2015-01-01, 20:08
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace-mechanics-psy
Okej, nu vet jag inte riktigt om jag kommer hinna får ett svar innan det är dags, men det gör ingen större skillnad för mig.

Jag ska ut i lumpen den 5/1/15 och jag undrar hur det är med urinprov där.

Jag vill nämligen gärna köpa en five gräs innan jag åker in och ha en kul kväll för mig själv men jag
tänker ju självklart inte röka något utan att veta hur det är med urinprov. Så det skulle vara kul om det finns någon med ett ordentligt svar som vet hur det var de senaste åren.

Har nämligen läst att de urinprov som förekom tidigare var mest ''slump''baserade och inte alls vanliga.
om du har ett drogberoende är inte milin rätt plats för dig
Citera
2015-01-02, 23:21
Medlem
REALINs avatar
Äntligen kom brevet. Nu är jag formellt finsk medborgare sen ett halvår tillbaka. Har mejlat min regionalbyrå så får vi se vad som händer.
Citera
2015-01-03, 01:23
Medlem
Running_mans avatar
Om några dagar firar jag 10 år sedan muck.

Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Äntligen kom brevet. Nu är jag formellt finsk medborgare sen ett halvår tillbaka. Har mejlat min regionalbyrå så får vi se vad som händer.
Är du frisk och har åldern inne så ska det inte vara några problem alls...
Citera
2015-01-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Idag 5 januari 2015 är det inryckning för kontingent 1/15. För mig är det 20-årsjubileum.
Måndagen den 9 januari 1995 gick rekryt "Henkka" in genom portarna till Nylands brigad för första gången.
Hmm, det får nog bli ett par

- SLUT PYNJA!!!

TJ minus 6 972 .

En gång kustjägare, alltid kustjägare!
Citera
2015-01-15, 01:35
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Kul! Har du varit på någon repövning då?

Har varit i kontakt med min regionalbyrå och dem har skickat papper till mig nu som borde komma om någon dag. Sen blir det att försöka fixa det så fort som möjligt och skicka in igen.

Förhoppningsvis inryck i juli.

Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Idag 5 januari 2015 är det inryckning för kontingent 1/15. För mig är det 20-årsjubileum.
Måndagen den 9 januari 1995 gick rekryt "Henkka" in genom portarna till Nylands brigad för första gången.
Hmm, det får nog bli ett par

- SLUT PYNJA!!!

TJ minus 6 972 .

En gång kustjägare, alltid kustjägare!

Kämpa hårt! Mycket sitter i viljan. Gör ditt bästa och försök komma in på chefsutbildning. Även om det då blir 6 månader extra så är det väldigt bra att ha och meriterande i det civila.

Återkom gärna eftersom om dina upplevelser.
Citera
2015-01-15, 09:30
Medlem
Bakteriens avatar
62 dagar kvar av 255 Ryckte in 7 juli och hemförlovning 18 mars. Är inne som militärpolis jägare.
2 dagar sen var sköt vi och sköt med kvkk 62. Nu är det snack om att vi ska skjuta mp5, får se hur det blir med den saken.
Känner mig nöjd över att jag inte har "motivempat" en endaste dag. Alltså att man sjukanmäller sig för att man inte orkar ha nån utbildning/tjänst.
Ibland undrar man hur man orkat med skiten. Läger är ett enda helvette. Samtidigt är det bra mysigt att komma in i ett uppvärmt HP tält när man varit ute x antal timmar i kylan och gjort vad man nu gjort.
Ångrar absolut inte att jag kom hit för att göra detta! Jag har fantastisk roliga minnen härifrån. Alla fittiga minnen blir roliga såhär i efterhand också.
Citera
2015-01-16, 00:12
Medlem
Jag gjorde 6 månader på Dragsvik 1/14. Vi var runt 25 st svenskar kanske.
+ Kompisar
+ G-perioden, alla yrade som höns och alla hade iallfall lite motivation.
+ Styrkegranskning, alla var typ som 5 åriga snorungar.
+ Mycket humor och skämt.
+ Ingen söndagsångest efter du supit, i åbo för min del.
+ Statusen du får i Sverige xD.

- När vi skildes åt på Grundperioden, många blev tystare o gick sönder.
- Idioter som tror att te.x gå i takt i formation är superviktigt.
- Fara tillbaka till brigaden på söndag, efter lov.
- Sparande på ekonomin.
- Aspiranter och Underseganter, (folk som vart 6 månader längre), tror att dom är något. Rädda för utskällning. 75% av US och aspiranter var riktiga päron/pajasar.
- Chaufförer, när ni kommer dit. Ni kommer hata dem. Lata pajasar som egentligen är på samma nivå som rekryterna i miltäriskautbildningen.

Annars var det kul, ifall ni kan rekommenderar jag att åka dit. Halvår eller året du är fan lika hardcore som åker från ett annat land.
Citera
2015-01-16, 15:02
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Kul! Har du varit på någon repövning då?
Nej.

Utlandsfödda som kallas in till allmän värnplikt i Finland blir i de flesta fall befriade från repövningar. Skulle man vid ett senare tillfälle flytta till Finland så hör nog Reservistförbundet(Reserviläisliitto) av sig.

Citera
2015-01-16, 15:07
Moderator
tobess avatar
Citat:
Nej.

Utlandsfödda som kallas in till allmän värnplikt i Finland blir i de flesta fall befriade från repövningar. Skulle man vid ett senare tillfälle flytta till Finland så hör nog Reservistförbundet(Reserviläisliitto) av sig.

Precis. Bor man i utlandet så har man ingen krigsplacering och blir därmed heller knappast kallad till någon repövning.

Repövningar i sig är för övrigt numera också rätt ovanliga. Jag hemförlovades för 11 år sen och har hittils fått en kallelse (för 10 år sen och då hade jag inte möjligt att delta). Sedan dess har jag inte hört ett skatt från försvarsmakten (vackert så )
Citera
2015-01-16, 22:05
Medlem
Kontingent 2/14!!
Pionjärkompaniet. Halvårsman. Den Gröna Barett fick man samt kustjägarmedalj. Rannikkojääkärikilta.
Fick skaka hand med "Big Fajjas" (gubbarna med hög grad)

Jävligt roligt att göra lumpen, nu i efterhand! fyhelvete vad jag hatade skiten när jag var inne.
vår länsi 214 (slutkriget) så försvann det ett stormgevär (en annan brigads vapen). sägs att den var en skappare som snodde det..och att från en brigad så försvann det en värmekikare.
och sen i första kust så tappade en gruppchef en rökgranat inne i stugan som han sen kastade ut i korridoren. Mycket Minnen! vi var alltid tvungna och gräva ner vår jävla tält! ca 40cm. ( HP tält) Det var ALLTID kålsvart när vi börja ställa upp tältet. Hajoo
samt skyttegroparna skulle vara till bröstet och att du skulle kunna gå ner på huk, så ganska breda skulle dom också vara!

Måste tillägga att Nylandsbrigad ÄR Finlands fattigaste brigad! dom vill ju lägga ner den firman. man märker det när man är på loppusota. Alla andra brigader har mycket Mycket nyare tält, vapen, fordon.

-Sen så om ni Kan Finska, så lönjar det sig att söka till dom finskspråkiga. Ångrar själv att jag inte gjordet det faktiskt! men det är det jag tycker.

- Mulli HAJJJJOOOOO!!!!
Citera
2015-01-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Precis. Bor man i utlandet så har man ingen krigsplacering och blir därmed heller knappast kallad till någon repövning.

Repövningar i sig är för övrigt numera också rätt ovanliga. Jag hemförlovades för 11 år sen och har hittils fått en kallelse (för 10 år sen och då hade jag inte möjligt att delta). Sedan dess har jag inte hört ett skatt från försvarsmakten (vackert så )

Nu när jag var inne så hade dom repövning. Noco-10./(10 dagars läger, påstods att det var en Natoövning) soldater från Sverige, Finland samt Tyskland. Dom Finskar som var med var alla chefer Us:ar och uppåt. Förutom Chaffisarna. Dom var inne kontingenten innan mig och åkte på repövning. dom hade inte långt uppehåll från milin.
Men vi som bor i utlandet behöver inte bry om oss detta
Senast redigerad av Motor-pungen 2015-01-16 kl. 22:17.
Citera
2015-01-17, 00:27
Medlem
REALINs avatar
Har fått hem papprena och håller på att fylla i. En del knepiga saker som känns typiskt finskt men fyller i så gott jag kan. På måndag ska jag boka läkartid.

Har ingen bra finska så Nylands brigad är givet. Hade nog sökt dit även om jag kunde en del finska. Hoppas på inryck i juli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in