2010-07-16, 22:06
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychnine
Hejj!. Jag ska också göra lumpen i Finland. Inte riktigt än, men snart.. Och jag undrar fan samma sak, det är ju så att jag är finsk medborgare och enligt min pappa (som har gått lumpen i Finland) så kan dom säga att jag måste gå lumpen i Finland senare, om tex mitt passkort går ut och man måste ta ett nytt.

Just nu har jag 3 år kvar av mitt passkort, så har ju som "no worries", men efter att kortet har gått ut och om jag skulle bli haffad av Finska polisen (bor jäkligt nära Finland, brukar vara där ofta) så ser ju dom att jag är en finsk medborgare och samtidigt ser ju dom att jag inte har gjort lumpen, så då kan dom väll tvinga mig och göra den? Eller?

Är inte helt säker på detta! Nån expert inom detta område som kan förklara lite??.

Mig veterligen kan (eller kunde de tidigare) i princip bara plocka dig och köra dig till närmaste truppförband och kasta in dig genom porten. Nå, jag känner inte till den exakta proceduren, det finns nog många olika, men om polisen skulle ta dig i det scenariot du beskriver skulle du sitta i pisset, det är ett som är klart.

Som tidigare skribent menade, kontakta tex ambassaden, de har nog fått den där frågan ett par ggr och är säkert inte helt obekanta med den.
Citera
2010-07-18, 19:44
Medlem
Ni som är där nu får gärna uppdatera oss om all de roliga som händer. Kom ihåg att bete er moget det är en stor faktor i om man kommer vidare till skolan.
Citera
2010-07-19, 06:34
Medlem
Sinkomiess avatar
Fossingarna mår hyvens iaf förstår jag?
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=191179
Citera
2010-07-19, 20:01
Medlem
Joo läste om de där kängorna ganska tragiskt faktiskt.
Ps. Ni som är där nu kom ihåg o titta de riktiga befälen i ögonen när ni tilltalar dem o vise versa ni på 2.kust lär bli förvånade av vissa befäls reaktion hehe.
Citera
2010-07-20, 01:21
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommar07
Joo läste om de där kängorna ganska tragiskt faktiskt.
Ps. Ni som är där nu kom ihåg o titta de riktiga befälen i ögonen när ni tilltalar dem o vise versa ni på 2.kust lär bli förvånade av vissa befäls reaktion hehe.

för att citera PremLtn T (numera KaptenLtn T) : "Va fittan!? NI SKALL LIDA!!"
(Vi kokade kaffe i tältet då vi i själva verket borde idkat riktigt militärisk verksamhet, fel av oss)
Citera
2010-07-20, 19:12
Medlem
hajoo med skodonen. 91orna var nog bättre under sommaren än 05or.

Citat:
Ursprungligen postat av bad-manners
Nu tar sommarlovet slut, är det någon annan här som rycker in till kjk imorgon?
Fy fan för att rycka in nu när sommaren är som varmast

for nyss därifrån. kolla in i stuga Nordsjö och sen väggen direkt till höger. Inristat över undre sängen på väggen där bör vara "STHLM". Det är hälsning från mig

Vilka hjälputbildare har ni där?

Citat:
Ursprungligen postat av Lycra
Ligger nu hit med mobilen på . 1kustk vet inte alls vad jag ska satsa på. Ville ju bli kjk:-o

Du kan fortfarande bli kjk. Först efter G-perioden som du skickas dit du ska.
Citera
2010-07-20, 19:28
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akan
hajoo med skodonen. 91orna var nog bättre under sommaren än 05or.

det råder väldigt delade meningar om dom där skorna, vissa avskydde 05an, andra älskade den. Jag tyckte 05 var de bästa skorna ja nånsin haft. Hade dom varje dag på permissionerna, helt bäst. 91orna däremot var inte särkillt märkvärdiga, som vilka kängor som helst egentligen. Ljusår bättre än svenska M90 dock.
Citera
2010-07-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
det råder väldigt delade meningar om dom där skorna, vissa avskydde 05an, andra älskade den. Jag tyckte 05 var de bästa skorna ja nånsin haft. Hade dom varje dag på permissionerna, helt bäst. 91orna däremot var inte särkillt märkvärdiga, som vilka kängor som helst egentligen. Ljusår bättre än svenska M90 dock.

m05an svettades man i under sommaren. 91an var svalare men hade en tunnare sula vilket var segare under vinter och tidig vår. Personligen föredrog jag 91an overall men det beror nog på att jag hade gått in dom mer än 05an
Citera
2010-07-22, 14:23
Medlem
goin-xxxls avatar
Fått kallelse från lapperanta vilket jag inte har nån anknytning till alls.
Någon som varit där kanske och har något att säga ?
Skulle hellre ta mej till Dragsvik vilket jag bara hört dåliga saker om men där pratar dom iaf svenska till en viss del ?
Citera
2010-07-22, 15:24
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Skulle hellre ta mej till Dragsvik vilket jag bara hört dåliga saker om men där pratar dom iaf svenska till en viss del ?

Lappenranta, har du nån förälder som är född/skriven där?

I Dragsvik pratar man nästan bara Svenska, det enda som är på finska är "Kommandospråk", dvs ordergivning. Det rör sig inte om särkillt många ord man behöver lära in.
Citera
2010-07-22, 18:26
Medlem
Citat:

Du borde istället för att lyssna/läsa på vad andra har berättat/skrivit åka dit och bilda dig en egen uppfattning, kan själv inte påstå jag har några riktigt dåliga minnen. Men det finns alltid ordspråket; "Tiden förgyller alla minnen"

Språket behöver du inte bekymra dig om i D-vik, däremot om du söker dig till Lappeenranta och inte kan ett ord finska, kan det minsann bli en "utmaning" för dig.
Citera
2010-07-22, 18:44
Medlem
Elegros avatar
Citat:

Lappeenranta? Varför i helvete skulle dem skicka dig till Maasotakoulu? Dem har ju just och just 160 värnpliktiga varav 100% talar finska. Det enda svenska med Lappeenranta är att den har ett officiellt svenskt namn, Villmanstrand.

Det måste vara ett misstag. Alla som inte talar finska skickas antingen till Dragsvik eller Helsingfors.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in