2015-01-27, 07:52
Medlem
Bakteriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Som föregående talare. Var US och MilPol och jag tyckte vi hade mycket intressanta övningar och läger jämfört med de andra vapenslagen. Visst, att vara i vakt är kanske inte så kul alla ggr men det kan också vara skönt om man haft en intensiv period att bara vakta brigaden en vecka. Har man tur sitter man i vakt när det ösregnar i dagar och man vet att resten av brigaden är ute i skogen och lider...

Någon som är där i Dragsvik nu som vet ifall ÖS X-man är kvar på 1KustK?

ÖS X-man är kvar, han vet hur man skriker den karln Dock är 1KustK nu SKK, Signal och stabkompaniet. Vi Milpol är enda kvar i samma byggnad än så länge i alla fall, alltså 1KustK byggnaden.
Citera
2015-01-27, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balling
Om du menar slutkriget? Kommer inte ihåg de exakt rätta termerna nu men vi övade iallafall skydd av person, trafikkontrollpunkter, gripande av personer, pluton i anfall, pluton i försvar, grupp i anfall, uppläggande av fångplats osv.

Sånt som svenska värnpliktiga MP övade en gång i tiden m.a.o.

Låter som en varierad tjänst. Att bara öva strid ute i skogen dagarna i ända är ju för f*n astråkigt. Glad att jag aldrig varit skyttesoldat.
Senast redigerad av Macke85 2015-01-27 kl. 08:03.
Citera
2015-01-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
I Sverige görs personlighetstesterna vid mönstring, men i Finland först efter inryck. I Finland behöver du heller inte dra något snack med en psykolog, utan du bedöms under grundutbildningens ca. 6 första veckor av både de anställda och värnpliktiga förmännen. Vad tror du är effektivare, en timmes diskussion med en psykolog som försöker ta reda på hur du är funtad eller 6 veckors iakttagande av lekmän (värnpliktiga) och lite mera erfarna ledare (stampersonal) ?

I Finland har man ett uppbåd. I Sverige hade man en mönstring på två dar, samt en extra mönstring eller ett annat utförligare urval för viss personal som exempelvis tolkar, fallskärmsjägare eller musiker. Det finska systemet är helt klart bra för det är nämligen ett billigt system. Däremot så tycker jag inte att det är helt rättvist att jämföra den svenska mönstringen med det finska uppbådet. Det blir lite att jämföra äpplen med päron.

En gång i tiden för länge sedan så har jag i alla fall för mig att mönstringen i Sverige bara var över en dag, men i takt med att samhället utvecklades så utökades väl även den här processen. Under tidigt sextiotal så var personalförsörjningen på tapeten i den svenska armén, och från militärens sida var man mycket angelägen om att rätt person verkligen skulle hamna på rätt plats.

Du får dels tänka på att det var betydligt fler olika typer av befattningar som skulle bemannas i det svenska försvaret. Sen skedde också en stark teknikutveckling under femtiotalet och dessutom var den värnpliktiga befälsutbildningen längre i Sverige. Inte så jättekonstigt att det svenska urvalssystemet förfinades och gjordes mera utförligt kanske? Det var inte hokus-pokus heller utan en hel del forskning skedde inom området under sent femtiotal och tidigt sextiotal.

Mitt minne från min egen värnpliktstid är att det här med mönstringen fungerade mycket bra. Speciellt när det kom till urvalet av värnpliktiga befäl. Det var verkligen RÄTT personer som blev befälselever i åtminstone 98-99% av fallen. I andra fall kunde det knasa till sig lite och exempelvis så kunde folk utan körkort bli placerade som stridsvagnsförare m.m, men det var aldrig någonting som ställde till med särskilt mycket bekymmer. Ungefär som i Finland så gjordes nämligen en smärtfri och snabb gallring med tillhörande omplaceringar efter några veckors grundutbildning ute på kompanierna.

Samtalet inne hos psykologen tog väl ytterst sällan längre än 15-20 minuter och det syftade väl först och främst till att sålla ut de som på olika sätt var verkligt olämpliga för militär tjänstgöring över huvud taget. Dessutom så grovindelade vad jag förstår psykologkärringarna de mönstrande i olämpliga/lämpliga för befälstjänst.

Citat:
Vad tycker de som gjort svensk värnplikt om anmälningarna på sida 37 ;-)

Hittar inget på sidan 37 i tråden. Kan du specificera med en länk eller någonting?
Senast redigerad av Macke85 2015-01-29 kl. 14:46.
Citera
2015-01-29, 14:51
Medlem
Det gnällande och den kritik som lite då och då riktades mot Pliktverket har ibland även letat sig in i det här forumet, men det ska man nog faktiskt ta med en nypa salt.

Visst fanns det exempel på fel person(er) på fel plats men det är inte så enkelt som att det alltid var pliktverkets fel.
Citera
2015-01-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det gnällande och den kritik som lite då och då riktades mot Pliktverket har ibland även letat sig in i det här forumet, men det ska man nog faktiskt ta med en nypa salt.

Visst fanns det exempel på fel person(er) på fel plats men det är inte så enkelt som att det alltid var pliktverkets fel.

Han syftar på sida 37 i det han länkade i början av posten, nämligen detta:

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/7d...5fefb64b69c1cc
Citera
2015-01-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Han syftar på sida 37 i det han länkade i början av posten, nämligen detta:

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/7d...5fefb64b69c1cc

OK, tack!
Citera
2015-01-29, 20:52
Medlem
Citat:
Vad tycker de som gjort svensk värnplikt om anmälningarna på sida 37 ;-)

Okej nu har jag läst sidan 37 i dokumentet och fattar inte riktigt vad jag ska tycka om det?

Man gör olika typer av anmälan. Ja vad är det med det liksom?
Senast redigerad av Macke85 2015-01-29 kl. 20:54.
Citera
2015-01-30, 08:59
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
ÖS X-man är kvar, han vet hur man skriker den karln Dock är 1KustK nu SKK, Signal och stabkompaniet. Vi Milpol är enda kvar i samma byggnad än så länge i alla fall, alltså 1KustK byggnaden.

Jo tack, fick själv några rejäla utskällningar av honom!

Jasså, okej! Vart har KRB flyttat?
Citera
2015-02-01, 00:12
Medlem
adam7s avatar
Citat:
"snack"
Du har givetvis rätt i terminologin.

Egentligen är skillnaden att trupputbildningen var annorlunda hos er. Så som jag förstått det kom era befälsutbildade in i förväg, och fick utbildning utan att "beblandas" med manskapet, och började som befäl när manskapet kom in.

I Finland startar alla från samma utgångspunkt då de rycker in. Jag har redan beskrivit hur man kommer vidare så jag tar inte det en annan gång.

Det som kan tilläggas, är att man kan söka till specialförband, och då ser testerna ut mera som den svenska mönstringen. Se http://www.puolustusvoimat.fi/portal...01bf759929fd62
Citera
2015-02-01, 00:13
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Okej nu har jag läst sidan 37 i dokumentet och fattar inte riktigt vad jag ska tycka om det?

Man gör olika typer av anmälan. Ja vad är det med det liksom?
Närmast "herr"
Citera
2015-02-04, 11:07
Medlem
REALINs avatar
Har nu träffat en läkare som fyllde i pappret men ska komplettera med hörseltest imorgon, sen skickar jag in allt.

Kan någon hjälpa mig tjänstduglighets klassificeringarna? Jag har sett det tidigare men hittade inte de nu.
Citera
2015-02-04, 13:51
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Har nu träffat en läkare som fyllde i pappret men ska komplettera med hörseltest imorgon, sen skickar jag in allt.

Kan någon hjälpa mig tjänstduglighets klassificeringarna? Jag har sett det tidigare men hittade inte de nu.

Tjänsteduglighetsklassernas medicinska grunder finns här http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/a7...df?MOD=AJPERES

(från http://www.puolustusvoimat.fi/portal...5aff66f99672d5 )

Som du ser är opuset på finska. Där finns nästan varje åkomma och sjukdom som kan tänkas

Sjukdomarna och åkommorna finns även på latin. Jag betvivlar att denna är översatt till svenska.

Klasserna är redovisade på sida 43 framåt. Du kan kanske använda översättare för att se vad de innebär.

I praktiken ska du klassa som A (frisk och i god kondition), för att du ska få den utbildning som du uppenbarligen är ute efter. A tillåter ju mindre skavanker som vanliga synfel, hösnuva som sköts med medicinering osv.

Det finns ett försök till klassificering i trådens meddelande #511 men den är både föråldrad och helt påhittad till innehållet.

----------------------

Intressant att klasserna finns på blanketten även för utländsk läkarkontroll. En läkare som ine har tillgång till boken om klassificeringen kan ju omöjligtvis gissa sig till klasserna. Kolla med regionalbyrån om det inte är klart.

Ni kommer i alla fall att ha läkarkontroll genast efter att ni ryckt in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in