2009-05-16, 16:49
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Precis, mitt uttalande gällde arméen. Men ska inte samtliga trupper inom Finska FM börja använda uniform M/05 som permissuniform? Vilket borde innebära att reglerna är exakt dem samma för alla?

Huvudbonaden varierar dock. Marinen har sin mörkblå, armén mossgröna, flygvapnet ljusblå, fallskärmsjägarna vinröda, kustjägarna mörkgröna etc.
Citera
2009-05-16, 17:30
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Huvudbonaden varierar dock. Marinen har sin mörkblå, armén mossgröna, flygvapnet ljusblå, fallskärmsjägarna vinröda, kustjägarna mörkgröna etc.

Ok, men det borde väl innebära att man ändå ska bära barett till uniformen, oavsett färg? Vad har dem som inte gjort sig förtjänt av barretten på huvudet?
Citera
2009-05-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Så vapnet varken tappades eller ställdes ner på marken? Var vapnet säkrat?
Visst kan man tycka att vapnen är gamla och slitna, men nog fyller de sin funktion relativt bra ändå. Man bör dock ha i åtanke att vapnen kanske inte är lika pålitliga som de var för 30 år sedan, och bör således planera övningarna utifrån det (olyckan hade lätt kunnat undgås om man tömt samtliga patronbo före evakueringsuppgiften påbörjades).

Nej, beväringen bar på vapnet helt klart men vet inte om den var säkrat,
samt bröt hon iför sig den viktigaste vapen hanterings regeln Nr.1 = Laser regeln*...

* = Inbilla sig att det finns en laser som kommer ut ur pipan och förintar allt levande
Citera
2009-05-17, 17:05
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lintu
Ok, men det borde väl innebära att man ändå ska bära barett till uniformen, oavsett färg? Vad har dem som inte gjort sig förtjänt av barretten på huvudet?

Alla har rätt att bära och skall bära barett till m05 (sommarsäsong). Kustjägarnas gröna barett ställer dock vissa fysiska krav på vilka som får bära den, dom som inte uppfyller kraven får bära den mörkblåa baretten som hör till marinen. En soldat (som bär kustjägarbaretten) som missköter sig kan förlora rätten att bära kustjägarbaretten och skall då använda marinens blåa barett.
Citera
2009-05-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusdosa
Jag var på vid händelsen, olyckan skedde under försvars övningen på (M3:an?)

Det var en OLYCKA och inte på flit, allt som tidningarna skriver är INTE baserade på fakta bara till en viss del...

Under övningen skulle en beväring simuleras vara "skadad" och evakueras därifrån och då skulle beväringarna bära han på bår därifrån, han som blev skadad gav sin kvkk till en beväring som bar den vid handtaget och när man bär en kvkk så lutar pipan uppåt då råkade den skadade person vara i vägen och blev träffad i bröstet.
Som tur fanns evakuerings fordon nära och modiga beväringar som hjälpte till den skadade

Orsaken till varför skottet avlossades kan man nog klart och tydligt konstatera att de beror på att:

1. Kvkk:n är ifrån 70-talet
2. Den är sliten och garanterat blivit misshandlad av många mullisar
3. Innan dom skulle bära den "skadade" så hade han blastat med kvkk:n vilket gör pipan varm som fittan
4. Patronerna är ifrån 80-talet

För att förhindra att samma olycka ska hända igen så ska man kasta den gamla skit maskingeväret åt helvette och börja använda PKM istället !

Ett tips till tidningarna är att sluta skylla på beväringen som bar på vapnet och istället skriva om kvkk:n

KvKK är ett rent skitvapen, en vän som var mg-skytt på KustJK sa att det var minst en störning per 100 skott.

Pratade annars med en vän som var med i gruppen som gjorde evakueringsuppgiften, men glömde fråga hur skottet gick av. Han sa att hela gruppen först frös till i ca 5 sekunder, men snabbt agerande av utbildarna så fick ordning i schacket och började evakuera och ge första hjälp åt han som blev skjuten. Men han sa att han som blev skjuten beklagade över att han skulle missa en massa utbildning just då dem skicka iväg han med ambulansen
Senast redigerad av Laaf 2009-05-17 kl. 22:37.
Citera
2009-05-18, 21:56
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
KvKK är ett rent skitvapen, en vän som var mg-skytt på KustJK sa att det var minst en störning per 100 skott.

Pratade annars med en vän som var med i gruppen som gjorde evakueringsuppgiften, men glömde fråga hur skottet gick av. Han sa att hela gruppen först frös till i ca 5 sekunder, men snabbt agerande av utbildarna så fick ordning i schacket och började evakuera och ge första hjälp åt han som blev skjuten. Men han sa att han som blev skjuten beklagade över att han skulle missa en massa utbildning just då dem skicka iväg han med ambulansen

Vad var det för pluton?
Citera
2009-05-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logarr
Vad var det för pluton?

Ingen aning vilken pluton det var då det är AmfsK, men han jag pratat var en som sökte til ATU före inryckningen och därmed placerades på AmfsK som rekryt vid inyckningen.
Citera
2009-05-24, 12:41
Medlem
Skyline-08s avatar
Det var tur att han klarade sig iaf
fick höra allt från en kompis som stod några meter bakom och hjälpte till med skjutningen!
Citera
2009-06-02, 13:09
Medlem
Fick mitt medborgarskap igår, Är det bara vänta på brev från Puolustusvoimat eller ska man höra av sig själv?
Citera
2009-06-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Fick mitt medborgarskap igår, Är det bara vänta på brev från Puolustusvoimat eller ska man höra av sig själv?

I teorin så skall de skicka papper till dig men hör av dig själv du, det är säkrast. Jag har varit finsk medborgare sedan födseln och min adress hade de slarvat bort när det var dags. När jag ringde lät det ungefär såhär.. "-Vad bra att du ringer, vi kan se att du finns men inte var någonstans". De hade tappat bort mig när jag flyttade till Sverige.

P.s. Skönt att det finns folk som faktiskt vill göra militärtjänstöring fortfarande.
Citera
2009-06-02, 20:58
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla

Fråga din mamma i vilket län hon var bosatt/bokförd i senaste och hör av dig till det länets militärkontor. Adresser/tele finns på www.mil.fi.
Citera
2009-06-02, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
I teorin så skall de skicka papper till dig men hör av dig själv du, det är säkrast. Jag har varit finsk medborgare sedan födseln och min adress hade de slarvat bort när det var dags. När jag ringde lät det ungefär såhär.. "-Vad bra att du ringer, vi kan se att du finns men inte var någonstans". De hade tappat bort mig när jag flyttade till Sverige.

P.s. Skönt att det finns folk som faktiskt vill göra militärtjänstöring fortfarande.

Vet du vart jag ska höra av mig har du någon länk?, är det bäst att ringa eller går med med epost?

Självklart vill man göra militärtjänst, sitta på arslet kan jag nog göra 49 år senare.
Senast redigerad av trovalla 2009-06-02 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in