Citat:
Ursprungligen postat av Strychnine
Hejj!. Jag ska också göra lumpen i Finland. Inte riktigt än, men snart.. Och jag undrar fan samma sak, det är ju så att jag är finsk medborgare och enligt min pappa (som har gått lumpen i Finland) så kan dom säga att jag måste gå lumpen i Finland senare, om tex mitt passkort går ut och man måste ta ett nytt.
Just nu har jag 3 år kvar av mitt passkort, så har ju som "no worries", men efter att kortet har gått ut och om jag skulle bli haffad av Finska polisen (bor jäkligt nära Finland, brukar vara där ofta) så ser ju dom att jag är en finsk medborgare och samtidigt ser ju dom att jag inte har gjort lumpen, så då kan dom väll tvinga mig och göra den? Eller?
Är inte helt säker på detta! Nån expert inom detta område som kan förklara lite??.
Mig veterligen kan (eller kunde de tidigare) i princip bara plocka dig och köra dig till närmaste truppförband och kasta in dig genom porten. Nå, jag känner inte till den exakta proceduren, det finns nog många olika, men om polisen skulle ta dig i det scenariot du beskriver skulle du sitta i pisset, det är ett som är klart.
Som tidigare skribent menade, kontakta tex ambassaden, de har nog fått den där frågan ett par ggr och är säkert inte helt obekanta med den.