2014-03-13, 20:35
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Och andra sidan verkar ju skräcken för ryssen sitta i 24/7 bland vissa av de stamanställda i vilket fall som helst, så någon kris hit eller dit lär väl inte spela någon roll.

Av någon anledning så anföll alltid "fiende gul" österifrån på övningarna
Alla övningar i Finland gick ju ut på att kriga mot Ryssen -inte stormakt Röd som i Sverige. Man är i alla fall ärlig.

Hörde en kapten(ett av många exempel) som sa: "om Ryssen kommer så tar jag två KvKK och drar till fronten"
Citera
2014-03-13, 21:40
Medlem
Natan Röds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Fältdygn är för tillfället färre än normalt, men 2015 återtas normal nivå.

Vad är då normen ?

Vi har läst att Ostrobothnia och MasterWindu har gjort ca 30 fältdygn.
Jag kan tänka mig att special/elit/jägare (vad nu benämningen är i Finland men ni förstår vad jag menar) gör betydligt fler.

//NR
Citera
2014-03-13, 21:45
Bannlyst
Lumpen i Finland var okej tyckte jag.
Det är viktigt att varje man gör sin värnplikt.
Där jag var pratade vi svenska men vissa kommandon var
på finska.
Citera
2014-03-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Lite synd att det är såpass få fär tillfället. T.ex. vid vår slytteövning över 4 dagar sov vi på enhetem för att göra det billigare. Den bästa träningen är ändå i fält.

Beror ju på vad man ska öva.
Citera
2014-03-14, 11:47
Medlem
ballings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisKrigaren
Lumpen i Finland var okej tyckte jag.
Det är viktigt att varje man gör sin värnplikt.
Där jag var pratade vi svenska men vissa kommandon var
på finska.

Öh, alla kommandon är ju på finska? Åtminstone i sluten ordning, men även på fältövningar hade iallafall jag alla kommandon på finska och jag var i Dragsvik som är en svenskspråkig brigad. Eller vad tänker du på?
Citera
2014-03-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Alla övningar i Finland gick ju ut på att kriga mot Ryssen -inte stormakt Röd som i Sverige. Man är i alla fall ärlig.

Oh..?

Nu höll Sverige ett högre tonläge än vad det tyst undfallande Finland med sin president Kekkonen gjorde gentemot Sovjetunionen när det begav sig.

All större övningar i Sverige syftade till att kriga mot ryssarna, polackerna och östtyskarna. Det var dessa tre Warsawapakstländer (Sovjet, Polen och Östtyskland) som utgjorde vår hotbild under det kalla kriget. Inte BARA Sovjetunionen!

Sen har man enligt vad jag har hört använt sig av samma princip i Finland, nämligen att man kallar det Stormakt Röd eller Gul eller nåt sånt..
Senast redigerad av Macke85 2014-03-14 kl. 13:40.
Citera
2014-03-14, 20:27
Medlem
tallkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Oh..?

Nu höll Sverige ett högre tonläge än vad det tyst undfallande Finland med sin president Kekkonen gjorde gentemot Sovjetunionen när det begav sig.

All större övningar i Sverige syftade till att kriga mot ryssarna, polackerna och östtyskarna. Det var dessa tre Warsawapakstländer (Sovjet, Polen och Östtyskland) som utgjorde vår hotbild under det kalla kriget. Inte BARA Sovjetunionen!

Sen har man enligt vad jag har hört använt sig av samma princip i Finland, nämligen att man kallar det Stormakt Röd eller Gul eller nåt sånt
..

Nej, man krigar mot ryssen..
Citera
2014-03-14, 22:53
Medlem
adam7s avatar
Citat:

Sen har man enligt vad jag har hört använt sig av samma princip i Finland, nämligen att man kallar det Stormakt Röd eller Gul eller nåt sånt..
Om vi pratar om kalla kriget, så:

Snacka inte skräp. Sverige var högljudd gentemot långväga länder. USA, Sydafrika, Sydamerikanska högerdiktaturer. Mot Sovjet drog Sverige ner byxorna. Sverige t.ex erkände baltiska staternas annexering till Sovjet de jure. Finland gjorde det aldrig. Väst gjorde det inte heller.

Att hålla fast vid sina principer, inte provocera eller provoceras var principen.

Fiendeorganisationen kallades "A2 Keltainen" = A2 Gul. Den hade drag av både USA och Sovjet, men var närmare Sovjet. Man skulle inte nämna ryssen, men alla, alla, visste att man inte övade mot USA.

Ingen blå eller röd fanns.

-----

Numera är det en annan värld och ryssen är ryssen.
Citera
2014-03-14, 23:27
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Oh..?

Vet ej hur det var på Kekkonens tid, var inte med då -tänkte på modern tid. Polarna som låg på F17, P7 o.s.v. berättade att man aldrig sa "Ryssen" öppet, bara på skoj eller när högre befäl inte var i närheten.

Alla befäl jag hörde prata om fienden nämnde Ryssen, inget annat. Det var ganska öppet med det. I nästan alla övningsmoment skrek befälen nått om Ryssen, t.ex: "Nu när ni springer över vägen, se till att inte Ryssen hinner knäppa er!"
Citat:
Ursprungligen postat av tallkvist
Nej, man krigar mot ryssen..
Exakt, minns detta tydligt.
Citat:
Numera är det en annan värld och ryssen är ryssen.
Ryssen är alltid Ryssen. Hö hö.
Citera
2014-03-14, 23:56
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man

Ryssen är alltid Ryssen. Hö hö.
Väinö Linna i Okänd soldat: ”en ryss är en ryss om man så steker honom i smör”. Det fångar det finska tänkandet.

Läs boken. En av de bästa krigsromanerna från 1900-talet, även om den svenska översättningen inte är perfekt.
Citera
2014-03-15, 19:15
Bannlyst
En död ryss är en bra ryss.
En klassisk finsk slogan

Den håller nog än i dag, Speciellt om man är Ukrainer.
Citera
2014-04-21, 21:55
Medlem
Bakteriens avatar
Citat:
Från NylBr åker man tiil andra förband för specialutbildning. Sedan kommer man tillbaka.

Om du fått inkallelse till NylBr, men vill göra värnplikten i något annat utbildningsförband (d.v.s. på finska), skall du genast kontakta din lokalbyrå, om du bor i Finland och närmaste konsulat om du bor i Sverige, för att be om en ny inkallelse till ett annat utbildningsförband.

Om du börjar på NylBr är det ytterst osannolikt att du på din begäran flyttas till valbar utbildning. Du börjar som rekryt och inte som guds gåva till finska FM, men före du rycker in finns det möjligheter att komma dit du önskar.

Var aktiv!

Så Nylands Brigad är typ, dålig? Borde väl va jämförbar med att göra värnplikten på finsktalande ställen??
Antar att det är lite beslutsångest, finns ju så många ställen att välja på.

För övrigt fyller jag 25 nån vecka efter att jag har ryckt in, inbillar mig att det kmr mest va folk som precis gått ut gymnasiet där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in