2007-10-30, 23:11
Medlem
Blå Rutas avatar
Okok! Var bara tvungen att fråga, man upphör aldrig att bli förvånad över folks vanföreställningar här när det gäller militären så jag drog en förhastad (men på fb vanligvis korrekt) slutsats att TS var dum i huvudet. Förlåt. Tolkade det som att han bodde i finland och var en svensktalande finländare. Men om han är född i sverige och bott här så är det ju självklart en annan femma.
Citera
2007-10-31, 19:01
Bannlyst
Lumpen i Finland(Nylands brigad)

Eftersom morsan är från Finland så har jag automatiskt medborgarskap, och nu är det så att jag inte får göra lumpen i Sverige pga att skiten suger. Hur går jag tillväga för att förnya mitt medborgarskap(har inget pass eller nått). Vill även veta ni som gjort lumpen på nylandsbrigad och bott i Sverige hur det funkat, och hur ni gått tillväga för att göra den i Finland.
Citera
2007-10-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prescov
Eftersom morsan är från Finland så har jag automatiskt medborgarskap, och nu är det så att jag inte får göra lumpen i Sverige pga att skiten suger. Hur går jag tillväga för att förnya mitt medborgarskap(har inget pass eller nått).

Vad menar du. Är du finsk medborgare eller inte?
Citera
2007-10-31, 19:36
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Eftersom morsan är från Finland så har jag automatiskt medborgarskap, och nu är det så att jag inte får göra lumpen i Sverige pga att skiten suger. Hur går jag tillväga för att förnya mitt medborgarskap(har inget pass eller nått). Vill även veta ni som gjort lumpen på nylandsbrigad och bott i Sverige hur det funkat, och hur ni gått tillväga för att göra den i Finland.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=557826
Citera
2007-10-31, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Vad menar du. Är du finsk medborgare eller inte?

Ja på Finska regeringsens hemsida står det att om min mor har Finskt medborgarskap får jag det automatiskt. Men jag har inget pass så jag måste förmodligen förnya mitt medborgarskap. Men sedan när jag har medborgarskapet hur fungerar det då?, hur går jag till?
Citera
2007-10-31, 19:51
Medlem
Punchlines avatar
Du behöver inte ett pass för att förnya ditt medborgarskap, du är medborgare tills den dag du säger upp det eller dör.

Om du nu verkligen vill skaffa ett pass är det väl enklast att kontakta ambassaden:
http://www.finland.se/sv/
Citera
2007-10-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ja på Finska regeringsens hemsida står det att om min mor har Finskt medborgarskap får jag det automatiskt. Men jag har inget pass så jag måste förmodligen förnya mitt medborgarskap. Men sedan när jag har medborgarskapet hur fungerar det då?, hur går jag till?

Enkel fråga: Är du finsk medborgare?
Citera
2007-10-31, 19:58
Bannlyst
Citat:

MEN JA!
Citera
2007-10-31, 19:58
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Jag tror inte han vet det
Citera
2007-10-31, 19:59
Bannlyst
Tack abborre tråden gav mycket =), Ska kontakta finnarna om ett pass osv =)
Citera
2007-10-31, 20:00
Medlem
Om du nu skulle vara finsk medborgare skulle du inte behöva tänka så himla mycket, du skulle automatiskt få hem ett brunt kuvert med trycket PUOLUSTUSVOIMAT till dig. Om du är finsk medborgare och inte får kuveret är du skyldig att omedelbart informera det militärlän där din mors magistrat i Finland ligger och informera dem om var du är folkbokförd.
Citera
2007-10-31, 20:03
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Tack abborre tråden gav mycket =), Ska kontakta finnarna om ett pass osv =)
Topp, lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in