Citat:
Nej, NylBr är inte alls dålig. Så Nylands Brigad är typ, dålig?
Borde väl va jämförbar med att göra värnplikten på finsktalande ställen??
Antar att det är lite beslutsångest, finns ju så många ställen att välja på.
För övrigt fyller jag 25 nån vecka efter att jag har ryckt in, inbillar mig att det kmr mest va folk som precis gått ut gymnasiet där?

Antar att det är lite beslutsångest, finns ju så många ställen att välja på.
För övrigt fyller jag 25 nån vecka efter att jag har ryckt in, inbillar mig att det kmr mest va folk som precis gått ut gymnasiet där?
Tvärtom, vissa utbildningar är tuffare än på flera finska truppenheter/garnisoner (ni kallar det missvisande regementen) Kaserndisciplinen torde vara gedignare på NylBr än på vissa andra orter. Största delen av lumpen gjorde jag på NylBr, men har även sett 4 andra garnisoner under lumpen och olika repövningar.
Viss manskaps- och underofficersutbildning finns inte bara på NylBr. Det betyder att för viss uo-utbildning skickas man annanstans på kurs, dock ingen fara om man inte kan finska.
Vad jag säger, är att om du vill ha någon specialutbildning, som endast finns på annan ort, och du behärskar finska, skall du vara aktiv för att komma dit. Samma sak gäller, om du nog kan finska, men vill förkovra dig, och orkar gå på lumpen på finska, skall du aktivt yrka på annan plats än NylBr.
Jag uppmanar alltså inte, utan bara informerar om specialfall.
Slutligen, de flesta är i 19-20 års ålder, men nog finns det en del äldre också. De äldsta är i 27-28 åldern och har sannolikt studerat "långsamt" och erhålligt uppskov ett antal gånger. Det finns för- och nackdelar att göra beväringstjänst när man är lite äldre.
Kolla strilsaker.blogspot.se , en blogg skriven av en kille som gjort lumpen i Sverige och nu gör den i Finland. Börja från lite före han rycker in och berättar om sina planer o motiven.