2015-01-17, 06:59
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Precis. Bor man i utlandet så har man ingen krigsplacering och blir därmed heller knappast kallad till någon repövning.

Repövningar i sig är för övrigt numera också rätt ovanliga. Jag hemförlovades för 11 år sen och har hittils fått en kallelse (för 10 år sen och då hade jag inte möjligt att delta). Sedan dess har jag inte hört ett skatt från försvarsmakten (vackert så )
Sannolikt utrangerade du dig genom att inte kunna delta.

Från detta år 2015 blir repövningar igen "vanliga". Om du är krigsplacerad i manskap, kan du räkna med 2 repövningar. en ca. inom 4-5 år och andra 4-5 år efter första. dessa är alltså truppövningar (KFÖ i Sverige)Om du varit aspirant o är fänrik, eller har varit särmä gruppchef, kommer du kanske in på skolning/förövningar och kan räkna med flera.

Att inte kunna delta förpassar en lätt i varareservi (reservreserven). Sen gnäller grabbarna nästa 30 år att de inte blivit kallade på repövningar.

(edit:skirvflel)
Senast redigerad av adam7 2015-01-17 kl. 07:02.
Citera
2015-01-18, 00:23
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Sannolikt utrangerade du dig genom att inte kunna delta.

Från detta år 2015 blir repövningar igen "vanliga". Om du är krigsplacerad i manskap, kan du räkna med 2 repövningar. en ca. inom 4-5 år och andra 4-5 år efter första. dessa är alltså truppövningar (KFÖ i Sverige)Om du varit aspirant o är fänrik, eller har varit särmä gruppchef, kommer du kanske in på skolning/förövningar och kan räkna med flera.

Att inte kunna delta förpassar en lätt i varareservi (reservreserven). Sen gnäller grabbarna nästa 30 år att de inte blivit kallade på repövningar.

(edit:skirvflel)

Jag gjorde en 6 månaders tur i Dragsvik

Tror dock att avsaknaden på repövningar för min del eventuellt beror på att jag var en av dom sista kustartilleristerna efter att hela skiten lades ner. Så kan tänkas att dom inte har så mycket intresse av att betala för att öva med folk som är krigsplacerade i en bataljon som på sikt också försvinner.

Fast vad vet jag, det är bara spekulationer från min sida. Som sagt 11 år sen jag gick ut ur portarna och 10 år sen det kom senaste kallelsen så jag utgår från att det inte blir mer än så. Men man vet ju aldrig. Nu skulle jag faktiskt kunna ta en vecka i skogen, skulle vara rätt kul tror jag
Citera
2015-01-18, 01:20
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Har fått hem papprena och håller på att fylla i. En del knepiga saker som känns typiskt finskt men fyller i så gott jag kan. På måndag ska jag boka läkartid.

Har ingen bra finska så Nylands brigad är givet. Hade nog sökt dit även om jag kunde en del finska. Hoppas på inryck i juli.
Är pappren på svenska eller finska?

Du har rätt till att få ut allt på båda språken, både under rekryteringen samt under militärtjänstgöringen. T.ex. prov: fattar du inte tillräckligt mycket finska men råkar få ett prov på finska framför dig -begär ett på svenska istället.
Citera
2015-01-18, 12:45
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Du har rätt till att få ut allt på båda språken, både under rekryteringen samt under militärtjänstgöringen. T.ex. prov: fattar du inte tillräckligt mycket finska men råkar få ett prov på finska framför dig -begär ett på svenska istället.

Alla papper förutom ett på svenska. Men även de finska papprena har andra ord för saker. Postanstalt, personbeteckning mm. Men det som var svårt att förstå var sportklass mm.
Citera
2015-01-18, 15:06
Medlem
Citat:

Nja, detta stämmer inte helt till 100%. Reservofficersskolans taktikprov med mera har jag mycket svårt att se att du skulle få ut på svenska. Vi hade en kille som knappt kunde finska, men fick kriga sig igenom proven på finska ändå.

Nu brukar man inte skicka icke-finskspråkiga till RUK, men det är en annan femma. Allt annat har du rätt att få på svenska dock.

Citat:
Alla papper förutom ett på svenska. Men även de finska papprena har andra ord för saker. Postanstalt, personbeteckning mm. Men det som var svårt att förstå var sportklass mm.
Väldigt kära finlandssvenska uttryck
Citera
2015-01-18, 15:42
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Nja, detta stämmer inte helt till 100%. Reservofficersskolans taktikprov med mera har jag mycket svårt att se att du skulle få ut på svenska. Vi hade en kille som knappt kunde finska, men fick kriga sig igenom proven på finska ändå.

Nu brukar man inte skicka icke-finskspråkiga till RUK, men det är en annan femma. Allt annat har du rätt att få på svenska dock.
Men dom tvingar ingen till RUK. Dom som söker sig dit får nog skylla sig själv då om inget är på svenska.

Jag fick några prov på finska som jag lyckades förstå till stora delar iaf. Sedan var det nått av de sista proven som innehöll en djävla massa nya tekniska termer som jag inte förstod alls, gav upp -då sa dom att den finns på Svenska med och räckte fram ett nytt prov.

Det var inget dåligt försök att slippa provet, förstod inte texten helt enkelt -men om det hade varit fallet hade det varit som en rolig scen i en film, totalfail. He he...

Men sedan har man sig själv o skylla -ville inte tjänstgöra på Dragsvik utan ansåg att min fisnka var tillräckligt bra. Mitt tips är alltså: kan du finska -sök inte till Dragsvik, har hört så mycket skit om det stället. Om du däremot inte kan finska eller anser att din finska inte är tillräckligt bra -då ska du söka till Dragsvik, inget snack om saken.
Citat:
Väldigt kära finlandssvenska uttryck
Skrattade som fan när jag hörde Stormgevär för förta gången.
Citera
2015-01-18, 16:23
Medlem
REALINs avatar
Min finska är riktigt dålig och är taggad på Nylands brigad. Vet bara inte vad jag vill göra när jag väl är där. Jag vet dock vad jag inte vill göra och det är lökiga befattningar. Är inte inriktad på spanare men vill ändå ha något som är tufft.
Citera
2015-01-18, 20:26
Medlem
Citat:
Men sedan har man sig själv o skylla -ville inte tjänstgöra på Dragsvik utan ansåg att min fisnka var tillräckligt bra. Mitt tips är alltså: kan du finska -sök inte till Dragsvik, har hört så mycket skit om det stället. Om du däremot inte kan finska eller anser att din finska inte är tillräckligt bra -då ska du söka till Dragsvik, inget snack om saken.

Skrattade som fan när jag hörde Stormgevär för förta gången.

Dragsvik är absolut inte sämre än andra brigader, iaf vad jag har hört om folk som har varit där gentemot egna erfarenheter. Du ska komma ihåg att finnar har en tradition att prata skit om svenskhet i allmänhet och Dragsvik i synnerhet när de är i militären

Haha jag har samma, första gången jag hörde "stägä" så gjorde jag samma... Och att de kallar magasin för kasett, osv osv..
Citera
2015-01-19, 00:57
Medlem
adam7s avatar
Citat:

Om vi nu användre rätt terminologi, så skickar man nog icke-finskspråkiga, d.v.s svenskspråkiga till RUK, men för att klara sig där måste man nog kunna finska. Finska är ju obligatoriskt i svenskspråkiga skolor i Finland (ej på Åland) och svenska är obligatoriskt i finskspråkiga skolor. Har man ingen kontakt med det andra språket och dessutom aversion för det lär man sig inte värst mycket på den obligatoriska delen.

Ingen skickas i "onödan" till RUK, eftersom platserna är eftertraktade och det är en stor skam för förbandet som skickar en officerselev om han kommer hem med mjölktåget

(Vad betyder "mjölktåg"? se först http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=55082 . Storyn går att mjölktåget även gick väldigt tidigt eftersom kosssorna vaknade när solen gick opp, och den officerselev som blev tvungen att lämna kursen, var tvungen att skamligt lämna kursen tidigt på morgonnatten då de andra sov och fick inte ens ta avsked. I Finland betyder alltså "att åka hem med mjölktåget" att man misslyckas, blir tvungen att avsluta någon utbildning etc.) I kurspublikationen från RUK, från min kurs, finns foton på alla som genomförde kursen. Av logistiska skäl finns det även platser för de som blev tvungna att "åka hem med mjölktåget", men där finns inget foto, utan en tecknad bild på en kille som ser ut från en mjölkstånka)
Citera
2015-01-19, 16:25
Medlem
REALINs avatar
Fick en läkartid om drygt 2 veckor så efter det skickar jag in alla papper till Lapplands regionalbyrå.
Citera
2015-01-19, 16:35
Medlem
REALINs avatar
Förresten har ni sett den nya organisationen som gäller från i år?

Vasa kustjägarbataljon:
1. kustjägarkompaniet
2. kustjägarkompaniet
Underofficersskolan

Ekenäs kustbataljon:
Stabs- och signalkompaniet
Granatkastarkompaniet
Pionjärkompaniet
Citera
2015-01-21, 18:36
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Förresten har ni sett den nya organisationen som gäller från i år?

Vasa kustjägarbataljon:
1. kustjägarkompaniet
2. kustjägarkompaniet
Underofficersskolan

Ekenäs kustbataljon:
Stabs- och signalkompaniet
Granatkastarkompaniet
Pionjärkompaniet

De ger ju numera rätt bra beskrivningar om enheterna på
http://www.puolustusvoimat.fi/portal...b0b3c10825d461
http://www.puolustusvoimat.fi/portal...00afc10825d461

Vart har du tänkt söka?