2008-06-13, 23:20
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RattleHead
Ähh... va fan, maten är det väl ingen fel på. Eller är ni kräsna av er? Allt som oftast var maten helt duglig nog att mätta magen med.

Fältmatens duglighet beror helt på er egna kockar från kompaniet. Exempelvis hade vårt kompani helt suveräna kockar, maten smakade bättre ute i fält än på brigaden

Å andra sidan har Finland föga imponerande matkultur i övrigt så bra mat i finska lumpen är inte att vänta. Annat var det på noble mariner 07 under Karlskrona skedet, yummi!
Citera
2008-06-14, 06:27
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Å andra sidan har Finland föga imponerande matkultur i övrigt så bra mat i finska lumpen är inte att vänta. Annat var det på noble mariner 07 under Karlskrona skedet, yummi!

Beror på helt vart man hamnar...

Är du t.ex. i Lahti så får du garanterat skitmat varje dag medans det kan vara jättegoda måltider på ett annat regemente!
Citera
2008-06-14, 14:43
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Beror på helt vart man hamnar...

Är du t.ex. i Lahti så får du garanterat skitmat varje dag medans det kan vara jättegoda måltider på ett annat regemente!

kanske det, har hört att det ska vara ok mat i sodankylä men det är ju inte aktuellt för de flesta här som ska till Nylbr.
Citera
2008-06-14, 19:17
Medlem
lintus avatar
Citat:
kanske det, har hört att det ska vara ok mat i sodankylä men det är ju inte aktuellt för de flesta här som ska till Nylbr.

Trevligt att höra, ska till Sodankylä i januari.
Citera
2008-06-15, 00:03
Medlem
Running_mans avatar
Citat:

Har varit på många regemnten, verkar vara så att ju större regementte(ju fler värnpliktiga) ju billigare/enklare rätter gör de...

Hur många värnplikiga tar Nylbr. in?
Citera
2008-06-15, 00:30
Medlem
Runt 700 per kontingent tror jag.
Citera
2008-06-15, 21:28
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Har varit på många regemnten, verkar vara så att ju större regementte(ju fler värnpliktiga) ju billigare/enklare rätter gör de...

Hur många värnplikiga tar Nylbr. in?

Jag har hört att de har bra mat i Ivalo, och där utbildar de ju bara ett kompani per kontigent, så mycket möjligt att det stämmer.
Citera
2008-06-16, 16:39
Moderator
tobess avatar
Citat:

Bästa maten jag åt medan jag låg inne måste ändå vara under ett läger. För övrigt slappaste lägret jag var på också.

MeVa läger (merivalvonta - sjöbevakning) ute på en ö (kommer inte ihåg namnet nu) .. hursomhelst fanns det en del beväringar som gjorde militärtjänst ute på ön så det fanns en liten kasern där.

Sov i bekväma (nåja) sängar inne i en bunker, satt och kikade på sjön ~8h per dygn och sov resten eller satt på sode som också fanns på ön

Djävulskt god mat hade dom med tanke på att de hade ett relativt stort kök som fixade mat åt kanske ~50 beväringar normalt sett. Inte som på brigaden där de lagar "bata" för ~1000 pers dagligen med andra ord. Vanligtvis var man ju glad att slippa från lägrena men i det fallet var man nästan lite ledsen över att man var tvungen att åka tillbaka
Citera
2008-06-16, 20:27
Medlem
Dr Snoozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Bästa maten jag åt medan jag låg inne måste ändå vara under ett läger. För övrigt slappaste lägret jag var på också.

MeVa läger (merivalvonta - sjöbevakning) ute på en ö (kommer inte ihåg namnet nu) .. hursomhelst fanns det en del beväringar som gjorde militärtjänst ute på ön så det fanns en liten kasern där.

Sov i bekväma (nåja) sängar inne i en bunker, satt och kikade på sjön ~8h per dygn och sov resten eller satt på sode som också fanns på ön

Djävulskt god mat hade dom med tanke på att de hade ett relativt stort kök som fixade mat åt kanske ~50 beväringar normalt sett. Inte som på brigaden där de lagar "bata" för ~1000 pers dagligen med andra ord. Vanligtvis var man ju glad att slippa från lägrena men i det fallet var man nästan lite ledsen över att man var tvungen att åka tillbaka
Låter som du var på Örö,för där har de i allafall en liten hemlig kasern
Annars måste jag säga att bästa maten man får i D.vik är på midsommarn,självständighetsdagen o på jul
Citera
2008-06-16, 20:56
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Snooze
Låter som du var på Örö,för där har de i allafall en liten hemlig kasern
Annars måste jag säga att bästa maten man får i D.vik är på midsommarn,självständighetsdagen o på jul

Men å andra sidan, vad är det för tröst då kompisarna är ute i det civila och festar/slappar/njuter av frihetern :P (alltid en liten trött but still)
Citera
2008-06-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Men å andra sidan, vad är det för tröst då kompisarna är ute i det civila och festar/slappar/njuter av frihetern :P (alltid en liten trött but still)
Själv krattade jag (och 4 andra till som tvingats kvar p.g.a. "beredskap") den satans gräsplanen i 5 dagar när resten hade permission över valborg, då hade jag fan kunnat döda skrivarna och kompanifältväbeln i ren frustration. Utöver det så funderade jag på att skära halsen av de fanskap som egentligen skulle ha varit kvar men hittat på diverse icke-existerande bröllop och andra lögner för att slippa hem till valborg. Jag var inte ens i närheten att vara bland de som skulle vara kvar över helgen men när x-antal andra sökte permission, vilket jag inte gjort då jag borde fått det iallafall, så hamnade jag bland de som måste vara kvar (det var då försent att komma med "ursäkter" för att slippa hem).

Min "hämnd" kom till midsommaren. Hela underofficersskolan hade "storberedskap". Alla tvingades att vara kvar utom jag som åkte hem på nästan två veckors sjukledighet (med en halskrage). Fy f*n vilken avundsjuka det spred, haha. Bäst av allt var givetvis att se de asen som sökt permission med diverse påhittade ursäkter till valborg få sitta kvar över midsommar.

När jag kom tillbaka så hade jag fyllt på mina sprit, öl och cigarettförråd och dessutom så hade jag med mig ett par bilder från mitt midsommarfirande ute på landet med sol, bad, mat, öl och tjejer, haha. Hämnden kan vara mycket ljuv.
Citera
2008-06-16, 21:27
Medlem
TomEMTs avatar
lite fler bilder på kustjägare i stridens hetta!

https://tietokannat.mil.fi/suvi2008/...tive_mother=26
Senast redigerad av TomEMT 2008-06-16 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in