2008-04-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det kan ju vara ett sätt för honom att få det som en merit om han vill fortsätta arbeta med pedagogisk verksamhet efteråt. Nästan alla gör värnplikten och springer omkring med stägän, det är ingen särskilt stor merit. I vissa länder, till exempel Tyskland, är det rätt vanligt att vissa aktivt väljer att göra civiltjänst inom sjukvården, då det kan vara en merit om man vill söka vidare till läkarutbildning sen.

Vad jag sett gör han ändå inte speciellt mycket, men nog förstår jag att han inte vill av armén då han har fru och barn. Men snabbaste utvägen skulle ju ha varit armén. Men i mina ögon så är det ganska dumt att skjuta fram det så långt så man har satt sig själv i pisset. Lättast är det nog att göra det efter andra stadiets skolor istället för att ansöka om uppskov och mer eller mindre hoppas man slipper undan.
Citera
2008-04-16, 22:10
Medlem
RattleHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Nu är papprena ivägskickade och min framtid ligger i finlands händer.

Hade KustJK som förstahandsval, sedan granatkastarkompaniet och sist pionjärkompaniet. Vad vet ni om pionjärkompaniet? Har läst på hemsidan men jag tänkte lite mer ingående information?

Samtliga tillhör ju vasa kustjägarbataljon, innebär det då att man inte hamnar i Dragsvik utan i vasa om man kommer in där?

Hello!
Jag tjänstgjorde som pionjär i kont 2/06. Jag arbetade som gruppchef så jag var 362 dagar inne. Kan säga att tjänsten är krävande, helt klart den tjänst med mest olika sysslor. Vi gjorde princip allt som kustjägarna gjorde, men kanske inte riktigt lika invecklat. Dock lärde vi oss också att bygga olika spärrar (ex. minfält), spränga (får nu spränga lagligt i civila p.g.a min tjänstgöring), röjning, bygge av diverse fästningar. Inom pionjärkompaniet finns det iaf. stridspionjär- (mångsysslare, bygger främst spärrningar, tyngsta tjänsten), röjnings- och kommando & underhållsplutoner.
PionK har oftast mest lägerdagar av alla kompanier, om man nu tycker att det är positivt sen är en annan sak . Jag vet iaf. att kont 206/107 och 107/207 blev utnämnda till brigadens bästa kompanier under dessa år . Ångrar inte en sekund, men jag är från Finland också
Citera
2008-04-16, 23:21
Medlem
Någon som kan beskriva de olika tjänsterna, gärna de som har gjort dem. Så jag vet vad jag bör satsa på där borta. Pionjär låter mest lockande då det finns jobbmöjligheter efter inom minröjning då det ska vara ganska eftertraktad?
Citera
2008-04-17, 12:06
Medlem
RattleHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Någon som kan beskriva de olika tjänsterna, gärna de som har gjort dem. Så jag vet vad jag bör satsa på där borta. Pionjär låter mest lockande då det finns jobbmöjligheter efter inom minröjning då det ska vara ganska eftertraktad?

Då rekommenderar jag dig att endast söka in som Pionjär när du får din svarsblankett hemskickad. Ungefär 110-120 st beväringar finns det på pionjärkompaniet under grundperioden, ca 30 skall bort utav dem så det gäller att visa sig kunnig.
Citera
2008-04-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RattleHead
Då rekommenderar jag dig att endast söka in som Pionjär när du får din svarsblankett hemskickad. Ungefär 110-120 st beväringar finns det på pionjärkompaniet under grundperioden, ca 30 skall bort utav dem så det gäller att visa sig kunnig.

Om man blir en av de 30 som ska bort, får man en annan tjänst eller menar du att man blir utkickad?
Citera
2008-04-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RattleHead

Är det något liknande för kustjägarna och granatkastarna?
Citera
2008-04-17, 20:42
Medlem
När man ska åka på permis, är det självklart att man ska plocka på sig en permissionsuniform innan man ger sig iväg?, skulle de bli ett jävla liv om man åkte över till Sverige i Finsk uniform?
Citera
2008-04-17, 21:02
Medlem
Citat:
När man ska åka på permis, är det självklart att man ska plocka på sig en permissionsuniform innan man ger sig iväg?, skulle de bli ett jävla liv om man åkte över till Sverige i Finsk uniform?

Du som bosatt utomlands får ha civila kläder när permissionen börjar (alla andra måste ha permissionsuniform). Du får INTE åka till Sverige i finsk uniform, det är en krigshandling och konsekvenserna blir nog ganska jobbiga för dig.
Citera
2008-04-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Du som bosatt utomlands får ha civila kläder när permissionen börjar (alla andra måste ha permissionsuniform). Du får INTE åka till Sverige i finsk uniform, det är en krigshandling och konsekvenserna blir nog ganska jobbiga för dig.

Man vill ju visa upp uniformen för folket i Sverige, om man skiter i det, tror du man blir ertappad med det då?, vanligt folk lär ju bara tro att det är en annorlunda uniform. Fast andra sidan lär de finnas många som ser att de inte är det.
Senast redigerad av trovalla 2008-04-17 kl. 22:04.
Citera
2008-04-17, 22:40
Medlem
Citat:
Man vill ju visa upp uniformen för folket i Sverige, om man skiter i det, tror du man blir ertappad med det då?, vanligt folk lär ju bara tro att det är en annorlunda uniform. Fast andra sidan lär de finnas många som ser att de inte är det.

Tror det är bäst att du lägger ner de där planerna direkt. Uniformen, i synnerhet då med grad- och förbandsbeteckning, samt med den finska flaggan, gör dig till en representant för den finska Försvarsmakten. Eller den finska staten om du så vill. Att bli ertappad med främmande makts uniform på svensk mark är varken populärt hos den svenska polisen, eller den finska, vilken du nog får bekanta dig med när du skickas tillbaka till Finland. Att du skulle undkomma helt utan repressalier känns inte troligt.

Du kan låta släktingarna få titta på bilder på dig i uniform
Citera
2008-04-17, 23:18
Medlem
gröngölings avatar
Och om du fortfarande tänker ta hem grejerna så ge fan i att ha dem på på båten. Det finns gränskontroll av någon form i båda hamnarna och de vet vad som gäller, dessutom har jag för mig att det finns de i besättningarna som bryr sig om sådant.

Det var förresten då jag var inne en som hade smitit under permission flera år tidigare som hamnade i fyllecell på båten och blev skjutsad direkt till brigaden då han kom i land. Ångest?
Citera
2008-04-17, 23:24
Medlem
gröngölings avatar
Citat:
Om man blir en av de 30 som ska bort, får man en annan tjänst eller menar du att man blir utkickad?

Man blir förflyttad till någon annan enhet, och oftast placerad som något mindre inspirerande (beror iofs på person och läget på de andra enheterna).

Vill du tillbringa 362 långa dagar i det gröna så anstränger du dig för att synas så mycket det går under rekryttiden. Vill du bli på enheten men kortare tid ser du till att inte sticka ut på något sätt, vilket inkluderar att inte klåpa mer än absolut nödvändigt. En god tumregel är att om dina utbildare inte vet vad du heter efter halva tiden så ser det bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in