2010-04-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Du får nog se småningom

Får fan snart sluta besöka fb, blir bara nojjig.

Tell now ;D
Citera
2010-04-06, 16:37
Medlem
knptys avatar
Svensk ojennus? Har faktiskt inte lagt nåt liknande på minnet... Men att det är nåt som ser mindre militäriskt ut är väl inte så svårt att lista ut!
Det var ju ett antal skämt om just Svärjjes försvarsmakt... När strb90 brötade upp på land var det jävligt roligt, speciellt för oss i båtförarplutonen!
Citera
2010-04-06, 16:44
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knpty
Svensk ojennus? Har faktiskt inte lagt nåt liknande på minnet... Men att det är nåt som ser mindre militäriskt ut är väl inte så svårt att lista ut!
Det var ju ett antal skämt om just Svärjjes försvarsmakt... När strb90 brötade upp på land var det jävligt roligt, speciellt för oss i båtförarplutonen!

Haha, ja det kan jag tänka. Hörde nån skappare sist jag var på besök som beklagade sig över att finland skulle bygga sin egna Jurmo istället för att köpa in Strb90. Den karln har sannolikt ingen riktig erfarenhet av 90båten. Hemskt jävla fartyg.. ivarjefall för manskapets del..
Citera
2010-04-06, 17:36
Medlem
Urho.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knpty

Sjötransportpluton heter det på riktigt eller hur...
Citera
2010-04-06, 17:49
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urho.2
Sjötransportpluton heter det på riktigt eller hur...

Eller Royal Båtpluton. Beror på vem man frågar..
Citera
2010-04-06, 19:46
Medlem
Jag vill göra värnplikt i Nylands Brigad! Jag har några frågor som jag vill ha besvarade:

1. Jag har dubbla medborgarskap. Dock har jag mönstrat i Sverige men jag begärde avslag. Kommer min mönstring i Sverige förhindra värnplikt i Finland?

2. Hur gör jag för att anmäla mig till mönstring?

3. Vilka krav ställs på kustjägarkompaniet? Jag är allergisk mot björkpollen, vissa nötter, vissa stjärnfrukter, medför det några problem? Är det svårt att bli antagen? Beskriv intagningstestet.

Kiitos.
Citera
2010-04-06, 19:53
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Jag vill göra värnplikt i Nylands Brigad! Jag har några frågor som jag vill ha besvarade:

1. Jag har dubbla medborgarskap. Dock har jag mönstrat i Sverige men jag begärde avslag. Kommer min mönstring i Sverige förhindra värnplikt i Finland?

Det ska inte vara några problem.

Citat:
2. Hur gör jag för att anmäla mig till mönstring?

Har du inte redan gjort nån värnplikt borde du bli kallad. Hur gammal är du?

Citat:
3. Vilka krav ställs på kustjägarkompaniet? Jag är allergisk mot björkpollen, vissa nötter, vissa stjärnfrukter, medför det några problem? Är det svårt att bli antagen? Beskriv intagningstestet.

Kiitos.

Vid mönstringen får du framföra dina önskemål och förutsatt att du får tjänstgöringsklass A så kan du hamna på KJK i mån av plats. Finns det så bör det inte vara några problem att komma in där på Grundperioden, dvs de första två sorteringsmånaderna. Det är (eller var iaf tidigare) det största av kompanierna och de flesta hamnar (hamnade) således där i början. Därefter kan det dock vara att du sorteras bort efter G perioden på grund av tex allergierna om konkurransen om platserna är hård.

I dagsläget ser det dock ut som så att ATU, dvs den internationella utbildningen tar alla de bästa, varvid KJK tyvärr mer eller mindre blivit ett ställe för någon slags andrahandssortering, iallafall efter vad jag hört från stamanställda som är mindre trevligt ställda till "det internationella *****".
Citera
2010-04-06, 20:13
Medlem
Citat:
Det ska inte vara några problem.
Bra.
Citat:
Har du inte redan gjort nån värnplikt borde du bli kallad. Hur gammal är du?
Jag blev kallad, men i samband med kallningen införskaffade jag mig ett svenskt medborgarskap, således fick jag avslag (jag tror det var så). Jag är mellan 20-25 år.

Citat:
Vid mönstringen får du framföra dina önskemål och förutsatt att du får tjänstgöringsklass A så kan du hamna på KJK i mån av plats. Finns det så bör det inte vara några problem att komma in där på Grundperioden, dvs de första två sorteringsmånaderna. Det är (eller var iaf tidigare) det största av kompanierna och de flesta hamnar (hamnade) således där i början. Därefter kan det dock vara att du sorteras bort efter G perioden på grund av tex allergierna om konkurransen om platserna är hård.
Om man blir bortsorterad, är då GRKK ett vettigt alternativ?

Citat:
I dagsläget ser det dock ut som så att ATU, dvs den internationella utbildningen tar alla de bästa, varvid KJK tyvärr mer eller mindre blivit ett ställe för någon slags andrahandssortering, iallafall efter vad jag hört från stamanställda som är mindre trevligt ställda till "det internationella *****".

Det låter tråkigt. Lite kort: Vad är den internationella utbildningen ATU och varför konkurrerar den med KUSTJK? Jag har läst att KUSTJK får bra betyg i olika nationella tester, stämmer det?

Edit: Jag skall gå och träna.
Senast redigerad av carpediembaby 2010-04-06 kl. 20:29.
Citera
2010-04-06, 20:39
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Bra.

Jag blev kallad, men i samband med kallningen införskaffade jag mig ett svenskt medborgarskap, således fick jag avslag (jag tror det var så). Jag är mellan 20-25 år.

Hm, jag är inte säker, men hör med Ambassaden. De bör kunna svara på frågorna och hänvisa dig vidare. Och iövrigt så kan du rycka tom det år du fyller 28.

Citat:
Om man blir bortsorterad, är då GRKK ett vettigt alternativ?

Alternativen är lite kort fattat följande:
Vasa Kustjägarbataljon

Granatkastarkompaniet
Lätta GrK pluton hör direkt till Kustjägarna och är deras direkta eldstöd. Det blir å springa runt mellan båtar och öar med 81mm kastarna. Denna utbildning brukar klassas som en av de hårdare i finska försvaret. Till och från har de också utbildats direkt vid KJK istället för GrKK.

Tunga GrK blir lite mer stationärt arbete, men å andra sidan lär det inte va fy skam å få panga på med 12cm kastarna heller.

Pionjärkompaniet
Fältarbeten och sprängtjänst med vissa speciella inriktningar, tex EOD. Jobbar du eller tänker arbeta inom byggbranchen kan det vara ett vettigt alternativ.

Ekenäs Kustbataljon
1Kk Militärpolis
Ja, det är ju vad det låter som. Passande ifall vakt/polisyrke är något som känns lockande.

1Kk Kustrobot
Kanske det närmaste Kustjägare du kommer tillsammans med lätta GrK. Kustroboten har ersatt de gamla rörliga kustartelleriet, men vid sidan om just den specialtén påstås det ivarje fall att de ska kunna fungera som vilken Kustjägarpluton som helst (vilket jag själv ställer mig lite tveksam till).

2Kk
Transportkompaniet, utbildar både chaufförer till sjöss och land.

Citat:
Det låter tråkigt. Lite kort: Vad är den internationella utbildningen ATU och varför konkurrerar den med KUSTJK? Jag har läst att KUSTJK får bra betyg i olika nationella tester, stämmer det?

ATU hör till finska Rapid Deployment Force och kan man säga är deras Amfibiska del. De har bland annat ett stort samarbete med Svenska Amf1. http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish...ployment_Force

Att KJK, trots att nivån de senaste åren verkar ha sjunkit en hel del sedan ATU's förlovning, fortfarande är ett bra förband med mycket hög utbildningstandard tvivlar jag inte en sekund på. Under min förhållandevis korta militära karriär har jag sett delar utav många olika länders förband, allt ifrån Franska Alpjägare och Amrikanska specialstyrkor till Svenska Hemvärnet och "riktiga" finska RDF. För min del har jag inte varit imponerad av något dera...

Edit: Möjligtvis lite imponerad av (delar av) Svenska Hemvärnet. Jag hade väntat mig nåt mycket, mycket sämre.
Senast redigerad av Sinkomies 2010-04-06 kl. 20:50.
Citera
2010-04-06, 23:42
Medlem
Citat:
Hm, jag är inte säker, men hör med Ambassaden. De bör kunna svara på frågorna och hänvisa dig vidare. Och iövrigt så kan du rycka tom det år du fyller 28.
Jag fick ett brev från finska migrationsverket i höstas om att mitt medlemskap är förnyat. Men jag får kontakta ambassaden som du säger.

Citat:
Alternativen är lite kort fattat följande:
Vasa Kustjägarbataljon

Granatkastarkompaniet
Lätta GrK pluton hör direkt till Kustjägarna och är deras direkta eldstöd. Det blir å springa runt mellan båtar och öar med 81mm kastarna. Denna utbildning brukar klassas som en av de hårdare i finska försvaret. Till och från har de också utbildats direkt vid KJK istället för GrKK.

Tunga GrK blir lite mer stationärt arbete, men å andra sidan lär det inte va fy skam å få panga på med 12cm kastarna heller.

Pionjärkompaniet
Fältarbeten och sprängtjänst med vissa speciella inriktningar, tex EOD. Jobbar du eller tänker arbeta inom byggbranchen kan det vara ett vettigt alternativ.

Ekenäs Kustbataljon
1Kk Militärpolis
Ja, det är ju vad det låter som. Passande ifall vakt/polisyrke är något som känns lockande.

1Kk Kustrobot
Kanske det närmaste Kustjägare du kommer tillsammans med lätta GrK. Kustroboten har ersatt de gamla rörliga kustartelleriet, men vid sidan om just den specialtén påstås det ivarje fall att de ska kunna fungera som vilken Kustjägarpluton som helst (vilket jag själv ställer mig lite tveksam till).

2Kk
Transportkompaniet, utbildar både chaufförer till sjöss och land.

Tack så mycket för den sammanfattningen! Pionjärkompaniet, jag studerar till civilingenjör så det kanske är något. Hur är den utb fysiskt/psykiskt jämfört med kustJK?

Kustjägarkompaniet och lätta grk är utbildningarna som ställer högt fysiska/psykiska krav då? Jag hade bra kondition för några år sedan och har kört mest styrketräning senaste åren, så jag har gått upp lite i massa (88kg). Vad är optimalvikten för en "jägare"?

Det känns som tunga grk kan acceptera lite mera kroppsmassa. Stämmer det?

Transport intresserar mig inte så mycket, (visst inte samma sak men) jag har kört en del lastbil senaste åren och känner mig inte så taggad för mera lastbil. Militärpolis kan utgå också.

Lätta grk och 1kk kustrobot är de "närbesläktade" utbildningar? EDIT: Dumt sagt, jag vet skillnaden mellan granat och robot, men de är närmast varandra än övriga utb som du listade upp? Kan man säga så? Mindre "spring" i kustrobot kanske?

Citat:
ATU hör till finska Rapid Deployment Force och kan man säga är deras Amfibiska del. De har bland annat ett stort samarbete med Svenska Amf1. http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish...ployment_Force
Det är en vidareutb då kan man säga?

Citat:
Att KJK, trots att nivån de senaste åren verkar ha sjunkit en hel del sedan ATU's förlovning, fortfarande är ett bra förband med mycket hög utbildningstandard tvivlar jag inte en sekund på. Under min förhållandevis korta militära karriär har jag sett delar utav många olika länders förband, allt ifrån Franska Alpjägare och Amrikanska specialstyrkor till Svenska Hemvärnet och "riktiga" finska RDF. För min del har jag inte varit imponerad av något dera...

Edit: Möjligtvis lite imponerad av (delar av) Svenska Hemvärnet. Jag hade väntat mig nåt mycket, mycket sämre.

Intressant.

Vad vet du om kustjägarnas och de övrigas 'psyk/fystester'? Vattenfysik, landfysik, psyktester osv.

Jag är lite som person på eller av, träna eller vila, svart eller vitt, ja du fattar, bestämmer jag mig för något så slutför jag det. Därför känns KustJK som ett mål. Men självklart är alla utbildningar bra, men när jag väl är där och sliter så vill jag få den bästa utb (som jag är kapabel till).
Senast redigerad av carpediembaby 2010-04-06 kl. 23:48.
Citera
2010-04-07, 07:34
Medlem
Urho.2s avatar
KJK manskap är bara 180 dagar och du låter som en motiverad man som istället vill fara till Amfibieskolan. Där finns Kustjägarlinjen som utbildar chefer till kjk, obs ATU är en bunt negervaktande fittor som inte övar kompani i strid. Om du vill höra till eliten, de hårdaste samt vackraste så ska du bli båtförare. Som medlem I Royalbåtpluton så kommer alltid vara lite bättre än alla andra.

/Båtförare i Reserven 1/09
Citera
2010-04-07, 08:25
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Tack så mycket för den sammanfattningen! Pionjärkompaniet, jag studerar till civilingenjör så det kanske är något. Hur är den utb fysiskt/psykiskt jämfört med kustJK?

Den är nog lättare än KJK, men för sin egen del en utmaning i sig.

Citat:
Kustjägarkompaniet och lätta grk är utbildningarna som ställer högt fysiska/psykiska krav då? Jag hade bra kondition för några år sedan och har kört mest styrketräning senaste åren, så jag har gått upp lite i massa (88kg). Vad är optimalvikten för en "jägare"?

Det är svårt att säga. Jag skulle vilja säga att sålänge man är frisk i det stora hela samt motiverad så ska det gå för sig.

Citat:
Det känns som tunga grk kan acceptera lite mera kroppsmassa. Stämmer det?

http://i.ytimg.com/vi/l5lpa58SrFQ/0.jpg
Vi låter den bilden tala lite för sig själv. Man kanske inte bör vara sillmjölke om man ska släpa runt på det röret med lavett

Citat:
Lätta grk och 1kk kustrobot är de "närbesläktade" utbildningar? EDIT: Dumt sagt, jag vet skillnaden mellan granat och robot, men de är närmast varandra än övriga utb som du listade upp? Kan man säga så? Mindre "spring" i kustrobot kanske?

Vet ej, men rent fysiskt skulle jag anta att det är väldigt lite som skiljer dem åt.

Citat:
Det är en vidareutb då kan man säga?

Nja, tidigare funkade det att man gjorde 2mån Gper, 4mån Underofficersskola och sedan 3(?) mån ATU utbildning för att sedan sista månaderna flytta tillbaks till sitt eget kompani. Idag så tror jag däremot ATU elever rycker in färdiga som det, och går en helt skilda utbildningar från resten. Utbildningen är vad jag hört väldigt kul och på många detaljer säkert mer givande än de flesta andra... men jag måste dock hålla med Urho om att de är lite av ett gäng "negervaktande fittor". Jag föredrar nog stridsskjutningar framför att stå och vakta en checkpoint.

Urhos övriga åsikter beträffande vilka som är mest ariska får dock stå för honom själv.

Citat:
Vad vet du om kustjägarnas och de övrigas 'psyk/fystester'? Vattenfysik, landfysik, psyktester osv.

Fyskraven är väl egentligen att du bör klara bla 2800 m i cooper (12min löptest) och 200meter valfritt sim på 5 min. Det är inga utslagstester, du kan för all del springa bara 2000 i cooper, men då får du det inte roligt på övningarna.. inte roligt alls.

Den psykiska biten är väldigt olika beroende på vilken utbildare man får. Vissa ggr kan man få ta det lungt, gå med dragkjeden i rocken neddragen på sommaren och få äta mat, andra ggr är man svulten, frusen och livrädd i 4 månader..

Men för å citera wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Marine_Commandos
"Although training is tough for all commandos, NCOs and officers are drilled considerably harder than privates during their time at the Amphibious Warfare School. For privates the training is 6 months and encompasses only the fundamental elements of marine warfare. NCO and officer training lasts for 12 months. Physically, commando training places emphasis on endurance rather than short term fitness. For example, a commando candidate is more likely to spend his time marching with a heavy rucksack than doing push-ups. Marches are usually carried out with "full field equipment" (meaning 40-60kg depending on the task of the soldier) and can be as long as 80-90km. However, most commando candidates find the mental part of the training most challenging. Instructors go out of their way to put as much mental pressure on the soldiers as possible. This is always combined with high levels of sleep deprivation. NCO and officer trainees can go with as little as 2-4h of sleep during a 4 day exercise."

Nu låter det där kanske lite väl häftigt skulle jag säga, och det är nog en riktig kukmätar KJ som skrivit det, men det ger en liten beskrivning av den fysisk/psykiska biten. Och vill du ha en riktig utmaning - sök till Amfibieskolan och Kustjägarlinjen. 6mån KJ skulle närmast jämföras med svenska amfibiesoldater, 12mån KJ däremot börjar det likna nåt. Som (finlands)Svensk är KJL nog det enda värdiga man kan bli idag, jag menar.. ja exempelvis: http://www.foi.se/FOI/templates/Page____4297.aspx

Citat:
Jag är lite som person på eller av, träna eller vila, svart eller vitt, ja du fattar, bestämmer jag mig för något så slutför jag det. Därför känns KustJK som ett mål. Men självklart är alla utbildningar bra, men när jag väl är där och sliter så vill jag få den bästa utb (som jag är kapabel till).

Jag har exakt samma livsfilosofi, emellanåt förvisso helt till mitt egna förtret, men isåfall säger jag KJK - KJL, alltså 12månaders, förutsatt att inte de där allergierna ska sätta käppar i hjulen. Men är det inte nåt du har problem med till vardags så ska det gå... rent teoretiskt iaf. Man kan alltid söka första och andrahand.
Senast redigerad av Sinkomies 2010-04-07 kl. 08:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in