2015-06-07, 22:28
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Ryssland vs Finland har såklart bara en utgång. Men Ryssland vs Finland och NATO, alternativt "Finska motståndsmän ála Ukraina" vs Finska Försvaret är mer troliga scenarion, där Finland har en mycket god chans.

Det är dessutom mycket enklare att ligga nergrävd med ett tungt artilleri i ryggen än att attackera ett land med stark försvarsvilja (något Sverige, eller i alla fall dess politiker, helt avsaknar).

Har för övrigt hört att Finland har en av världens, om inte världens, största artilleri i förhållande till försvarets storlek. Någon som kan bekräfta?

Jag tror att i antal pjäser har detta iallafall stämt tidigare. Nu har ju dock en del äldre artilleri avvecklats de senaste åren, så vet inte om det stämmer idag.
Citera
2015-06-07, 22:55
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ryssland vs Finland har såklart bara en utgång. Men Ryssland vs Finland och NATO, alternativt "Finska motståndsmän ála Ukraina" vs Finska Försvaret är mer troliga scenarion, där Finland har en mycket god chans.

Det är dessutom mycket enklare att ligga nergrävd med ett tungt artilleri i ryggen än att attackera ett land med stark försvarsvilja (något Sverige, eller i alla fall dess politiker, helt avsaknar).

Har för övrigt hört att Finland har en av världens, om inte världens, största artilleri i förhållande till försvarets storlek. Någon som kan bekräfta?

Ryskt proxykrig visst, Finland hade klarat sig markant bättre än Ukraina gjort men om Ryska pansardivisioner börjar rulla över gränsen är det redan försent att få hjälp från NATO, då Ryssen vid detta lag tagit Gotland och förseglat Östersjön och de finska hamnarna. Planerar man att få hjälp skall detta övas ofta och infrastrukturen för det ska redan vara på plats.

Svenska politikers bleka intresse i försvarspolitiken är en konsekvens av ideologiska uppfattningar och en ständig rädsla av att erkänna fel. Alltså blir det en bristfälligt att anta att den gemene Svensken har dålig försvarsvilja på grund av detta, jag skulle vilja hävda att Svenskar har en stark om än annorlunda fosterlandskänsla i jämförelse med andra länder.

Finlands artilleri är väldigt stort och omfattar runt 700 pjäser i olika varianter, där sovjetiska D-30 är vanligast.

Känner förövrigt att jag trampat rätt mycket OT...
Senast redigerad av Nehej 2015-06-07 kl. 22:58.
Citera
2015-06-07, 23:29
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Då är det övningar i skogen, kanske skjutbanedag, läger, patrullens framryckning, ja all utbildning liksom När man är i vakt så är man bara i vakt (som är 12 timmars pass), man är inte med på någon utbildning alls. 12 timmar vakt, 12 timmar ledigtid.
Utbildningarna i att gripa folk kunde va ganska roliga
Som Milpol fick vi skjuta pistol (9mm), kvkk62 och sniper TKIV-85. I våran kontignent fick alla skjuta sniper (tror det va 6 patroner per man), i vanliga fall så väljer dom ut typ 4st som får en mer utförlig sniperutbildning. Så det ska man inte ta för givet att man får skjuta. Sköt även hagelbössa.
Och givetvis sköt vi RK-62. Även övnings sinko. Kändes och smällde som en riktig. Hade klart velat skjuta en riktig, men money money.
Dom som blev milpol som ryckte in nu i Januari har fler lägerdagar än vi hade, men mindre ammunition. Så dom kommer inte få skjuta lika mycket som vi.
Beror på vad som prioriteras och sånt.
Jävlar vilken wall of text jag lyckades skriva med mobilen

Vad finns det för befattningar inom milpolpluton och hur skiljer de sig åt?
Citera
2015-06-08, 13:23
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det hela handlar inte om huruvida Finland kan besegra Ryssland av eller till, det handlar om att Finland ska ha ett försvar som kostar mer att besegra än det finns att vinna efteråt. En Pyrrhusseger vill knappast ens Ryssland ha. Det är ju i princip tanken bakom alla försvarsmakter. Finlands försvar kunde säkert vara bättre på många vis, men jag tycker det upprätthåller den principen rätt väl ändå.

Precis, mycket klokt sagt!

Intressant sista mening, vad anser du (och övriga i tråden) att finska försvaret kunde göra bättre? Givetvis måste man utgå från dagens budget.
Citera
2015-06-08, 13:29
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Ryskt proxykrig visst, Finland hade klarat sig markant bättre än Ukraina gjort men om Ryska pansardivisioner börjar rulla över gränsen är det redan försent att få hjälp från NATO, då Ryssen vid detta lag tagit Gotland och förseglat Östersjön och de finska hamnarna. Planerar man att få hjälp skall detta övas ofta och infrastrukturen för det ska redan vara på plats.

Svenska politikers bleka intresse i försvarspolitiken är en konsekvens av ideologiska uppfattningar och en ständig rädsla av att erkänna fel. Alltså blir det en bristfälligt att anta att den gemene Svensken har dålig försvarsvilja på grund av detta, jag skulle vilja hävda att Svenskar har en stark om än annorlunda fosterlandskänsla i jämförelse med andra länder.

Finlands artilleri är väldigt stort och omfattar runt 700 pjäser i olika varianter, där sovjetiska D-30 är vanligast.

Känner förövrigt att jag trampat rätt mycket OT...

Tja, ifall Ryssland redan har tagit Gotland (och avsatt resurser till det) och massvis med resurser till Baltikum och säkerligen en hel drös andra ställen. Hur stora resurser de har att lägga på Finland är ju frågan. Som tidigare sagts så är ju snarare frågan hur mycket Ryssland tycker att Finland är värt? Ska de ta Finland kommer det att kosta, den saken är säker.

Och angående svenskars försvarsvilja håller jag med om att den generellt (bortsett de offentligt Sverigehatande partierna) är stark! Dock hjälper inte det speciellt mycket om både utbildning samt materiel saknas.
Citera
2015-06-08, 13:38
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Precis, mycket klokt sagt!

Intressant sista mening, vad anser du (och övriga i tråden) att finska försvaret kunde göra bättre? Givetvis måste man utgå från dagens budget.

Nja, jag utgick nog inte ifrån eller hade något speciellt i tankarna, bara det allmänna att saker alltid kan bli och göras bättre.

Edit: Är ingen sjöman och ska väl egentligen inte uttala mig om sådana frågor, men möjligen en större marin slagkraft med fler fartyg och flyg mer anpassat för sådana ändamål. Detta eftersom, som nämnts, en stor del av ett framtida krig säkerligen skulle utspela sig i Östersjön kring Gotland, mer än att nödvändigtvis vara isolerat till landgränsen. Men det skulle ju äta mycket ur budgeten, och jag vet inte om det vore klokt att stjäla de finanserna ur marktruppernas plånböcker.
Senast redigerad av Sinkomies 2015-06-08 kl. 13:42.
Citera
2015-06-10, 20:13
Medlem
Fick idag reda på att jag rycker in 4 januari nästa år i dragsvik, någon mer förutom jag som ska tjänstgöra då?
Citera
2015-06-11, 11:42
Medlem
Citat:
Edit: Är ingen sjöman och ska väl egentligen inte uttala mig om sådana frågor, men möjligen en större marin slagkraft med fler fartyg och flyg mer anpassat för sådana ändamål. Detta eftersom, som nämnts, en stor del av ett framtida krig säkerligen skulle utspela sig i Östersjön kring Gotland, mer än att nödvändigtvis vara isolerat till landgränsen. Men det skulle ju äta mycket ur budgeten, och jag vet inte om det vore klokt att stjäla de finanserna ur marktruppernas plånböcker.

Man har nyligen fått nya båtar till Nylands Brigad. Inga stora stridsfartyg men ändå något.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...ocksa-pa-havet
Citera
2015-06-11, 11:49
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marra86
Man har nyligen fått nya båtar till Nylands Brigad. Inga stora stridsfartyg men ändå något.
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...ocksa-pa-havet

Jo jag såg dem. Ser nästan lite väl maffiga ut, men jag antar att man vet vad man gör och vad man vill ha. Skulle vara intressant att se hur man tänker använda dem.
Citera
2015-06-11, 21:50
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowofmordor
Fick idag reda på att jag rycker in 4 januari nästa år i dragsvik, någon mer förutom jag som ska tjänstgöra då?
REALIN (#REALIN) ska in då.
Citera
2015-06-11, 21:52
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Jo jag såg dem. Ser nästan lite väl maffiga ut, men jag antar att man vet vad man gör och vad man vill ha. Skulle vara intressant att se hur man tänker använda dem.
De är inte ännu i beväringsutbildning. Först utbildas personalen och senare tas de till beväringsutbildning. Nu är ju bara 3/12 levererade.
Citera
2015-06-11, 22:08
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad finns det för befattningar inom milpolpluton och hur skiljer de sig åt?
Du borde fråga någon som har plutoncef eller gruppchef utbildning för militärpolis. #Schizofrenen var manskap och har väl inte blivit värst insatt i organisationen.

Det är lite annat tänk i utbildningen i Finland. Du blir utbildad till manskap, gruppchef eller plutonchef. Eventuellt ser gruppcheferna plutonens organisationsschema och upplever den på övningar, men det är inte värst viktigt för honom. Han ser sin grupp. Manskapet ser sin grupp och plutonchefen+ vicechefen o annat är inte så klart. Plutonchefen måste kunna sin pluton och har kunskap om kompaniet (och i viss mån bataljonen).

Rekryttiden är ju lika för alla och du har ca. 6 veckor att ta reda på vart du vill antingen inom samma utbildningskompani du börjat, eller ett annat. Vid ca. 7 veckan väljs ni till de olika utbildningsspåren, d.v.s. (tjänstgöringstid 5,5 månader) manskap, manskap med specialutbildning 8,5 mån eller 11,5 mån, eller vidare till underofficersskolan (tjänstgöringstid 11,5 mån) där det sedan före halva kursen väljs vilka vid halva kursen åker till officersutbildning i Fredrikshamn (tjänstgöringstid 11,5 mån).

Du skall alltså tänka på vilken utbildning du vill ha och den vägen kommer befattningen till vilken du utbildas. Du frågas inte vad du vill ha när du rycker in, utan först om ca. 6 veckor. Du har bra tid att ta reda på och besluta om vad du önskar. Oavsett vad du önskar kan de placera dig i annan befattning än du önskar. Sånt är livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in