2008-10-23, 17:22
Medlem
Genaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsePaha
Hejsan... Jag undrar om någon här inne som gjort finska milin vet va kraven är för att bli antagen till pionjärsutbildning, eftersom det är den inriktningen jag önskar välja.
Jag har alltid haft rätt okej kondis(sprang 2900/4400m cooper då jag var 13/16), men de senaste fyra åren har jag inte gjort mycket annat än slappat och festat, så skulle gissa att om jag sprang nu skulle jag landa någonstans mellan 3000m och 3500m. Tror ni att det skulle räcka för att bli antagen? Och i så fall, med hur god marginal?

Och ja, jag är finsk medborgare och har varit det hela livet, och ja, jag är smått masochistisk .
Du måste nog ha missuppfattat vad ett cooper-test är, för inte sprang du 4400m när du var 16 år. Inte heller skulle du komma ens nära 3500m ifall du inte tränat ordentligt på fyra år.
Citera
2008-10-23, 18:27
Medlem
Instämmer. Springer du 3500 m på 12 min otränad är du antingen ett genetiskt under eller också dålig uppskattningsförmåga. Springer själv några gånger i veckan å kämpar med att nå 3000 m men då har jag kanske dåliga anlag :P
Citera
2008-10-23, 20:35
Medlem
Jag har bra koll på vad cooper testet är, 12 minuter så långt du hinner. Jag hade tränat ganska hardcore under ett halvt år före de 4400 och efter att jag sprungit kunde jag knappt stå, men 4400 var det. Om inte skolan mätt banan fel och den var kortare än 400, men tror inte att variationen skulle vara så stor ändå. Jag har alltid varit en god löpare, liksom min far, farfar och morfar. Farsan tävlingsskidade och tävlingsseglade när han var ung, farfar sprang, morfar boxades och spelade fotboll. Och på farmors sida har vi hennes far och två kusiner som alla spelade i fotbollslandslaget(och kusinerna dessutom i bandylandslaget) på den tiden. Och jag är relativt otränad, men inte helt. Kan hända når jag inte 3500 direkt, men 3000 ska inte vara något problem. Jag var ute och sprang idag och det kändes rätt bra...

EDIT: 4400 låter rätt galet, faktiskt. Det skulle innebära typ 22km/h i 12 min i sträck, haha. Jo, det måste ha gått fel där någonstans.
Senast redigerad av ItsePaha 2008-10-23 kl. 20:37.
Citera
2008-10-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Precis som logarr skriver så är det under G-perioden du testas för framtida placering. De där testerna ovan är för dykarna och gäller alltså inte för KJK. De fysiska tester som tas i beaktade är -cooper, simtest (klara 200 m), MKT dvs muskelkonditionstest, som innehåller -jämfota hopp utan ansats(såklart), rygglyft, chins, armhävningar(svensk-svenska), sit-ups. 3p är max för varje delmoment. Fulla poäng ger därmed 15 p, kravet för baskern är 11p vill jag minnas. Andra krav för baskern förutom att vara från KJK, Kustrobot, Båttskuffarna eller genomfört ATU är -2800 på cooper, 8 eller 9p av 12 på skjutning nr 5, 200 m simning under 5 minuter, baskermarsch ~70 km med full fältutrustning, vara med i en del övningar, max 15 % frånvaro. Tror inte ändringar har skett sen jag låg inne.

Skjutningen är STG 11 och lätta granatkastarpluton kan få den också.

Spol hade annars gått barettmarschen i tisdast som vapenslagsmarsch också, då kustdildo gick på måndagen.
Citera
2008-10-24, 11:51
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Skjutningen är STG 11 och lätta granatkastarpluton kan få den också.

Spol hade annars gått barettmarschen i tisdast som vapenslagsmarsch också, då kustdildo gick på måndagen.

Noh alldeles!
Citera
2008-10-24, 13:37
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
. . . kustdildo gick på måndagen . . .

Kustdildo???
Citera
2008-10-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Kustdildo???
Det är typiskt för inavelsfolket i Närpes (är alla släkt med varandra och 5 fingrar per hand är inte nödvändigtvis normen i de skogarna) att försöka göra sig lustiga över dem som är inavelsfolket överlägsna både mentalt och fysiskt.

Om du åker till Dragsvik så kommer du snabbt komma underfund med vad en närpesbo eller "pami" är för något. Det är den där genomkorkade och obeskrivligt late fan som bara står och ser dum ut med snuset rinnandes ur gomspalten. Det är idioten som gör att ni får göra om er städgranskning 14ggr för att han inte ens kan bädda en säng. Det är den halvt mongoloida fan som alltid tappar sin utrustning och tvingar hela plutonen att gå igenom 10 kvadratkilometer skog i jakt på fanskapets matback eller nåt lika idiotiskt. Det är fåntratten som står och spyr upp märkliga guttorala ljud när han försöker kommunicera med sina gelikar men eftersom språkcentrum i hjärnan är så underutvecklat så förstår de inte ens sin egen dialekt.
Citera
2008-10-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Kustdildo???

Kustrobotpluton, de kallas allmänt för kustdildo.
Citera
2008-10-24, 17:00
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det är typiskt för inavelsfolket i Närpes (är alla släkt med varandra och 5 fingrar per hand är inte nödvändigtvis normen i de skogarna) att försöka göra sig lustiga över dem som är inavelsfolket överlägsna både mentalt och fysiskt.

Om du åker till Dragsvik så kommer du snabbt komma underfund med vad en närpesbo eller "pami" är för något. Det är den där genomkorkade och obeskrivligt late fan som bara står och ser dum ut med snuset rinnandes ur gomspalten. Det är idioten som gör att ni får göra om er städgranskning 14ggr för att han inte ens kan bädda en säng. Det är den halvt mongoloida fan som alltid tappar sin utrustning och tvingar hela plutonen att gå igenom 10 kvadratkilometer skog i jakt på fanskapets matback eller nåt lika idiotiskt. Det är fåntratten som står och spyr upp märkliga guttorala ljud när han försöker kommunicera med sina gelikar men eftersom språkcentrum i hjärnan är så underutvecklat så förstår de inte ens sin egen dialekt.
Vilket jävla skitsnack detdär
Citera
2008-10-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Vilket jävla skitsnack detdär

Haha, e man gummipitt själv e de roligt .
Saatans plattfötter!
Citera
2008-10-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka

Konstigt nog är många på kustdildo från just pampas. Och sen stämmer många av dem där kriterierna in på en idiot jag hade i stugan på G-perioden. Han kunde inte städa, hans säng var alltid sprängd, tappade alltid utrustning, kan inte skjuta, kunde inte ställa upp i egen pluton och sen fylla upp rätt efter 6 veckor, roligt då jag som B-kar fick ropa lite med honom, båda plutonerna grinade ganska bra och skapparna lika så. Vart ganska fittig då han på skjutbanan hade skjutit 2 skott utanför, och jag av någon anledning hade 2 för många på min tavla. Han kunde inte ställa siktet rätt och tammefan vilken spridning på han skjutningar.
Citera
2008-10-26, 15:45
Medlem
Är det mycket löpning på brigaden innan man gör coopertestet? Tänkte bara så man inte hinner förlora löparkondisen man byggt upp innan.

Jag har förstått att spaning är hård men finns det någon annan som även den anses hård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in