Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Tack så mycket för den sammanfattningen! Pionjärkompaniet, jag studerar till civilingenjör så det kanske är något. Hur är den utb fysiskt/psykiskt jämfört med kustJK?
Den är nog lättare än KJK, men för sin egen del en utmaning i sig.
Citat:
Kustjägarkompaniet och lätta grk är utbildningarna som ställer högt fysiska/psykiska krav då? Jag hade bra kondition för några år sedan och har kört mest styrketräning senaste åren, så jag har gått upp lite i massa (88kg). Vad är optimalvikten för en "jägare"?
Det är svårt att säga. Jag skulle vilja säga att sålänge man är frisk i det stora hela samt motiverad så ska det gå för sig.
Citat:
Det känns som tunga grk kan acceptera lite mera kroppsmassa. Stämmer det?
http://i.ytimg.com/vi/l5lpa58SrFQ/0.jpg
Vi låter den bilden tala lite för sig själv. Man kanske inte bör vara sillmjölke om man ska släpa runt på det röret med lavett
Citat:
Lätta grk och 1kk kustrobot är de "närbesläktade" utbildningar? EDIT: Dumt sagt, jag vet skillnaden mellan granat och robot, men de är närmast varandra än övriga utb som du listade upp? Kan man säga så? Mindre "spring" i kustrobot kanske?
Vet ej, men rent fysiskt skulle jag anta att det är väldigt lite som skiljer dem åt.
Citat:
Det är en vidareutb då kan man säga?
Nja, tidigare funkade det att man gjorde 2mån Gper, 4mån Underofficersskola och sedan 3(?) mån ATU utbildning för att sedan sista månaderna flytta tillbaks till sitt eget kompani. Idag så tror jag däremot ATU elever rycker in färdiga som det, och går en helt skilda utbildningar från resten. Utbildningen är vad jag hört väldigt kul och på många detaljer säkert mer givande än de flesta andra... men jag måste dock hålla med Urho om att de är lite av ett gäng "negervaktande fittor". Jag föredrar nog stridsskjutningar framför att stå och vakta en checkpoint.
Urhos övriga åsikter beträffande vilka som är mest ariska får dock stå för honom själv.
Citat:
Vad vet du om kustjägarnas och de övrigas 'psyk/fystester'? Vattenfysik, landfysik, psyktester osv.
Fyskraven är väl egentligen att du bör klara bla 2800 m i cooper (12min löptest) och 200meter valfritt sim på 5 min. Det är inga utslagstester, du kan för all del springa bara 2000 i cooper, men då får du det inte roligt på övningarna.. inte roligt alls.
Den psykiska biten är väldigt olika beroende på vilken utbildare man får. Vissa ggr kan man få ta det lungt, gå med dragkjeden i rocken neddragen på sommaren och få äta mat, andra ggr är man svulten, frusen och livrädd i 4 månader..
Men för å citera wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Marine_Commandos
"Although training is tough for all commandos, NCOs and officers are drilled considerably harder than privates during their time at the Amphibious Warfare School. For privates the training is 6 months and encompasses only the fundamental elements of marine warfare. NCO and officer training lasts for 12 months. Physically, commando training places emphasis on endurance rather than short term fitness. For example, a commando candidate is more likely to spend his time marching with a heavy rucksack than doing push-ups. Marches are usually carried out with "full field equipment" (meaning 40-60kg depending on the task of the soldier) and can be as long as 80-90km. However, most commando candidates find the mental part of the training most challenging. Instructors go out of their way to put as much mental pressure on the soldiers as possible. This is always combined with high levels of sleep deprivation. NCO and officer trainees can go with as little as 2-4h of sleep during a 4 day exercise."
Nu låter det där kanske lite väl häftigt skulle jag säga, och det är nog en riktig kukmätar KJ som skrivit det, men det ger en liten beskrivning av den fysisk/psykiska biten. Och vill du ha en riktig utmaning - sök till Amfibieskolan och Kustjägarlinjen. 6mån KJ skulle närmast jämföras med svenska amfibiesoldater, 12mån KJ däremot börjar det likna nåt. Som (finlands)Svensk är KJL nog det enda värdiga man kan bli idag, jag menar.. ja exempelvis:
http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4297.aspx
Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Jag är lite som person på eller av, träna eller vila, svart eller vitt, ja du fattar, bestämmer jag mig för något så slutför jag det. Därför känns KustJK som ett mål. Men självklart är alla utbildningar bra, men när jag väl är där och sliter så vill jag få den bästa utb (som jag är kapabel till).
Jag har exakt samma livsfilosofi, emellanåt förvisso helt till mitt egna förtret, men isåfall säger jag KJK - KJL, alltså 12månaders, förutsatt att inte de där allergierna ska sätta käppar i hjulen. Men är det inte nåt du har problem med till vardags så ska det gå... rent teoretiskt iaf. Man kan alltid söka första och andrahand.