2018-05-25, 08:54
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Jag struntar i hur ni rekryterar på ert företag och noterar att ämnet tycks uppröra dig när du pratar om villfarelser. Jag har gång på gång varit med om rekrytering till kvalificerade positioner, och har sett det inifrån.

Visserligen kan det i vissa kretsar vara en fördel att ha suttit som civiltjänstgörare som vaktmästare någonstans, men jag skrev faktiskt om kvalificerade platser. För kvalificerade platser har man studerat före eller efter beväringstjänstgörningen. Jag diskuterar nu inte jobb som lagerkarl eller annat motsvarande.

Du tycks ha problem med någon som gjort 12 mån

Varför skulle jag ha problem med dom som gjort 12 månader? En del blir tvingade att göra det och har inget val, och de som frivilligt gör det får väl göra det om dom vill. Det enda jag har "problem" med är att försöka lura i någon att en under- eller reservofficersgrad på något sätt skulle vara relevant för ens framtida karriärmöjligheter inom det civila, eftersom det inte är det.

Sen gör ju civiltjänstgörare annat än att vara vaktmästare, även om det förekommer också. För en ung person utan arbetserfarenhet är det ett enkelt sätt att få en fot in i arbetslivet.

Citat:
Ursprungligen postat av torvaldbjork
Jag sökte faktiskt ett jobb där man frågade efter militärgrad också, i övrigt är det nog rätt sant att det inte är nån större merit. Men nåt minus är det då inte, söker man specifikt nåt chefsjobb kan det väl va rätt skoj att tillägga att man är reservofficer.

Nej, självklart är det inte (även om säkert undantag kan förekomma) något negativt att ha varit det. Men det är (vanligtvis) inte något plus heller.

Vilken typ av jobb sökte du där man frågade efter militärgrad?
Citera
2018-05-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Nej, självklart är det inte (även om säkert undantag kan förekomma) något negativt att ha varit det. Men det är (vanligtvis) inte något plus heller.

Vilken typ av jobb sökte du där man frågade efter militärgrad?

Det gällde en allmän arbetsansökan till ett företag inom kemiteknikbranschen (pluggar till ingenjör). Det var på det sättet att man frågade "Har du fullgjort värnplikten?" med alternativen Ja/Nej och om man tryckte Ja frågade man efter militärgrad alt om man var civiltjänstgörare.

I övrigt var jag själv en ofrivillig årets man (Us), lite kul var det stundvis, men det är nog definitivt mer en upplevelse än något meriterande. Själv har jag upplevt att det var bra för min personliga utveckling men inget rent konkret.
Citera
2018-06-30, 00:00
Medlem
Får lov att bumpa lite så vi kan få nån lumparhistoria av nån som ligger inne.

Har vi inte några boys i SA-INT för tillfället? Nån påväg in nu 2/18?
Citera
2018-07-08, 18:12
Medlem
adam7s avatar
Kontingent 2/18 rycker in i morgon.

12.200 rekryter, varav 600 är frivilliga kvinnor.
Citera
2018-07-12, 07:27
Medlem
Chiefduskys avatar
Citat:

Jag är inne lupmen för tillfället som militärpolis undersergeant, ryckte in 1/18
Är inte så aktiv på flaschback men om det kommer intresserade frågor så kan jag svara på dem
Citera
2018-07-12, 09:40
Medlem
Chiefduskys avatar
Citat:

Jag är inne lupmen för tillfället som militärpolis undersergeant, ryckte in 1/18
Är inte så aktiv på flaschback men om det kommer intresserade frågor så kan jag svara på dem
Citera
2018-07-23, 16:10
Medlem
Könlösa Pojken?s avatar
Rycker in med kont. 1/19 och är utb. sjukskötare och jobbar på akuten.

Värt att bli sanitär eller borde jag satsa på endast 6 mån? Kommer jag öhv. lära mig något som sanitär?
Kan jag bli "tvingad" att gå till sanitär med tanke på min utb?
Citera
2018-07-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Könlösa Pojken?

Värt att bli sanitär eller borde jag satsa på endast 6 mån? Kommer jag öhv. lära mig något som sanitär?

Om du jobbar på är sjukskötare och jobbar på akuten så torde det chanserna vara ganska stora att du blir sjukvårdsman. Om du lär dig något som sani är svårt att säga, om inte annat så lär du dig hur sjukvården fungerar inom försvarsmakten.
Är det något speciellt du tycker att du borde få lära dig?
Citera
2018-07-23, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Könlösa Pojken?

Högst troligen, fanns en jappe när jag var Us med din bakgrund som blev sani utan vidare. De brukar vilja utnyttja civilt kunnande på det sättet.
Citera
2018-08-27, 13:11
Medlem
maxatdunders avatar
Hur mycket dagsersättning får finska rektyrer? Hur många graderingar går det att plocka under ett års tid som bäst? Korporal?
Citera
2018-08-27, 14:19
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hur mycket dagsersättning får finska rektyrer? Hur många graderingar går det att plocka under ett års tid som bäst? Korporal?
I Finland kallas beväringar rekryter endast tills de svär soldateden efter ca. 8 veckors utbildning.

1) Grader
Efter det blir man i infanteriet jägare (alla blir det; det betyder inte specialtrupp som i Sverige)
Om man väljs till ledarutbildning blir man sedan underofficerselev.
De som skall vidare till reservofficersskolan blir först befordrade till korpraler.
I reservofficersskolan blir man officerselev, vilket motsvarar undersergeant, men är äldre än undersergeant.
Om man klarar den, vilket de flesta dit valda gör, blir man officersaspirant, vilket motsvarar sergeant, men är äldre, då man åker tillbaka till förbandet.
Sista dagen i tjänst blir man därefter befordrad till fänrik
(Att vara äldre gäller bara inom beväringarna. Stampersonalen är alltid förmän oavsett grad.)

Om man gör kortaste tjänsten, kan man sista dagen bli befordrad till korpral, en manskapsgrad.

Om man gått underofficersskolans båda kurser, blir man undersergeant då skolan slutar (extremt ovanligt att inte klara den men i så fall är man igen jägare). Om man är särskilt bra, kan man sista dagen blir befordrad till sergeant.

2) Pengar

Den enorma ersättningen kan du se på
https://varusmies.fi/sv/dagpenning-och-persedelpenning
Dessutom kan komma vissa bidrag
https://varusmies.fi/sv/tjanstgoring-och-civilt-liv
Citera
2018-08-27, 17:17
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
I Finland kallas beväringar rekryter endast tills de svär soldateden efter ca. 8 veckors utbildning.

1) Grader
Efter det blir man i infanteriet jägare (alla blir det; det betyder inte specialtrupp som i Sverige)
Om man väljs till ledarutbildning blir man sedan underofficerselev.
De som skall vidare till reservofficersskolan blir först befordrade till korpraler.
I reservofficersskolan blir man officerselev, vilket motsvarar undersergeant, men är äldre än undersergeant.
Om man klarar den, vilket de flesta dit valda gör, blir man officersaspirant, vilket motsvarar sergeant, men är äldre, då man åker tillbaka till förbandet.
Sista dagen i tjänst blir man därefter befordrad till fänrik
(Att vara äldre gäller bara inom beväringarna. Stampersonalen är alltid förmän oavsett grad.)

Om man gör kortaste tjänsten, kan man sista dagen bli befordrad till korpral, en manskapsgrad.

Om man gått underofficersskolans båda kurser, blir man undersergeant då skolan slutar (extremt ovanligt att inte klara den men i så fall är man igen jägare). Om man är särskilt bra, kan man sista dagen blir befordrad till sergeant.

2) Pengar

Den enorma ersättningen kan du se på
https://varusmies.fi/sv/dagpenning-och-persedelpenning
Dessutom kan komma vissa bidrag
https://varusmies.fi/sv/tjanstgoring-och-civilt-liv

Så första 6-8 veckorna bedömmer var man kommer hamna? Hur ser den procentiella fördelningen ut? Är det 80 % jägare varav resten underofficer/ledare? Vilka bedömningar görs under dessa veckor för att man ska hamna i en ledaregrupp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in