2014-11-21, 15:17
Medlem
Running_mans avatar
Vad har dom för uniform på permissioner nuförtiden? D.v.s. den man har på sig när det är helg eller kvällsledigt?

Vi hade M91 år 2004/05. Till vardags inne på regementsområdet hade vi den betydligt äldre uniform... vad hette den nu då? Vi var enligt uppgift bland de sista att ha den, de flesta andra hade övergått helt till M91. I skogen hade vi oftast M62 -fy fan vad slitna och lappade dom var! Men så fort vi skulle t.ex. marchera genom stan eller nått sånt och vanligt folk kunde se oss så skulle vi ha M91.

Citat:
Ursprungligen postat av adam7
LOL Beväringens främsta egenskap är ju att kupa.

Andra är att kringgå regler.

Men det är OK. Utan initiativförmåga skiter det sig.
Vad betyder kupa?
Citera
2014-11-22, 02:02
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Vad har dom för uniform på permissioner nuförtiden? D.v.s. den man har på sig när det är helg eller kvällsledigt?

Vi hade M91 år 2004/05. Till vardags inne på regementsområdet hade vi den betydligt äldre uniform... vad hette den nu då? Vi var enligt uppgift bland de sista att ha den, de flesta andra hade övergått helt till M91. I skogen hade vi oftast M62 -fy fan vad slitna och lappade dom var! Men så fort vi skulle t.ex. marchera genom stan eller nått sånt och vanligt folk kunde se oss så skulle vi ha M91.

Vad betyder kupa?

M62 = pellepuku (clowndräkt)

M91 = kurkkusalaatti (gurksallad)

M05 är vad de har nuförtiden, vilken är överlägsen både som vi ser den och i infraröd signaturdämpning. Du får inte tvätta den hemma, eftersom kommersiella tvättmedel har ämnen som lyser opp i en bildförstärkare. Har hört om att man bränner soldater som missat detta, genom att ställa opp på led och använda bildförstärkare. Hemmatvättade uniformer lyser som en julgran.

En nyare M05 uniform används på permission och en äldre i tjänst.

Ni hade lätt. Vi hade i vintertid en vadmalsuniform som kallades apskinnet. Jävla varm, men 3 första veckorna var din nacke och handlederna röda, eftersom uniformens material var så grovt. "Arbetskläderna" som användes vid t.ex. vapenvård var gamla trasor. Kanske från farfars tid?

Kupa!? Har ordet tappats?

Att kupa är att på alla sätt försöka komma undan tjänst. Hörde till vokabulären av undersergenater, vanligen inte aspiranter eller stammisar. Ungefär som "lintsata" (kupa) som verb eller "linstarit" (kupare), men specifikare för militär.

"Jävla kupare!" ;-)
Citera
2014-11-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Kupa!? Har ordet tappats?

Att kupa är att på alla sätt försöka komma undan tjänst. Hörde till vokabulären av undersergenater, vanligen inte aspiranter eller stammisar. Ungefär som "lintsata" (kupa) som verb eller "linstarit" (kupare), men specifikare för militär.

"Jävla kupare!" ;-)

Relativt nytt uttryck, iaf 2000-tal då det inte fanns på min tid. Tidigare var man en "bråckare" om man låtsades vara sjuk osv.

På den tid man kunde göra sånt skoj som att förnedra odugliga latmaskar som simulerade sjukdom (dvs de var "bråckare") så kunde man tvinga dem att dem att sjunga en liten marschsång t.ex. på väg till matsalen:

B-t-u-t L-b-b, vi vill inte vara med!
B-t-u-t L-b-b, vi är kustens bråckare!*

/ Det var bättre förr.

*Befriad från tyngre utetjänst.
Lyft -och bärbefrielse.
Citera
2014-11-24, 00:12
Medlem
ballings avatar
Har aldrig hört dessa benämningar ni skrev nu. När jag var inne sa vi att man "vemppade" om man sjukanmälde sig för att inte vara med i tjänst.
Citera
2014-11-26, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Har aldrig hört dessa benämningar ni skrev nu. När jag var inne sa vi att man "vemppade" om man sjukanmälde sig för att inte vara med i tjänst.
"Vemppa" användes också, det var/är den finska varianten och kommer från VMTL, vapautus marssi-, taistelu- ja liikuntakoulutuksesta.

Fast "vemppa" var nog mer de som faktiskt var sjuka och "bråckare" de som inte var sjuka egentligen.
Senast redigerad av henkka 2014-11-26 kl. 15:39.
Citera
2014-11-26, 15:50
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
"Vemppa" användes också, det var/är den finska varianten och kommer från VMTL, vapautus marssi-, taistelu- ja liikuntakoulutuksesta.

Fast "vemppa" var nog mer de som faktiskt var sjuka och "bråckare" de som inte var sjuka egentligen.

Har nog aldrig hört varken ett eller annat av uttrycken ovan, låg inne 2003.

Vemppa talades det dock om, för de som var sjuka. Och "motivemppa", d.v.s. moti(vations)vemppa
Citera
2014-11-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Har nog aldrig hört varken ett eller annat av uttrycken ovan, låg inne 2003.

Vemppa talades det dock om, för de som var sjuka. Och "motivemppa", d.v.s. moti(vations)vemppa

Jag tror att det generella språkbruket ändrats en hel del sedan kvinnor tilläts i försvarsmakten.
Det var/är inte längre ok att stå och gallskrika (tänk er mumindialekten):

- Kaaaararna ser ut som hoooror!

Jag antar att uttrycket "bordell" också försvann i samma veva?
Citera
2014-11-26, 22:58
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Jag tror att det generella språkbruket ändrats en hel del sedan kvinnor tilläts i försvarsmakten.
Det var/är inte längre ok att stå och gallskrika (tänk er mumindialekten):

- Kaaaararna ser ut som hoooror!

Jag antar att uttrycket "bordell" också försvann i samma veva?

Kan inte direkt påstå att språkbruket var förfinat, trots att vi hade ett fåtal kvinnor på batteriet och jodå, bordell förekom, t.ex. den klassiska "mullibordellen"
Citera
2014-12-27, 02:11
Medlem
Okej, nu vet jag inte riktigt om jag kommer hinna får ett svar innan det är dags, men det gör ingen större skillnad för mig.

Jag ska ut i lumpen den 5/1/15 och jag undrar hur det är med urinprov där.

Jag vill nämligen gärna köpa en five gräs innan jag åker in och ha en kul kväll för mig själv men jag
tänker ju självklart inte röka något utan att veta hur det är med urinprov. Så det skulle vara kul om det finns någon med ett ordentligt svar som vet hur det var de senaste åren.

Har nämligen läst att de urinprov som förekom tidigare var mest ''slump''baserade och inte alls vanliga.
Citera
2014-12-27, 18:12
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace-mechanics-psy
Okej, nu vet jag inte riktigt om jag kommer hinna får ett svar innan det är dags, men det gör ingen större skillnad för mig.

Jag ska ut i lumpen den 5/1/15 och jag undrar hur det är med urinprov där.

Jag vill nämligen gärna köpa en five gräs innan jag åker in och ha en kul kväll för mig själv men jag
tänker ju självklart inte röka något utan att veta hur det är med urinprov. Så det skulle vara kul om det finns någon med ett ordentligt svar som vet hur det var de senaste åren.

Har nämligen läst att de urinprov som förekom tidigare var mest ''slump''baserade och inte alls vanliga.

Det togs ett urinprov när jag var inne i lumpen, drogtest alltså, och det var precis i början de två första veckorna. Rekommenderar dig att vänta med gräset de första veckorna.
Citera
2014-12-29, 08:56
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Det togs ett urinprov när jag var inne i lumpen, drogtest alltså, och det var precis i början de två första veckorna. Rekommenderar dig att vänta med gräset de första veckorna.

Det togs urinprov, men det kan man givetvis neka. Jag tar själv inga droger, men valde att inte pissa då jag inte hade något intresse av att lämna en burk av mitt urin till försvarsmakten plus att jag inte hade några apirationer på RUK & AUK och hade fått berättat att riskerna att åka dit på längre tjänst minskade betydligt om man vägrade pissa. Ingen aning om det ligger någon sanning i det men det räckte i vilket fall som helst med 6 månader för min del så det skadade knappast
Citera
2014-12-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det togs urinprov, men det kan man givetvis neka. Jag tar själv inga droger, men valde att inte pissa då jag inte hade något intresse av att lämna en burk av mitt urin till försvarsmakten plus att jag inte hade några apirationer på RUK & AUK och hade fått berättat att riskerna att åka dit på längre tjänst minskade betydligt om man vägrade pissa. Ingen aning om det ligger någon sanning i det men det räckte i vilket fall som helst med 6 månader för min del så det skadade knappast

Stämmer. I Keuruu var man tvungen att gå med på drogtest om man skulle till AUK/RUK.

Råder dig att inte röka gräset om du aspirerar på att gå ledarutbildning eller bli chaffis. Om du "bara" ska göra standardtjänsten är det bara röka på dock! Kom bara ihåg att neka till urinprov...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in