2010-05-27, 12:15
Bannlyst
Du kommer att dö, ledsen polarn. Men det är så det är. Under vintern är värst, du kommer vilja dö varenda sekund, hoppas du bangar ur .
Citera
2010-05-27, 12:45
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicoo
Du kommer att dö, ledsen polarn. Men det är så det är. Under vintern är värst, du kommer vilja dö varenda sekund, hoppas du bangar ur .
Haha Men vad var det egentligen som var så hemskt?
Citera
2010-05-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Haha Men vad var det egentligen som var så hemskt?

Först står du uppställd och skakar. Du har inte tagit på dig nog med kläder för att vara varm stillastående för du vet att du snart kommer göra något fysiskt jobbigt. Men det där fysiskt jobbiga tar ett tag, för utbildaren är sen eller gör något annat som håller dig kvar stående. Det börjar nu bli helt fittigt kallt.
Efter en stund kommer ni igång och ålar runt i djupsnö. Man blir riktigt varm och svetten bara sprutar. Sedan blir det någon form av paus eller vila och du upptäcker att dina gummistövlar är fyllda med snö, dina handskar samt annan klädsel är genomvåta av svett och smält snö. Nu ska du stå uppställd igen och känner hur allt fryser till och det börjar sticka i händer och fötter. Detta upprepas gång på gång på gång. En vanlig utbildningsdag är det väl inte så farligt, man får då komma till brigaden på eftermiddagen. Men en vecka i skogen på detta vis är..fittigt...
Citera
2010-05-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicoo

Hur skulle man kunna banga ur?

"Herr löjtnant jag orkar inte mer?"

Hoppas du inte menar att "sticka" från brigaden och inte komma tillbaka, aldrig.

Lillmorgris: Det där behövde jag verkligen inte höra
Citera
2010-05-27, 14:25
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Först står du uppställd och skakar. Du har inte tagit på dig nog med kläder för att vara varm stillastående för du vet att du snart kommer göra något fysiskt jobbigt. Men det där fysiskt jobbiga tar ett tag, för utbildaren är sen eller gör något annat som håller dig kvar stående. Det börjar nu bli helt fittigt kallt.
Efter en stund kommer ni igång och ålar runt i djupsnö. Man blir riktigt varm och svetten bara sprutar. Sedan blir det någon form av paus eller vila och du upptäcker att dina gummistövlar är fyllda med snö, dina handskar samt annan klädsel är genomvåta av svett och smält snö. Nu ska du stå uppställd igen och känner hur allt fryser till och det börjar sticka i händer och fötter. Detta upprepas gång på gång på gång. En vanlig utbildningsdag är det väl inte så farligt, man får då komma till brigaden på eftermiddagen. Men en vecka i skogen på detta vis är..fittigt...
Det där lät ju inte allt för kul

Men på sommaren/hösten då? Finns det något som är riktigt "hajoo" och som, Nicoo så förtjusande uttryckte det, att man bara vill dö?
Citera
2010-05-27, 14:32
Medlem
Finn-Fans avatar
Citat:

Men på sommaren/hösten då? Finns det något som är riktigt "hajoo" och som, Nicoo så förtjusande uttryckte det, att man bara vill dö?
Springa med skyddsmask i gassande solsken är väl inte sådär jättelajbans. Utbildarna har ju visserligen fått förhållningsorder att inte ha mannarna att göra det efter vissa incidenter, men det är ju sällan de där reglerna följs sådär riktigt 100%.
Citera
2010-05-27, 18:21
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:

Sluten övning i +30grader med M91 på sig,ajaj på min tid som hjälputbildare var det pojkar som svimmade pga vätskebrist

edit det är inte försent för dig Trovalla att stanna hemma
Senast redigerad av Dr Snooze 2010-05-27 kl. 18:24.
Citera
2010-05-27, 21:04
Medlem
REGN! DETTA EVIGA REGN. När du varit ute i regnet hela dan och är genomblöt, och slipper äntligen till tältet i hopp om att få opp värmen och torka lite kläder, då är det så förbannat vått så tältduken inte mäktar hålla ute vattnet och skiten kommer in. Det om något är knäckande. Sen tro inte att regnkläderna rättar till allt detta, man blir lika våt av svett med dom på som att gå utan.
Citera
2010-05-27, 23:21
Medlem
Jag hade innan inryck en snedvriden romantiserad bild av värnplikten. Allt skulle vara kul och det skulle vara action hela tiden.
Gå inte in med för stora förhoppningar bara. Var neutral och tänk på att du är där för Finlands skull och inget annat.
Men en del som vi gjorde var faktiskt riktigt roligt och spännande. Det utgjorde kanske inte majoriteten av sysslorna men när det väl kom så förstod man varför man dragit dit! Barettmarschen är en sådan sak. Svårt att förklara hur jävlig den var, men när man fick sin gröna barett så var det värt all möda.
Hur som haver så kommer du komma ut som en starkare individ. Saker som kändes jävliga i det civila är bagateller. Tyvärr hinner det sköna civila livet ifatt dig senare efter hemförlovningen och du är tillbaka nästan på ruta ett. Men under några månaders tid efter hemförlovningen var man "odödlig"
Citera
2010-05-28, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Sluten övning i +30grader med M91 på sig,ajaj på min tid som hjälputbildare var det pojkar som svimmade pga vätskebrist

Jag hoppas han visar trådarna i sin signatur för befälen. De lär uppskatta en så mentalt stabil kille...
Citera
2010-05-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze

Det kan du ju glömma, är näst intill landsförräderi enligt mig.

Simmerson: Det ska jag absolut göra, ska länka trådarna till Enhetsofficern och direkt efter fråga när jag får min bössa med skarpa skott

Om du läser trådarna så förstår du nog en del ironi
Senast redigerad av trovalla 2010-05-28 kl. 13:46.
Citera
2010-05-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Simmerson: Det ska jag absolut göra, ska länka trådarna till Enhetsofficern och direkt efter fråga när jag får min bössa med skarpa skott

Om du läser trådarna så förstår du nog en del ironi

Tja, är du såpass kompetent som du framstår i de trådarna hamnar du garanterat på tredje kustbataljonen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in