2011-12-01, 15:25
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Förmodligen hade ingen utfört denna order så är en väldigt svår fråga att svara på, men om det skulle ses som normalt och accepterat av samhället precis som att klippa håret vid påbörjan av tjänstgöring så ja. Om skära ärr och klippa av håret är samma sak så hade jag haft ett eget ärr och skurit ärr på folk.

Du är en slav som följer normen. Våga ha din egen stil, istället för att rätta dig efter vad som anses "normalt" och mainstream.

Men åter till ämnet då.
Jag sökte på Google på "pitkät hiukset armeijassa" och hittade några artiklar om män som vägrat klippa håret men fått göra lumpen ändå. (Med håret uppsatt i en boll, om jag förstod det rätt.)
Jag tror det var en rockmusiker och en kille som var son till nån minister.

Jag ska se om jag hittar igen artiklarna. Jag översatte med Goggle Trasnlate, men du kan väl finska så jag behöver inte översätta åt dig va?
Citera
2011-12-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elizabet
Du är en slav som följer normen. Våga ha din egen stil, istället för att rätta dig efter vad som anses "normalt" och mainstream.

Men åter till ämnet då.
Jag sökte på Google på "pitkät hiukset armeijassa" och hittade några artiklar om män som vägrat klippa håret men fått göra lumpen ändå. (Med håret uppsatt i en boll, om jag förstod det rätt.)
Jag tror det var en rockmusiker och en kille som var son till nån minister.

Jag ska se om jag hittar igen artiklarna. Jag översatte med Goggle Trasnlate, men du kan väl finska så jag behöver inte översätta åt dig va?

Alla har en stil utanför militären, just i militären klipper alla sitt hår och rättar sig efter uppträdande och regler. Sedan är man fri att göra vafan man vill. Nej jag kan inte värst vidare bra finska, jag är svensk och har inte haft kontakt med något finskt som liten, är dock finsk medborgare pga arv.

Men skicka länken bara förstår nog lite annars kan jag översätta i translate.

Finns förmodligen undantagsfall, har dock aldrig stött på någon som vägrat klippa håret totalt. Han som vi tog med våld förstod att det inte fanns något annat sätt.
Citera
2011-12-01, 16:59
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Alla har en stil utanför militären, just i militären klipper alla sitt hår och rättar sig efter uppträdande och regler. Sedan är man fri att göra vafan man vill. Nej jag kan inte värst vidare bra finska, jag är svensk och har inte haft kontakt med något finskt som liten, är dock finsk medborgare pga arv.

Finns förmodligen undantagsfall, har dock aldrig stött på någon som vägrat klippa håret totalt. Han som vi tog med våld förstod att det inte fanns något annat sätt.

Jag hittar inte alla artiklar, men här är en om Päivä Räsänens son Sakari Räsänen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007...59979_uu.shtml
Det handlar om att han vägrar klippa håret inför lumpen, och att Räsänen som är någon slags minister vill ändra lagen.

Sedan har jag en fråga om killen som ni våldtog - Hur långt hår hade han?
Och visst fan fanns det andra sätt. Han kunde ha skallat och bitit er, spottat er i ansiktet och gjort motsånd.
Det hade jag gjort iallafall. Den som höll i hårtrimmern hade jag bitit i handen. Jag hade bitit tills jag fått en stor, lös köttbit i käften ...

Sedan hade jag lämnat armén och förmodligen bränt upp mitt finska pass och bosatt mig i frihetens land Sverige.

Sedan så har jag en till fråga du kanske (inte) har ett vettigt svar på:
Om det nu är så JÄVLA viktigt att ha kort hår i armén.
VARFÖR tvångsklipps inte kvinnor som gör lumpen?!

Är inte män och kvinnor lika mycket värda? Ska inte samma regler gälla för alla?
Vore jag kille och bodde i Finland, ja då hade jag nästan velat tvångsklippa en värnpliktig kvinna bara för jämlikhetens skull...

Och att långt hår är en del av kvinnors identitet är INTE ett fungerande argument!
Långt hår kan likväl vara en del av en killes identitet.
Som Sakari Räsänen t.ex. Det syns ju att han vårdar sina lockar.
Senast redigerad av Elizabet 2011-12-01 kl. 17:44.
Citera
2011-12-01, 18:27
Medlem
Citat:
Jag hittar inte alla artiklar, men här är en om Päivä Räsänens son Sakari Räsänen.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007...59979_uu.shtml
Det handlar om att han vägrar klippa håret inför lumpen, och att Räsänen som är någon slags minister vill ändra lagen.

Sedan har jag en fråga om killen som ni våldtog - Hur långt hår hade han?
Och visst fan fanns det andra sätt. Han kunde ha skallat och bitit er, spottat er i ansiktet och gjort motsånd.
Det hade jag gjort iallafall. Den som höll i hårtrimmern hade jag bitit i handen. Jag hade bitit tills jag fått en stor, lös köttbit i käften ...

Sedan hade jag lämnat armén och förmodligen bränt upp mitt finska pass och bosatt mig i frihetens land Sverige.

Sedan så har jag en till fråga du kanske (inte) har ett vettigt svar på:
Om det nu är så JÄVLA viktigt att ha kort hår i armén.
VARFÖR tvångsklipps inte kvinnor som gör lumpen?!

Är inte män och kvinnor lika mycket värda? Ska inte samma regler gälla för alla?
Vore jag kille och bodde i Finland, ja då hade jag nästan velat tvångsklippa en värnpliktig kvinna bara för jämlikhetens skull...

Och att långt hår är en del av kvinnors identitet är INTE ett fungerande argument!
Långt hår kan likväl vara en del av en killes identitet.
Som Sakari Räsänen t.ex. Det syns ju att han vårdar sina lockar.

Då är de bara för folket att rösta på den ministern. Kvinnor tjänstgör frivilligt.

Han hade ca 5 cm eller lite längre.

Detta blir mitt sista svar då det inte händer så mycket i diskussionen.
Citera
2011-12-01, 18:35
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Då är de bara för folket att rösta på den ministern. Kvinnor tjänstgör frivilligt.

Han hade ca 5 cm eller lite längre.

Detta blir mitt sista svar då det inte händer så mycket i diskussionen.

5 cm är ju för fan kort redan?! Jag trodde att han hade typ "tjej-långt" hår.
5 cm växer ju åtminstone ut på ca. ett halvår då.
Men det ni gjorde var ändå oförsvarligt.

Ja, kvinnor tjänstgör frivilligt. Men varför ska de som tjänstgör frivilligt ha andra regler?
Om män som gör lumpen måste ha kort hår så ska de kvinnor som gör lumpen också ha kort hår. Punkt slut!

Om om lumpen ska vara obligatorisk för män i Finland så ska den även vara det för kvinnor.
Vi är trots allt lika mycket värda oavsett religion, hudfärg, etnicitet och kön.

Då skall män och kvinnor ha samma plikter och samma privilegier!
Alltså ska alla finska kvinnor inkallas till armén och tvingas klippa håret kort.
Och de kvinnor som vägrar klippa håret får, givetvis, göra civiltjänst istället.
Senast redigerad av Elizabet 2011-12-01 kl. 18:40.
Citera
2011-12-01, 18:43
Medlem
Citat:
5 cm är ju för fan kort redan?! Jag trodde att han hade typ "tjej-långt" hår.
5 cm växer ju åtminstone ut på ca. ett halvår då.
Men det ni gjorde var ändå oförsvarligt.

Ja, kvinnor tjänstgör frivilligt. Men varför ska de som tjänstgör frivilligt ha andra regler?
Om män som gör lumpen måste ha kort hår så ska de kvinnor som gör lumpen också ha kort hår. Punkt slut!

Om om lumpen ska vara obligatorisk för män i Finland så ska den även vara det för kvinnor.
Vi är trots allt lika mycket värda oavsett religion, hudfärg, etnicitet och kön.

Alltså ska alla finska kvinnor inkallas till armén och tvingas klippa håret kort.
Och de kvinnor som vägrar klippa håret får, givetvis, göra civiltjänst istället.

Kvinnor är inte stridsdugliga, var bara tvungen och säga det.
Citera
2011-12-01, 18:54
Medlem
Elegros avatar
Citat:

NEJ, det är vi inte. Jag har personligen sett flera fall av kvinnor som gjorde frivillig tjänst avbryta den p.g.a. otroliga småsaker: Man kände sig rädd för vapen utan patron i, man tycke inte om att svettas "så mycket", man blev gravid eller hade för svåra mensvärk (något som inte drabbar män, FYI). Alla utbildningar inom Försvarsmakten i Finland är öppna för kvinnor, dock finns det utbildningar som inte utbildat en enda kvinna, p.g.a. att kvinnor helt enkelt inte klarat av inträdeskraven, ex. Dykarkurserna.

Kvinnor springer i genomsnitt 200 meter kortare i Coopertest och har i genomsnitt en poäng mindre i muskelkonditionstesten.

Så nej, vi är fan inte lika.

Och hur ska du ha det nu då? Först gormar du om att ingen ska klippa håret, annars biter du ballarna/skjuter/klöser/blir ännu mer rabiat, för att i nästa steg yla om att ALLA SKA KLIPPA HÅRET. You mad, bro?

Sätter dig på Ignorelistan nu, för du ylar och gormar om saker du har ingen aning om.
Citera
2011-12-01, 19:14
Medlem
Citat:

Numer är du det "för det blod du spillde" också! :P För man blir väl för evigt finsk efter värnplikt?
Citera
2011-12-01, 19:38
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Kvinnor är inte stridsdugliga, var bara tvungen och säga det.

Då har du inte träffat på mig.
Och min älskade kusin, som även finns på FB under namnet Riksklanten.
Och hennes pojkväns syster som kallar sig Aina-Safir (som förövrigt kommer ifrån Finland.).

Om du träffar på oss på en mörk skogsväg kring Älvdalen, då fan ska du få se på stridsdugliga kvinnor!

Hakkaa päälle! Pohjan tytär!
Citera
2011-12-01, 19:43
Medlem
Elizabets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elegro
NEJ, det är vi inte. Jag har personligen sett flera fall av kvinnor som gjorde frivillig tjänst avbryta den p.g.a. otroliga småsaker: Man kände sig rädd för vapen utan patron i, man tycke inte om att svettas "så mycket", man blev gravid eller hade för svåra mensvärk (något som inte drabbar män, FYI). Alla utbildningar inom Försvarsmakten i Finland är öppna för kvinnor, dock finns det utbildningar som inte utbildat en enda kvinna, p.g.a. att kvinnor helt enkelt inte klarat av inträdeskraven, ex. Dykarkurserna.

Kvinnor springer i genomsnitt 200 meter kortare i Coopertest och har i genomsnitt en poäng mindre i muskelkonditionstesten.

Så nej, vi är fan inte lika.

Och hur ska du ha det nu då? Först gormar du om att ingen ska klippa håret, annars biter du ballarna/skjuter/klöser/blir ännu mer rabiat, för att i nästa steg yla om att ALLA SKA KLIPPA HÅRET. You mad, bro?

Sätter dig på Ignorelistan nu, för du ylar och gormar om saker du har ingen aning om.

Så du tycker inte att vi är lika mycket värda?
Ska ens jävla kön bestämma vad man ska få för möjligheter och skyldigheter här i livet??
Min kusin (som är tjej) är bilmekaniker, och hennes pojkvän är dagislärare. Sug på den du!

Och du undrar hur jag ska ha det?
Ja, endra så skall ALLA som gör lumpen vara tvungna att ha kort hår.
Eller så skall INGEN behöva ha det.

Men ens kön ska tamejfan inte spela roll i den frågan.

Jag har idag skrivit brev till Finlands regering om detta.
Och jag sparade inte på okvädesorden heller...
Citera
2011-12-01, 19:51
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:

Upp med brevet här då! Samt posta svaret när/om du får något.
Citera
2011-12-01, 19:56
Medlem
Elegros avatar
Citat:
Så du tycker inte att vi är lika mycket värda?
Ska ens jävla kön bestämma vad man ska få för möjligheter och skyldigheter här i livet??
Min kusin (som är tjej) är bilmekaniker, och hennes pojkvän är dagislärare. Sug på den du!

Jag talar uteslutande om MILITÄREN, vilket alla mina exempel handlade om. Kan du inte läsa?

Citat:

Åh nej! Herregud! Det får bara inte vara sant! Det är slut med oss nu!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in