2008-05-30, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Fallskärmsjägare är nog det ultimata om man vill gå "action-vägen" men givetvis så behövs det officerare inom alla andra grenar också.

För att kunna tjänstgöra som fallskärmsjägare så måste man ha ansökt före 6/12 året innan. D.v.s. ni som vill försöka till nästa år måste ha sökt det i år.
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/

Glömde nästan bort att gränsvakterna har en "specialutbildning" nuförtiden.
http://www.raja.fi/rvl/rmvk/home.nsf/pages/6B705EA042C0B19CC225732C00381DF9?opendocument

Ok men jag menar inte speciellt Fallskärmsjägarna, tänkte på utbildningarn som hålls på nylandsbrigad. Vill göra utlandstjänst eller bli anställd inom utlandstjänstgöring. Vilken vore bäst? pionjärerna?
Citera
2008-05-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ok men jag menar inte speciellt Fallskärmsjägarna, tänkte på utbildningarn som hålls på nylandsbrigad. Vill göra utlandstjänst eller bli anställd inom utlandstjänstgöring. Vilken vore bäst? pionjärerna?
Vet faktiskt inte, dock är det en klar fördel om du blir antagen till underofficers eller reservofficersskolan och får lite ledarutbildning.
Citera
2008-05-30, 22:57
Medlem
ok men om någon annan har insyn bland alla nylandsbrigads olika tjänster, vilken befattning som lättast ger jobb efter, har för mig att Pionjär(minröjjare) är eftertraktat.
Senast redigerad av trovalla 2008-05-30 kl. 23:04.
Citera
2008-05-31, 09:30
Bannlyst
Citat:
ok men om någon annan har insyn bland alla nylandsbrigads olika tjänster, vilken befattning som lättast ger jobb efter, har för mig att Pionjär(minröjjare) är eftertraktat.

Ingen direkt, arbetsgivaren kollar upp dig, ser att du fullgjort din tjänstgöring, i ditt militärpass har du betyg. Spelar mindre roll vart du har varit eller vad du gjort. I mitt militärpass står det att jag har kunskaper att släcka bränder samt yxa mig genom dörrar, som militärpolis fick vi göra sånt, men jag är inte brandman!

OK det står i min meritförteckning och inte i passet. Men iaf.
Senast redigerad av Ukko 2008-05-31 kl. 09:36.
Citera
2008-05-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Glömde nästan bort att gränsvakterna har en "specialutbildning" nuförtiden.
http://www.raja.fi/rvl/rmvk/home.nsf/pages/6B705EA042C0B19CC225732C00381DF9?opendocument
Jag tycker infon om tjänstgöring inom gränsbevakningen är minst sagt dålig. Känner på mig att specialgränsjägare är en ganska "särmä" befattning.
Citera
2008-05-31, 11:49
Medlem
Tack för svaret Ukko. Gav mig mer information. Besitter nån fler info om samma ämne så fyll gärna på.
Citera
2008-05-31, 11:52
Medlem
Citat:
Vill göra utlandstjänst eller bli anställd inom utlandstjänstgöring. Vilken vore bäst? pionjärerna?
ATU torde vara nåt för dig? http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/...tubroschyr.pdf

Kanske det optimala vore underofficersutbildning som pionjär plus ATU-utbildning
Citera
2008-05-31, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dsandqvi
ATU torde vara nåt för dig? http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/...tubroschyr.pdf

Kanske det optimala vore underofficersutbildning som pionjär plus ATU-utbildning

Ja precis, har kikat på ATU, verkar väldigt lockande. Finskan testas muntligt, är det kommando-orden man ska kunna då?, eller finska flytande?

Egentligen spelar det ingen roll om jag blir Pionjär eller inte, vill ha den tjänst som lättast ger jobb senare, Kustjägare?,Pionjär?,Grkk?,Militärpolis, vilken torde vara bäst. Har hört minröjning ger ganska hög lön och fler jobb, stämmer det?
Senast redigerad av trovalla 2008-05-31 kl. 12:38.
Citera
2008-05-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNineSix
I och för sig, kan du också vara sjukvårdsman, som är 9 månaders tjänst.

Tjejer genomgår i allmänhet inte kustjägarutbildningen, eftersom de brukar placeras i 1. Kustkompaniet (enda platsen med badrum för damer).

Under G perioden ligger de vid 1. Kust, sen kan de flyttas.
Citera
2008-05-31, 15:50
Medlem
Är väl ingen idé att försöka lära sig finska på ett halvår. Eller ska man kunna det lika bra som en finländare för att få komma till fallskärmsjägarna?
Synd att de inte har något sådant för svenskspråkiga men Kjk lär väl vara en utmaning det med
Citera
2008-05-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dsandqvi
Jag tycker infon om tjänstgöring inom gränsbevakningen är minst sagt dålig. Känner på mig att specialgränsjägare är en ganska "särmä" befattning.

Dålig? Det finns till och med en officiell blogg om utbildningen. Samt en rekryteringsvideo och en .pdf-folder.

Notera att de använder Rk 62 med kolven och omställaren från Rk 95., samt ett eget bärsystem istället för gamla m/85 tetsarit, eller nya stridsvästen. Vissa av Rk:na utrustas med ACOG. De har även PKM, Dragunov, MP 5 och (åtminstone tidigare även) NSV tunga kulsprutor. I övrigt är utrustningen som för andra värnpliktiga.
Senast redigerad av Fennicum 2008-05-31 kl. 19:25.
Citera
2008-05-31, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Är väl ingen idé att försöka lära sig finska på ett halvår. Eller ska man kunna det lika bra som en finländare för att få komma till fallskärmsjägarna?
Synd att de inte har något sådant för svenskspråkiga men Kjk lär väl vara en utmaning det med

I nyland behöver du ej behärska finska så var lugn, kommandorna är på finska dock, men det lär du dig på en halvfjärs... aah fallskärmssoldaterna, där är det finska som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in