2008-05-04, 19:58
Medlem
Punchlines avatar
Brigaden verkar hamna på nyheterna av fel anledningar. Såg nyss detta:
http://svenska.yle.fi/nyheter/sok.ph...d=yes&antal=10

Tyvärr har jag inte hittat klippet från sändningen än.
Citera
2008-05-04, 21:48
Medlem
http://arenan.yle.fi/toista?id=1208275

Ca en tredjedel in i sändningen.
Citera
2008-05-05, 16:31
Medlem
Hur var eran fysik innan ni ryckte in på Nylands brigad och hur var den efteråt? Att kondisen förbättras antar jag men rent muskelmässigt, tappade ni mycket eller kanske ni rent av byggde lite?
Man har ju som fått bilden av lite käk och långa förflyttningar så det måste väl tära på kroppen?
Citera
2008-05-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars i småland
Hur var eran fysik innan ni ryckte in på Nylands brigad och hur var den efteråt? Att kondisen förbättras antar jag men rent muskelmässigt, tappade ni mycket eller kanske ni rent av byggde lite?
Man har ju som fått bilden av lite käk och långa förflyttningar så det måste väl tära på kroppen?
Nja du, det är nog vad man gör av situationen. Jag hoppas att du inte tror att t.ex. kjk i nylbr är lika hårt som kjk i Sverige, då kan du nog bli besviken (men nog får du säkert svettas en del).

Själv var jag på det slappaste kompaniet,grk (intressant är att för ett fåtal år sedan var grk det allra hårdaste kompaniet på brigaden). Lite segare blev jag väl. Och klenare, jag fick biffa upp mig 15 kg efter muck Men om du är på kjk blir det ju givetvis fler marscher och så. Ett välutrustat gym finns. Kombinerat med många munkar från soldathemmet kan man säkert bygga lite Jag är inte säker på vad som är den tyngsta utbildningen, kanske spanare? Siktar du på chefsutbildning blir det givetvis tyngre. Sedan finns ju ATU-utbildning (internationella insatser). Det sägs vara rätt tungt.
Citera
2008-05-05, 18:43
Medlem
Okey men vad är det som skiljer svenska och finska Kjk? Tycker barettmarschen låter helt fasansfullt tufft!
Citera
2008-05-05, 19:01
Medlem
Citat:
Okey men vad är det som skiljer svenska och finska Kjk? Tycker barettmarschen låter helt fasansfullt tufft!
Jag tror kustjägarutbildningen i Finland är ungefär som amfibiesoldat i Sverige (visst finns det en sån befattning?).

Själv tycker jag de svenska kraven för grön barett låter tuffare. De finländska är väl "bara" en 70 kilometers marsch på 30 h om jag minns rätt? Skyttekrav, cooperkrav osv. är nog lätta (för lätta enligt mig). Enligt Ukko här på forumet var marschen 95 km förr i tiden (tidigt 90-tal). För några år sedan vad det 40 km fotmarsch och 130 km cykling som gällde (de gjorde väl sig äntligen av med cyklarna i år ) Men naturligtvis är barettmarschen en upplevelse, och att man klarat den är ju fint (för att inte tala om duglighetspermissionen som man får).

Svenska kustjägare räknas väl som elitsoldater, vet inte om finländska kan räknas till det (nu blir jag väl halshuggen av före detta kjk-are).

Dock verkar finländska kustjägare ofta tycka att samövningar i svensk regi är rätt slappa tillställningar
Citera
2008-05-05, 20:30
Medlem
Floxxers avatar
Citat:

Skulle ni springa ett maraton eller köra ett spinning pass skulle de svenska Kustjägarna spöa finnarna med hästlängder. SKJKs utbildning och utrustningen skiljer sig markant oxå.
Skulle de vara ett riktigt krig och du hamnar i eldstrid, tror jag att jag hade valt den finska sidan. Finnarna tränar mycket mer med skarp amunition samt att finnarna övar o tränar oxå mycket mer disciplin.

Sen kan man väl inte jmf rakt av de svenska med finska. De har två helt olika uppgifter och roll i ett krig.

Ang barettmarschen så handlar de mesta bara om vilja. Har du en
1) normalt frisk kropp och inga skador
2) hållt igång med lite idrott och
3) du deltar i de flesta aktiviter i lumpen i Finland
kommer du att klara den galant
Senast redigerad av Floxxer 2008-05-05 kl. 20:35.
Citera
2008-05-05, 22:02
Medlem
siwashs avatar
Jag hade tänkt att köpa en pocket-kamera inför lumpen, men hur är det med att fota inom finska försvaret? Är de några förbud eller liknande för en vanlig värnpliktig?

Har kollat runt på bilder på irc.fi och där verkar varje person ha max(verkligen max) 10 bilder från hela lumpentiden i sina album, oftast bara 1-2 bilder. Medans i sverige så verkar många som gått lumpen ta tiotals eller hundratals bilder under varje månad de ligger inne, iaf vad jag kollat på pixbox. Kanske bara är annorlunda foto-kultur eller handlar det om att man inte får fota i finska lumpen?
Citera
2008-05-05, 22:04
Medlem
Men efter genomförd utbildning som Kj på Nylands brigad så titulerar man sig kustjägare eller blir det eviga diskussioner här hemma i Sverige om man verkligen lever upp till kraven som kustjägare?
Med andra ord, är man kustjägare efter avslutad utbildning?
Citera
2008-05-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siwash
Jag hade tänkt att köpa en pocket-kamera inför lumpen, men hur är det med att fota inom finska försvaret? Är de några förbud eller liknande för en vanlig värnpliktig?

Har kollat runt på bilder på irc.fi och där verkar varje person ha max(verkligen max) 10 bilder från hela lumpentiden i sina album, oftast bara 1-2 bilder. Medans i sverige så verkar många som gått lumpen ta tiotals eller hundratals bilder under varje månad de ligger inne, iaf vad jag kollat på pixbox. Kanske bara är annorlunda foto-kultur eller handlar det om att man inte får fota i finska lumpen?

Det råder fotoförbud på brigaden och under övningar, men många tar bilder och filmer bäst de vill. Jag själv kommer att ta med min kamera i sommar, kanske inte 2 första veckorna, men efteråt i all fall.

Du är kustjägare enligt finska mått. Inte mer att disskutera om.
Skulle tro att kustjägare i Sverige påminner lite mer om attackdykare här.
Citera
2008-05-05, 22:36
Bannlyst
"Skulle tro att kustjägare i Sverige påminner lite mer om attackdykare här."

När du säger "här" antar jag att du menar i Sverige, men vad menar du egentligen med "här"?

Det kan väl inte jag veta!!
Citera
2008-05-05, 22:38
Medlem
Det står att jag är från Finland...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in