Citat:
Ursprungligen postat av
Simmerson
Jag har en bekant som var i Dragsvik. Han berättade om någon överlevnadsövning där olika grupper fick simma från småbåtar till små öar mitt i natten. En grupp hittade en bastu (eller om det var en sommarstuga) som de bröt sig in i...
Kan tänka mig att Dragsviks kustjägare av naturliga skäl inte behöver samma överlevnadskunskaper som vissa andra truppslag. Terrängen de ska strida är ganska "civiliserad" men bra tillgång till förnödenheter till skillnad från gränsjägarna...
Det finns nog ambitioner, men Nylands Brigad har väl sin ekonomiska ram som måste hållas, och då det nog är så att som nämns under, att finska KJ främst ska fungera som rent anfallsförband, så lägger man helt enkelt allt krut på det. Sedan kan de vara så att tex avdelta kompanier vilka är tänkta att i större utsträckning fungera bakom fiendens linjer erhåller mer överlevnadsutbildning än andra.
Sedan spelar nog terrängen, likt du säger, också in mycket. Jag tror också att gränsjägarna har helt andra ekonomiska förutsättningar för att göra utbildningen mer exotisk, om man kan kalla det så.
Citat:
Ursprungligen postat av
CarlvonDobeln
Kustjägarkompaniet är väl att betrakta som ett renodlat anfallsförband. Jag var övertygad om att vi inte fick någon överlevnadsutbildning av den orsaken att ingen förväntades behöva den. Jag vill minnas att vi under en lektion fick förklarat för oss att den uppskattade livslängden för en kustjägare, i ett skarpt läge, är några minuter. Varför då lägga tid på att utbilda oss i hur man gräver efter rötter (något förenklat)?
Jag har alltid ställt mig lite tveksam till det där att olika truppslag har ett kalkylerat livspann på xsek/xmin, men jo, det stämmer nog. Finska KJ är nog tänkta att springa och skjuta framför att koka barrté i ett karelsk träsk, och då övar man ju efter det.