2014-05-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
Glutenfri mat delas ut till de som har det som "erikoisdieetti" under fältövningar.

Norgepåse med "GLUTEnFRI" skrivet med svart tusch på
Citera
2014-05-16, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Stämmer bra det du säger. Jag var t.ex. aldrig på uppbådet.

Förövrigt 35 dagar kvar i armen, 6 dagar permission börjar idag. Livet leker.

Lovar återkomma med en mer utförlig sammanfattning av armetiden efter att jag är klar.

Tackar för svaret!

Men hur gjorde du då? Tror inte jag fick några instruktioner om detta faktist. Är det bara att skriva ut http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/cf...df?MOD=AJPERES och ta med till läkaren eller?
Citera
2014-05-16, 17:32
Medlem
Respekt till alla som har gjort lumpen i Finland och ska göra det!Hur många av er ska söka till FN tjänst?
Lapin Lennosto -93
UNIFIL Lebanon -94
Mvh.Raikkonen
Angeles City Filippinerna
Citera
2014-05-16, 19:17
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Norgepåse med "GLUTEnFRI" skrivet med svart tusch på

Kan märkligt nog inte komma ihåg att någon skulle fått specialdiet när vi var ute i skogen. Fast kanske det råkade sig så att ingen hade någon specialdiet

Var det bättre eller värre än standard "bata"?
Citera
2014-05-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delickz
Tackar för svaret!

Men hur gjorde du då? Tror inte jag fick några instruktioner om detta faktist. Är det bara att skriva ut http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/cf...df?MOD=AJPERES och ta med till läkaren eller?

Var i finland för tillfället och läkaren visste exakt vad han skulle göra, sen skickade jag in det, ja.

Angående specialdiet så är det käket minst lika bra. Rekommenderar alla att uppge att ni är ärt-allergiker så slippe ni den jävla ärtsoppan varje torsdag, fyfan vad jag hatar den. Här i keuruu behövs inget bevis heller, utan det räcker att uppge det. Ett par kompisar får fiskfri mat fast de inte är allergiker etc
Citera
2014-05-17, 13:56
Medlem
Bakteriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
A klass är i princip alla som är friska och krya och inte har några större, permanenta fel.

B klass är vad som i Sverige skulle kallats malaj. Man kanske har ett ben kortare än det andra, är goteskt fet eller har en fot istället för huvud. Dessa hamnar i princip på endast på ickestridande tjänster - dem är sjukvårdare, skrivare på enheterna, sköter tvätt och liknande.

C innebär att du hemförlovas, men kallas in igen senare. Exempelvis om du bryter ett ben i tjänsten och behöver avbryta.

D innebär nästa steg. Du inkallas inte alls eller spränger av dig båda benen i tjänsten och får avbryta - då är det ingen idé att kalla in dig på nytt igen om något år.

KustJK/ATU borde inte vara några bekymmer med glasögon om du fortfarande är A-klassad.

Gött att veta Borde vara A alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av delickz
Fick hem lite papper från försvarsmakten och har lite frågor inför detta. Bland annat fick jag ett frågeformulär för tjänstgöring och undersökning av hälsotillstånd samt ett uppbådspapper (kungörelse?).

Men jag har läst lite i tråden och fått uppfattningen att de som bor i Sverige ej behöver gå på uppbådet i Finland utan endast skicka in ett läkarutlåtande om hälsotillståndet?

Någon som har lite erfarenhet kring detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Herrskapet
Datum för avfärd kommer bara närmre... Fan för kalla fötter alltså..

Vet ni hur det ser ut för gluten-intoleranta där borta? Har uppgett i papperna att jag är gluten, bör väl inte vara några problem? Känns ju som att fler än jag har problemet.

Delickz och Herrskapet ni råkar inte rycka in till Nylands Brigad också?
Citera
2014-05-20, 10:46
Medlem
Har jobbat 1 år på brigaden. Kan svara på frågor som inte outar mig/övrig personal/känslig verksamhet.

Citera
2014-05-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoftskjutaren
Har jobbat 1 år på brigaden. Kan svara på frågor som inte outar mig/övrig personal/känslig verksamhet.

Vad krävs för att få jobb på brigaden? Måste man ha gått i försvarshögskolan?
Citera
2014-05-22, 16:51
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisjagaren

Beror ju lite på vad man jobbar med.

Dels finns det ju civil personal, som givetvis inte har gått på försvarshögskolan, och sen finns det ju också såna som lämnar kvar som sergeanter någon tid efter (s.k. "kesäkessun") som ju inte heller har gjort något annat än gått underofficersskolan.

Jobbar du som högre befäl måste du dock givetvis ha gått i försvarsskolan, finns såvitt jag vet ingen i fredstid som blivit befodrad så pass långt upp (utanför reserven).
Citera
2014-05-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisjagaren
Som föregående skrev så kan man bli kvar som avtalssoldat. Tjänstgöringingsgraden är då sergeant/underlöjtnant, beroende på grundutbildning.

Krav är bland annat körkort, högskolebehörighet, över 2600 i Cooper samt att personalen(ofta egen kompanichef) anser dig lämplig. Det är många som söker och relativt hög konkurrens.

Man kan också ansöka om tidsbegränsad tjänst(oftast 5 år), men dessa tjänster är ytterst begränsade och tillkommer sällan nya. Man fungerar som underofficerare, då och då skickas man på behövliga kurser som anordnas av försvarsmakten. T.ex. Översergeant kan man först bli efter att ha jobbat en viss tid, samt gått kurserna som behövs.

Vill man studera krigets konst, samt stryka skjortor är kadettskolan också ett alternativ. Efter tre års studier erhåller man tjänstgöringsgraden löjtnant.
Citera
2014-05-24, 06:10
Medlem
Hej!

Jag vill göra värnplikten i Finland, jag har dubbelt medborgarskap.
Efter att ha läst många sidor i tråden, så har jag ett antal frågor.

1. Är det något sorts fysiskt prov för att bli godtagen? Min kondition är inte så bra. Jag tränar konditionen men finns det något mål att sätta?

2. Jag har inte fått något papper från Finska Försvarsmakten, fast jag snart fyller 19. Jag läste att det ska skickas samma år som du fyller 18. Gäller det inte dem som bor i Sverige? Hur går man till väga då?

3. Går det att med ganska bra finska göra värnplikten i finsktalande områden? Om så, hur väl? Jag kan göra mig förstådd och förstår det mesta.

4. Jag ser mycket saker som "KPJ" och andra förkortningar, vad innebär detta? Behöver man välja en 'inriktning', finns det inte 6 månader grundläggande träning?

Tack.
Citera
2014-05-30, 16:19
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atro5
Hej!

Jag vill göra värnplikten i Finland, jag har dubbelt medborgarskap.
Efter att ha läst många sidor i tråden, så har jag ett antal frågor.

1. Är det något sorts fysiskt prov för att bli godtagen? Min kondition är inte så bra. Jag tränar konditionen men finns det något mål att sätta?

2. Jag har inte fått något papper från Finska Försvarsmakten, fast jag snart fyller 19. Jag läste att det ska skickas samma år som du fyller 18. Gäller det inte dem som bor i Sverige? Hur går man till väga då?

3. Går det att med ganska bra finska göra värnplikten i finsktalande områden? Om så, hur väl? Jag kan göra mig förstådd och förstår det mesta.

4. Jag ser mycket saker som "KPJ" och andra förkortningar, vad innebär detta? Behöver man välja en 'inriktning', finns det inte 6 månader grundläggande träning?

Tack.
1. Man behöver inte vara någon superman, men kondition hjälper. Inga motsvarande fysiska prov som i en svensk mönstring. Du ska däremot gå på läkarundersökning före. Se p. 2.

2.
Du har inte fått kallelse, för att du har dubbelt medborgarskap och bor i Sverige. Se http://www.puolustusvoimat.fi/portal...f59b8662a30aee

Ring ambassaden om att du vill göra din värnplikt så skickar de dig instruktioner och handlingar att fylla i.

3. Du kan givetvis göra din värnplikt på en finskspråkig utbildningsenhet om du vill förkovra din finska. Det gäller att du önskar det, då du returnerar handlingarna.

4. Var du utbildas ger vanligen alternativen för till vad du utbildas. Grundutbildningen är 8 veckor- Före slutet av det får du önska vilken utbildning du vill göra, men din önskan är inte avgörande, även om den kan hörsammas.

Utforska här
http://www.puolustusvoimat.fi/portal...3dffb69139f293
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in