Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Nu är papprena ivägskickade och min framtid ligger i finlands händer.
Hade KustJK som förstahandsval, sedan granatkastarkompaniet och sist pionjärkompaniet. Vad vet ni om pionjärkompaniet? Har läst på hemsidan men jag tänkte lite mer ingående information?
Samtliga tillhör ju vasa kustjägarbataljon, innebär det då att man inte hamnar i Dragsvik utan i vasa om man kommer in där?
Hello!
Jag tjänstgjorde som pionjär i kont 2/06. Jag arbetade som gruppchef så jag var 362 dagar inne. Kan säga att tjänsten är krävande, helt klart den tjänst med mest olika sysslor. Vi gjorde princip allt som kustjägarna gjorde, men kanske inte riktigt lika invecklat. Dock lärde vi oss också att bygga olika spärrar (ex. minfält), spränga (får nu spränga lagligt i civila p.g.a min tjänstgöring), röjning, bygge av diverse fästningar. Inom pionjärkompaniet finns det iaf. stridspionjär- (mångsysslare, bygger främst spärrningar, tyngsta tjänsten), röjnings- och kommando & underhållsplutoner.
PionK har oftast mest lägerdagar av alla kompanier, om man nu tycker att det är positivt sen är en annan sak

. Jag vet iaf. att kont 206/107 och 107/207 blev utnämnda till brigadens bästa kompanier under dessa år

. Ångrar inte en sekund, men jag är från Finland också