2014-03-07, 22:29
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Ni som har koll, hur är det med möjligheterna att få byta förband?
Alltså om jag är i Nylands Brigad och skulle få för mig att jag kanske vill söka till luftvärnet eller vad som helst. Pratar i stort sett flytande finska. Läsa och skriva är segare men det går.
Bara gissar att man måste ansöka under grundutbildningen i så fall?
Från NylBr åker man tiil andra förband för specialutbildning. Sedan kommer man tillbaka.

Om du fått inkallelse till NylBr, men vill göra värnplikten i något annat utbildningsförband (d.v.s. på finska), skall du genast kontakta din lokalbyrå, om du bor i Finland och närmaste konsulat om du bor i Sverige, för att be om en ny inkallelse till ett annat utbildningsförband.

Om du börjar på NylBr är det ytterst osannolikt att du på din begäran flyttas till valbar utbildning. Du börjar som rekryt och inte som guds gåva till finska FM, men före du rycker in finns det möjligheter att komma dit du önskar.

Var aktiv!
Citera
2014-03-10, 08:41
Medlem
ballings avatar
Jag som var kont 1/13 upplevde att ju längre tiden gick (var 347 för övrigt), att verksamheten blev slappare och slappare. Lägren blev mer softa, mer sömn per natt, bättre mat. Och det här var inte bara pga att man var UO. Manskapet fick också det. Hur ser lägren ut nu med sömn, mat, uppgifter osv? Jag är militärpolis och på våra läger var det inte ovanligt att vi hade caseövningar hela dagarna, med 1 h matpaus (trangia...), medans efter skolan var det inte alls såhär. Min andra STRÖ1 hade vi kanske asemaan 2-3 ggr per natt, rena rama barnleken jämfört med första STRÖ1, som kan ha varit det värsta lägret under hela året. Två timmar sömn på hela lägret, asemaan uppemot 10 ggr per natt, långa spaningsövningar osv...
Citera
2014-03-12, 17:18
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Jag som var kont 1/13 upplevde att ju längre tiden gick (var 347 för övrigt), att verksamheten blev slappare och slappare. Lägren blev mer softa, mer sömn per natt, bättre mat. Och det här var inte bara pga att man var UO. Manskapet fick också det. Hur ser lägren ut nu med sömn, mat, uppgifter osv? Jag är militärpolis och på våra läger var det inte ovanligt att vi hade caseövningar hela dagarna, med 1 h matpaus (trangia...), medans efter skolan var det inte alls såhär. Min andra STRÖ1 hade vi kanske asemaan 2-3 ggr per natt, rena rama barnleken jämfört med första STRÖ1, som kan ha varit det värsta lägret under hela året. Två timmar sömn på hela lägret, asemaan uppemot 10 ggr per natt, långa spaningsövningar osv...
Lägren mot slutet är mera för att utbilda aspiranterna. Meniga och gruppchefer är de nödvändiga statisterna.
Citera
2014-03-12, 17:28
Medlem
Natan Röds avatar
Hejsan !

Hur många fältdygn räknar man med att göra under finsk tjänstgöring ?

//NR
Citera
2014-03-12, 20:52
Medlem
Samma sak när jag gjorde lumpen här i Sverige för en massa år sedan.

Kompaniövning 1 eller vad den kan ha hetat innebar ett högt tempo, lite sömn och en massa yrkesbefäl som sprang runt och var i vägen (och gnällde och hade sig..).

Slutövningen tre och en halv månad senare = Zzzzzzzzzz......

Under slutövningen var det ju dock staberna och ledningsfunktionerna som skulle få öva sig skarpt, medans alla de underställda förbanden mera var "spelpjäser" eller statister om man så vill. Svårt också av rent praktiska skäl att hålla så många värnpliktiga sysselsatta 24/7 under stora övningar. Sen syftar ju de första övningarna i större utsträckning till att samöva soldater och grupper till fungerande enheter.
Senast redigerad av Macke85 2014-03-12 kl. 21:18.
Citera
2014-03-12, 21:02
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natan Röd
Hejsan !

//NR
Tror jag hade cirka 30 på 180 dagars tjänstgöring, fast det varierar säkert beroende på vilken utbildning man går.
Citera
2014-03-12, 21:43
Medlem
Citat:
Hejsan !

//NR

Beror ju på vad man menar med fältdygn också. En snubbe som jag känner som var på Dragsvik sa att man ganska ofta var ute i skogen hela dagarna men sen åkte in och sov "hemma". Räknar man det också så ökar ju antalet fältdygn.
Citera
2014-03-12, 22:35
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Beror ju på vad man menar med fältdygn också. En snubbe som jag känner som var på Dragsvik sa att man ganska ofta var ute i skogen hela dagarna men sen åkte in och sov "hemma". Räknar man det också så ökar ju antalet fältdygn.
Fältdygn borde ju ses som just dygn ute i fält, d.v.s. sova i skogen.
Citera
2014-03-13, 10:44
Medlem
Natan Röds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson

Nja ...
Jag menar hela dygn i fält

//NR
Citera
2014-03-13, 12:35
Medlem
Citat:
Hejsan !

//NR

Har 98 dagar kvar av min tjänst och har hittils haft ca 7 dygn g-period, 7- dygn AUK1, och närmare 15-16 dygn i RUK. Alltså med övernattning i fält.
Citera
2014-03-13, 18:37
Medlem
adam7s avatar
Fältdygn är för tillfället färre än normalt, men 2015 återtas normal nivå.
Citera
2014-03-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Fältdygn är för tillfället färre än normalt, men 2015 återtas normal nivå.

Stämmer. Precis som repövningarnas mängd ökar.

Lite synd att det är såpass få fär tillfället. T.ex. vid vår slytteövning över 4 dagar sov vi på enhetem för att göra det billigare. Den bästa träningen är ändå i fält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in