2010-08-03, 20:19
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNA.Slusken
Text

Haha, Du låter riktigt nostalgisk angående Mustin, hur skulle denna smaka?
http://www.varusteleka.fi/product.ph...i,+deaktivoitu

Så kan du gå ut å ta en promenad me Mustin närhelst du känner för det, även civilt ..det är bara synd att den ska va så fans dyr.

Men jo, har faktiskt hört talas om det där ljudet åbäket ger ifrån sig, och att den kastar upp skit i luften tvivlar jag inte heller på, fast jag undrar om inte RSKES APILAS ändå är värre där. Har skjutit både sån och 66 KES i syndalen och den där terrängen är väl inte direkt optimal verksamhet för nåt av vapnen.

Har fortfarande sandkorn inkilat under skinnet på väster handled sedan APILAS skjutningen som ett litet minne.

Citat:
@Sinkomies vet inte när du var inne men gissar på att det var lite tuffare. Hur lång barettmarsch hade ni. Hört att det bara är 20-30 nu.

Vi runade runt 87 km

Vaa? Int kan den va så jävla kort? Visst har KJK fått en jävla downgrade i kvalitén allt sedan vartenda penni ska läggas på politiskt korrekt fredsbevaringsverksamhet enligt svensk modell, men de dära måst va mulliradio.

Jag låg inne 07. Hur lång Marchen var varierar beroende på vem du frågar, särkillt om man tar felnavigering och straffvarv med i beräkningen (en grupp Pionjärer tex klåpade och fick nog minst 15km extra), men ja skulle väl tippa att vi gick någonstans mellan 75-85 beroende på grupp och otur. Då var det sen skolans march på sommaren som följde en annan rutt än den vanliga jägarna gick på senhösten. Hurvida någon var längre än den andra vet jag dock inte.

Edit: kan lägga till för nyinryckta att det lönar sig att kolla upp fötterna ifall man misstänker marchfraktur efter Barettmarchen. Jag skippade det vilket resulterat i att frakturerna, främst en i vänsterfoten som var riktigt stor nu läkt ihop helt jävla goddag yxskaft. Har ett helvete med den nu med jämna mellanrum.
Senast redigerad av Sinkomies 2010-08-03 kl. 20:30.
Citera
2010-08-03, 20:26
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Haha, Idrottshusets Dejour ju

Kyllä. Helt underbar plats om jag får säga det. Träna och basta under tjänstetid, helt underbart . Dessutom få träna osv medans andra gjorde skitgöra. Kan faktiskt inte klaga på det. Dessutom var det tack vare mig som 2KK fick ett pingisbord Det andra inte visste om, var jag att använde skapparnas duschar och omklädningsrum haha, det var faktiskt värt det. Helt skönt där. Där fick man varmvatten direkt. Istället för att vänta 1-3 minuter på vanliga duscharna skulle bli varma.

Men du måste erkänna att jag gjorde bra ifrån mig. Jämfört med andra, efter att knät hade pajjat, gjorde jag till och med allt vad jag kunde under krigarens prov, dock kryckor. Slängde ifrån mig dem och plågade mig till det jag kunde.

Vem var du där?
Senast redigerad av Dionyos 2010-08-03 kl. 20:30.
Citera
2010-08-03, 20:42
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Kyllä. Helt underbar plats om jag får säga det. Träna och basta under tjänstetid, helt underbart . Dessutom få träna osv medans andra gjorde skitgöra. Kan faktiskt inte klaga på det. Dessutom var det tack vare mig som 2KK fick ett pingisbord Det andra inte visste om, var jag att använde skapparnas duschar och omklädningsrum haha, det var faktiskt värt det. Helt skönt där. Där fick man varmvatten direkt. Istället för att vänta 1-3 minuter på vanliga duscharna skulle bli varma.

Men du måste erkänna att jag gjorde bra ifrån mig. Jämfört med andra, efter att knät hade pajjat, gjorde jag till och med allt vad jag kunde under krigarens prov, dock kryckor. Slängde ifrån mig dem och plågade mig till det jag kunde.

Vem var du där?

Mje, jag har sett alltifrån jappar som gått barettmarch med brustna smalben och folk som sprungit från Baggby till Parkeringsplatsen i NBCställ & mask plus en extra krigare över axeln till dubbla fältare i 40km och soldater som delar sin sista torra cigarett med kamraterna. Krigarens prov, med eller utan krycker står sig nog ganska slätt tyvärr.

Ja var 107 på KJK och US, ingen kändis tror ja, utan snarare bara en i mängden. Syntes påfallande ofta med två förbålt stora Pskott på ryggen, annors inga särskillda kännetecken.
Citera
2010-08-03, 20:44
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Mje, jag har sett alltifrån jappar som gått barettmarch med brustna smalben och folk som sprungit från Baggby till Parkeringsplatsen i NBCställ & mask plus en extra krigare över axeln till dubbla fältare i 40km och soldater som delar sin sista torra cigarett med kamraterna. Krigarens prov, med eller utan krycker står sig nog ganska slätt tyvärr.

Ja var 107 på KJK och US, ingen kändis tror ja, utan snarare bara en i mängden. Syntes påfallande ofta med två förbålt stora Pskott på ryggen, annors inga särskillda kännetecken.

Ahh fick för mig att du var en US på 2KK
Citera
2010-08-03, 20:50
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Ahh fick för mig att du var en US på 2KK

Nää.. int fanns de väl ens nå Svenskar där? Närmast va väl den där ålänningen, som va MP men blev nakkitad dit å lurad på hela sin utbildning som han ändå varit frivillig till. Hette han Karlsson tro?
Citera
2010-08-03, 20:52
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Nää.. int fanns de väl ens nå Svenskar där? Närmast va väl den där ålänningen, som va MP men blev nakkitad dit å lurad på hela sin utbildning som han ändå varit frivillig till. Hette han Karlsson tro?

Enda "svenskar" som fanns på 2kk var jag och 2 till tror jag. Sen fanns det väl en och annan från Åland (eller vad det heter). Karlsson känner jag igen faktiskt.
Citera
2010-08-03, 21:10
Medlem
origamis avatar
Har dubbelmedborgarskap och tänkte köra armén i Sverige, eftersom finska tvångssystemet är emot mina politiska åsikter. Undrar nu att hur mycket är dagspengen i Svenska armén? Hur svårt är det att komma in på a) Flygledare b) Kapten på båt eller annan havsrörelses linje i armén.
Kan inte mycket alls om armén så kan låta lite dummt. Hoppas någon orkar hjälpa mig
Citera
2010-08-03, 21:14
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av origami
Har dubbelmedborgarskap och tänkte köra armén i Sverige, eftersom finska tvångssystemet är emot mina politiska åsikter. Undrar nu att hur mycket är dagspengen i Svenska armén? Hur svårt är det att komma in på a) Flygledare b) Kapten på båt eller annan havsrörelses linje i armén.
Kan inte mycket alls om armén så kan låta lite dummt. Hoppas någon orkar hjälpa mig

Varför ställer du en sån fråga i en tråd som heter "Lumpen i Finland"?
Jag kan däremot rekomendera dig till några passliga tjänster i Finlands Armé såsom
a) Bikemike b) Roskis.

Hoppas det hjälpte!
Päron.
Senast redigerad av Sinkomies 2010-08-03 kl. 21:31.
Citera
2010-08-03, 21:14
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:

Vad jag kan svara av enligt "amatörmässigt", så pengar lär du tjäna. Du tjänstegör ex 360 dagar, då när du muckar så får du 360 x XXX kronor som "muckbidrag". Flygledare och kapten på båt så måste du nog vara "stamanställd" dvs anställd inom armen, de låter ju inte en nyinryckt ta hand om att leda flygplan eller för den delen ta hand om ett skepp.

Jag har hört vänner som har fått 16.000 + i muckbidrag. dvs antal tjänstedagar x 2.. Dvs tjänar du 6 tusen kronor under din tid, får du 6 tusen extra när du "muckar.
Citera
2010-08-03, 22:55
Medlem
KSEs avatar
Citat:
Varför ställer du en sån fråga i en tråd som heter "Lumpen i Finland"?
Jag kan däremot rekomendera dig till några passliga tjänster i Finlands Armé såsom
a) Bikemike b) Roskis.

Hoppas det hjälpte!
Päron.

Haha, det där gjorde min dag, tack !
Citera
2010-08-03, 23:11
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
japp där hade vi trådens sämsta inlägg
Citera
2010-08-04, 01:08
Medlem
Citat:
Stämmer inte för 5 penni. På ledig tid kan du fara ut o springa lyfta skrot o det fanns redan då Ni ännu hade mamma att byta blöjja. Så svaret är nej man gör det till vad man gör som med allt i livet

Nu talar jag generellt. De som var av kroppsbyggartypen hade den utvecklingen. Övriga majoriteten gick ner under KJL och upp under chefsperioden och det är nu fakta!

Men det är klart. Om man använder den fritid man har i AUK1 och sen också fyller på med gott om tonfisk ut på lägrena så kanske. När var du inne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in