2008-06-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Mjae, alltså precis efter man vaknat i början så hinner man ju inte, men efter frukost och/eller efter städning hinner man ju.
Jag tänkte snarast på de första veckorna där också, då har inte mullin en sekund ledigt.

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Oroa dig inte, med tanke på hur mycket det klagas på skolmaten numera så kan ni efter en tid i Dragsvik tänka tillbaka med glädje på de maträtter som serverades i skolan

Så sant som det är sagt. Nu har jag iof inte ätit i Dragsvik på bra många år men minnena av den maten är något jag helst vill glömma. Mitt civilskåp och dess matförråd var en mycket bra investering.
Citera
2008-06-12, 21:33
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
tobes: Maten som serveras på brigaden nu för tiden sägs vara helt okey, men skogskäket verkar inte något vidare.

den som berättat att maten är okej kan sannerligen inte vara en gourmand ;D
maten är skit! och det stör en jävligt mycket när man är där.
Citera
2008-06-12, 21:39
Medlem
Maten som serveras söndagar då man sitter fast har jag hört är riktigt bra faktiskt Och över högtider sägs det vara bra också.
Citera
2008-06-12, 22:35
Medlem
logarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Hehe okey

Ni som ska in antingen i sommar eller till vintern, vad lämnar ni i det civila? Jag tänker då framförallt på jobb, utbildning/utbildning som ni skulle kommit in på, flickvän osv?

Jag lämnar egentligen inget i det civila. Det enda jag lämnar är egentligen en meningslös vardag och ett tråkigt underbetalt monotomt jobb. Tog studenten i vår, kommer antagligen in på högskola/universitet, dock inte fått besked ännu.
Bara hoppas på att man klarar sig på 180 dagar så man inte behöver vantrivas där. Men med min otur skall jag väl inte förvänta mig för mycket...
Citera
2008-06-12, 22:41
Medlem
SI2HIIs avatar
Är det lättare att få jobb inom den finska armén än den svenska?
Citera
2008-06-12, 22:43
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laaf
Maten som serveras söndagar då man sitter fast har jag hört är riktigt bra faktiskt Och över högtider sägs det vara bra också.

Med andra ord inte så värst många dagar att glädjas över, speciellt då du under nämda dagar sitter inne medans andra är på permission! Men en liten tröst är det allt. Värsta maten som jag minns är lever och bacongrytan, fy fasen
Citera
2008-06-13, 04:04
Medlem
http://tietokannat.mil.fi/suvi2008/i...nail.php?id=54

Citera
2008-06-13, 09:22
Medlem
RattleHeads avatar
Ähh... va fan, maten är det väl ingen fel på. Eller är ni kräsna av er? Allt som oftast var maten helt duglig nog att mätta magen med.

Fältmatens duglighet beror helt på er egna kockar från kompaniet. Exempelvis hade vårt kompani helt suveräna kockar, maten smakade bättre ute i fält än på brigaden
Citera
2008-06-13, 09:50
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Jag tänkte snarast på de första veckorna där också, då har inte mullin en sekund ledigt.

Det beror ju förstås på vilket kompani man är på antar jag. På EoS batteri hann man nog även under första veckorna, fast mycket extratid fanns det ju inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Henkka
Så sant som det är sagt. Nu har jag iof inte ätit i Dragsvik på bra många år men minnena av den maten är något jag helst vill glömma. Mitt civilskåp och dess matförråd var en mycket bra investering.

För egen del spenderades mina surt förvärvade slantar på sode. Otroligt att man inte gick upp i vikt efter att ha närt sig på kaffe och sputnik i några månader
Citera
2008-06-13, 10:28
Medlem
Genaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RattleHead
Ähh... va fan, maten är det väl ingen fel på. Eller är ni kräsna av er? Allt som oftast var maten helt duglig nog att mätta magen med.

Fältmatens duglighet beror helt på er egna kockar från kompaniet. Exempelvis hade vårt kompani helt suveräna kockar, maten smakade bättre ute i fält än på brigaden
Maten på brigaden är helt ok; ibland bättre, ibland sämre. Ute i skogen däremot, fy fan. Vi hade tydligen dåliga kockar. De lade någon jävla kryddig korv i nästan all varm mat de tillredde. Korvsoppa - i med korven. Köttsoppa - i med korven. Fisksoppa - äh vafan, i med korven. Man blev väldigt trött på att allting hade samma smak. Dessutom bröt fall av magsjuka ut under två läger, lyckligtvis skonades jag.

Skjutlägren är tämligen slappa; sova får man tillika, de vill väl inte ha beväringar med skarpladdade vapen såvandes bland lingonriset. Stridslägren däremot är kämpiga. Ett gott råd är att inför dessa köpa exempelvis tonfiskkonserver (finns vid soldathemmet).
Citera
2008-06-13, 13:53
Medlem
Linkkas avatar
Jag satt nu till slut 1. Kjk 2.Pjonk 3.GraKk

Vi var ett veckoslut med skolan i syndalen på "överlevnadsläger", maten vi fick ute där i skogen var inte något gott, risotto som smakade inget och man märkte int ens skillnad om man åt bara ris eller morot, allt smakade samma= smakade inget. Sedan på söndagen i brigaden var det lyxmat, wienerschnitzel med potatismos och efterrätt nom
Citera
2008-06-13, 14:52
Medlem
Skyline-08s avatar
Snart är det dags
Ska också till Nylands Brigad å göra lumpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in