Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Alla har en stil utanför militären, just i militären klipper alla sitt hår och rättar sig efter uppträdande och regler. Sedan är man fri att göra vafan man vill. Nej jag kan inte värst vidare bra finska, jag är svensk och har inte haft kontakt med något finskt som liten, är dock finsk medborgare pga arv.
Men skicka länken bara förstår nog lite annars kan jag översätta i translate.
Finns förmodligen undantagsfall, har dock aldrig stött på någon som vägrat klippa håret totalt. Han som vi tog med våld förstod att det inte fanns något annat sätt.
Jag hittar inte alla artiklar, men här är en om Päivä Räsänens son Sakari Räsänen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007...59979_uu.shtml
Det handlar om att han vägrar klippa håret inför lumpen, och att Räsänen som är någon slags minister vill ändra lagen.
Sedan har jag en fråga om killen som ni våldtog -
Hur långt hår hade han?
Och visst fan fanns det andra sätt. Han kunde ha skallat och bitit er, spottat er i ansiktet och gjort motsånd.
Det hade jag gjort iallafall. Den som höll i hårtrimmern hade jag bitit i handen. Jag hade bitit tills jag fått en stor, lös köttbit i käften ...
Sedan hade jag lämnat armén och förmodligen bränt upp mitt finska pass och bosatt mig i frihetens land Sverige.
Sedan så har jag en till fråga du kanske (inte) har ett vettigt svar på:
Om det nu är så JÄVLA viktigt att ha kort hår i armén.
VARFÖR tvångsklipps inte kvinnor som gör lumpen?!
Är inte män och kvinnor lika mycket värda? Ska inte samma regler gälla för alla?
Vore jag kille och bodde i Finland, ja då hade jag nästan velat tvångsklippa en värnpliktig kvinna bara för jämlikhetens skull...
Och att långt hår är en del av kvinnors identitet är
INTE ett fungerande argument!
Långt hår kan likväl vara en del av en killes identitet.
Som
Sakari Räsänen t.ex. Det syns ju att han vårdar sina lockar.