev tvingad till militärpolis... Fastän mina poäng i "psykopattestet" var för dåliga för att bli antagen :P
Förövrigt vill jag påstå att konditionen blivit bra mycket bättre, min cooper har på 3 månader ökat från ~2600 till 3000. Det är ju inte helt fy skam. Vikten har även minskat, runt 6 kg, varav 3 kg åkte de första 3 veckorna. (175 cm, 82 kg vid inryckning).
Citera
2008-10-20, 23:19
Medlem
TomEMTs avatar
Precis som logarr skriver så är det under G-perioden du testas för framtida placering. De där testerna ovan är för dykarna och gäller alltså inte för KJK. De fysiska tester som tas i beaktade är -cooper, simtest (klara 200 m), MKT dvs muskelkonditionstest, som innehåller -jämfota hopp utan ansats(såklart), rygglyft, chins, armhävningar(svensk-svenska), sit-ups. 3p är max för varje delmoment. Fulla poäng ger därmed 15 p, kravet för baskern är 11p vill jag minnas. Andra krav för baskern förutom att vara från KJK, Kustrobot, Båttskuffarna eller genomfört ATU är -2800 på cooper, 8 eller 9p av 12 på skjutning nr 5, 200 m simning under 5 minuter, baskermarsch ~70 km med full fältutrustning, vara med i en del övningar, max 15 % frånvaro. Tror inte ändringar har skett sen jag låg inne.
Citera
2008-10-23, 14:07
Medlem
Mer Finsk militär...

Hejsan... Jag undrar om någon här inne som gjort finska milin vet va kraven är för att bli antagen till pionjärsutbildning, eftersom det är den inriktningen jag önskar välja.
Jag har alltid haft rätt okej kondis(sprang 2900/4400m cooper då jag var 13/16), men de senaste fyra åren har jag inte gjort mycket annat än slappat och festat, så skulle gissa att om jag sprang nu skulle jag landa någonstans mellan 3000m och 3500m. Tror ni att det skulle räcka för att bli antagen? Och i så fall, med hur god marginal?

Och ja, jag är finsk medborgare och har varit det hela livet, och ja, jag är smått masochistisk .
Citera
2008-10-23, 14:12
Medlem
Borde räcka gott och väl 3000m-3500m är väldigt bra.

Finns trådar redan, Lumpen i Finland där de diskuteras flitigt om Nylandsbrigad och deras utbildningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in