Citat:
Jag struntar i hur ni rekryterar på ert företag och noterar att ämnet tycks uppröra dig när du pratar om villfarelser. Jag har gång på gång varit med om rekrytering till kvalificerade positioner, och har sett det inifrån.
Visserligen kan det i vissa kretsar vara en fördel att ha suttit som civiltjänstgörare som vaktmästare någonstans, men jag skrev faktiskt om kvalificerade platser. För kvalificerade platser har man studerat före eller efter beväringstjänstgörningen. Jag diskuterar nu inte jobb som lagerkarl eller annat motsvarande.
Du tycks ha problem med någon som gjort 12 mån
Visserligen kan det i vissa kretsar vara en fördel att ha suttit som civiltjänstgörare som vaktmästare någonstans, men jag skrev faktiskt om kvalificerade platser. För kvalificerade platser har man studerat före eller efter beväringstjänstgörningen. Jag diskuterar nu inte jobb som lagerkarl eller annat motsvarande.
Du tycks ha problem med någon som gjort 12 mån

Varför skulle jag ha problem med dom som gjort 12 månader? En del blir tvingade att göra det och har inget val, och de som frivilligt gör det får väl göra det om dom vill. Det enda jag har "problem" med är att försöka lura i någon att en under- eller reservofficersgrad på något sätt skulle vara relevant för ens framtida karriärmöjligheter inom det civila, eftersom det inte är det.
Sen gör ju civiltjänstgörare annat än att vara vaktmästare, även om det förekommer också. För en ung person utan arbetserfarenhet är det ett enkelt sätt att få en fot in i arbetslivet.
Citat:
Nej, självklart är det inte (även om säkert undantag kan förekomma) något negativt att ha varit det. Men det är (vanligtvis) inte något plus heller.
Vilken typ av jobb sökte du där man frågade efter militärgrad?