2014-06-03, 22:26
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=JLGLsDlqpgc

Videoklippet här kommer besvara majoriteten av frågorna som kan uppstå
Citera
2014-06-11, 23:19
Bannlyst
För mig som bor i Sverige så har jag läst i tråden lite om att de inte vill lägga resurser på en så att de som bor i utlandet endast tjänstgör i 6mån. Är det fortfarande så? Vad har de för anledning till detta? Om jag verkligen vill stanna kvar har jag en chans att att få vara kvar eller är den obefintlig?
Citera
2014-06-11, 23:41
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delickz
För mig som bor i Sverige så har jag läst i tråden lite om att de inte vill lägga resurser på en så att de som bor i utlandet endast tjänstgör i 6mån. Är det fortfarande så? Vad har de för anledning till detta? Om jag verkligen vill stanna kvar har jag en chans att att få vara kvar eller är den obefintlig?

Du blir normalt inte krigsplacerad om du är född i och bor i utlandet. Därför är det ju rimligt att de försöker ge dig den billigaste utbildningen möjligt om man säger så. Men att gå till AUK och underofficersskolan bör inte vara något bekymmer. RUK däremot kan bli svårare, men inte heller det är omöjligt. I slutändan beror det på hur lämplig du är.
Citera
2014-06-12, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delickz

Jag som bor i Sverige har ett års tjänst på gång, har gått igenom AUK och RUK, alltså i princip så högt man kan.

Som utlandsboende får du dock med stor sannolikhet bli hjälputbildare till AUK under sista halvåret, eller dyl, då du inte blir krigsplacerad. Obs att detta inte alls är en dålig plats.
Citera
2014-06-23, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Du blir normalt inte krigsplacerad om du är född i och bor i utlandet. Därför är det ju rimligt att de försöker ge dig den billigaste utbildningen möjligt om man säger så. Men att gå till AUK och underofficersskolan bör inte vara något bekymmer. RUK däremot kan bli svårare, men inte heller det är omöjligt. I slutändan beror det på hur lämplig du är.
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Jag som bor i Sverige har ett års tjänst på gång, har gått igenom AUK och RUK, alltså i princip så högt man kan.

Som utlandsboende får du dock med stor sannolikhet bli hjälputbildare till AUK under sista halvåret, eller dyl, då du inte blir krigsplacerad. Obs att detta inte alls är en dålig plats.

Tackar för svaren! Undrar dock vad AUK och RUK innebär? Försökt få reda på det men hittar inte :/
Citera
2014-06-23, 17:51
Medlem
Sinkomiess avatar
Underofficersskola respektive Officersskola. Båda resulterar i ett års (eller vad det är nu) tjänstgöringstid. Båda är att rekommendera, om du har det i dig.
Citera
2014-07-05, 10:24
Medlem
Bakteriens avatar
2 dagar kvar
Vet verkligen inte vad jag ska förvänta mig
Citera
2014-07-05, 21:46
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
2 dagar kvar

Nervös?

;-D
Citera
2014-07-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
2 dagar kvar

Förvänta dig så lite som möjligt.

Ha inte förutfattade meningar.

Åk dit och var beredd på precis vad som helst.

Ha ett öppet sinne.

Kör hårt och lycka till!
Citera
2014-07-07, 03:08
Medlem
Bakteriens avatar
Lite nervös är man nog, kombinerat med spänning. Är i Åbo nu.
Känns lite sjukt att tiden är kommen
Citera
2014-07-19, 06:44
Medlem
MrWilsons avatar
Hajoo me dagana mullin!

Tänkte bjuda på denna goding: https://www.youtube.com/watch?v=YbAxVvDXC_4

Själv rycker man int in förrän om ett par år då jag haft viktigare saker för mig.
Skratta gott åt denna fina dänga.
Citera
2014-07-19, 14:57
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWilson
Hajoo me dagana mullin!

Du förstår att det är lite misslyckat att dra av en sådan fras när man själv inte ens varit där en dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in