2014-02-07, 12:40
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-white
Om jag folkbokför mig i Finland, stämmer det att jag får ett brev inom en vecka där det står att jag blir inkallad i Juli alt Januari?

Finsk mor och halvfinsk far, är född i Sverige och bodde i Finland i 10 år och har nu varit bosatt i Sverige i 9 år. (Svenskt pass)
Knappast inom en vecka, men sannolikt får du ett brev om att delta vid uppbåd (mönstring). Där avgörs det sedan om du ska in. Det ska du om inte det finns hinder för din tjänstgöring. Om du ska studera så kan man ansöka om uppskov, och man får i regel uppskov för studier.

Citat:
Ursprungligen postat av General-white
Jag har inte fått något brev, vilket gör mig väldigt konfunderad. Vet du vad det kan bero på?

Ja det borde jag vara har inget finskt pass, men ett medborgarskap försvinner väl inte?

Jag är 19, ska söka in till hanken och undrar därför om jag åker in direkt när jag folkbokför mig?

Se ovan och nedan.

Eftersom samma frågor dyker upp om och om igen:

Från http://tinyurl.com/dubbelt-medborgarskap

Citat:
Flerfaldigt medborgarskap

Utländska medborgare som erhållit finskt medborgarskap och som i sitt forna hemland fullgjort sin fredstida värnplikt eller en del av den (minst 4 månader) kan på basis av ansökan befrias från beväringstjänst under fredstid.

Beslutet om befrielse fattas av regionalbyrån. Regionalbyrån kan på basis av ansökan av specifika skäl befria finsk medborgare, som också har medborgarskapi ett annat land, från beväringstjänst under fredstid, om denna person inte har sin egentliga bostad och sitt hem i Finland och inte har några egentliga band till Finland.

En värnpliktig är inte skyldig att infinna sig till uppbåd eller beväringstjänst om han har medborgarskap också i en annan stat och om hans boningsort under de senaste sju åren inte är eller har varit i Finland. Värnpliktig som faller under denna s.k. sju års regel behöver inte ansöka skilt om befrielse. En värnpliktig som har flerfaldigt medborgarskap och som fått befrielse kan beordras till beväringstjänst om han flyttar till Finland före utgången av det år under vilket han fyller 30 år.

Beslut om befrielse liksom avtalstolkningar grundar sig på uppgifter om adress och medborgarskap i befolkningsdatasystemet. Därför lönar det sig att kontrollera med. befolkningsbokföraren eller beskickningen att de är korrekta.

Dessutom bör 21-åriga eller äldre personer med.flerfaldigt medborgarskap som träder i tjänst från utlandet kontrollera att de inte förlorar eller har förlorat sitt finska medborgarskap vid 22 års ålder.

AVTALSLÄNDERNA

Om finsk medborgare också har norskt, svenskt eller danskt medborgarskap, gäller för hans värnplikt dessutom det som bestäms i överenskommelsen mellan avtalsländerna (FördrS 44/68). Därtill har Förenta staterna och Finland (FördrS 25/39) ingått motsvarande överenskommelse som gäller värnplikt. Finsk medborgare, på vilken ovannämnda överenskommelser tillämpas, är inte uppbådspliktig och han behöver inte göra sin värnpliktstjänstgöring i Finland under den tid som han anses bo permanent i ett avtalsland som är i enlighet med hans medborgarskap.

Personer med flerfaldigt medborgarskap som bor i avtalsländerna behöver inte anhålla separat om befrielse, utan ovannämnda avtal tillämpas på dem. Personer med flerfaldigt medborgarskap som bor i avtalsländerna uppmanas att utreda sin egen ställning när det gäller värnplikt vid en finsk beskickning eller med den egna regionalbyrån i Finland.

Du kommer in på finska FM:s svenska sidor enkelt på adressen forsvarsmakten.fi Där finns en hel del information som är lätt att hämta.

Beväringsinfo finns på http://tinyurl.com/bevaringsinfo

Citat:
Ursprungligen postat av herlott
Vet inte om det här är rätt tråd eller inte. Men någon kan nog kanske hjälpa mig.

Jag funderat på att skaffa dubbelmedborgarskap dvs. både svenskt och finskt. Just nu är jag svensk medborgare(född och uppvuxen här). Jag har "mönstrat" i Sverige( det var i slutet av allmän värnpliktstiden då det räckte med att fylla i en lapp att man inte hade lust). Om jag nu väljer att skaffa finskt medborgarskap kommer jag bli inkallad i Finland? Enligt den här http://www.finland.se/public/default...&culture=sv-FI tolkar jag det som att så länge jag är skriven i Sverige kan jag vara både svensk och finsk medborgare utan att bli inkallad. Borde det inte räcka med att jag mönstrat i Sverige och att de ansåg att jag inte dög här?

Stämmer det? Tacksam för all hjälp jag kan få (Notera att jag inte vill bli inkallad)

Som tidigare noterats har din svenska mönstring ingen betydelse.

Citat:
Ursprungligen postat av herlott
Tack för svaret! Då är det bara att inte flytta dit på ett par år En annan fråga. För er som mönstrat i Finland: Jag har tinnitus och då bör jag väl klara mig undan lumpen? När ni gjorde tester i Finland , ställdes det frågor om Tinnitus? Och ni som har erfarenhet av militärtjänst överlag: Borde det inte vara ett ganska stort hinder för att göra lumpen?

I dokumentet Terveystarkastusohje 2012 (betyder Direktiv för hälsokontroll) http://tinyurl.com/halsokontroll-direktiv-pdf (på finska)
framgår det på sida 78 att du kan klassas antingen som A, B, eller C (befriad tillsvidare) beroende på graden av din tinnitus. Med lindrig tinnitus kan du klassas som A, med svår tinnitus som C. Olika befattningar har sedan olika krav ifråga om hörsel.

Citat:
Ursprungligen postat av Herrskapet
Jag med! Fick mina papper för någon månad sen, inkallning 07/07!

Fan va härligt det ska bli och komma iväg lite. Ända problemet kommer nog bli min icke-existerande finska. Hur många svenskar kommer det att vara där?

Per kontingent rycker ca. 750 rekryter in på Nylands Brigad. Ca. 10 % är finnar (finskspråkiga) som är där för att lära sig svenska. Resten är svenskar (finlandssvenskar). Rikssvenskar kan finnas ca. 0-5 individer.

Såsom redan noterades är kommandospråket finska, men det gäller enkla grundkommandon. Annars går kommunikationen på svenska. RUK (reservofficersskolan) är utesluten för dig om du inte kan finska men gruppchefsutbildning, d.v.s. underofficersskolan, är möjlig för dig då skolan finns på brigaden.
Citera
2014-02-07, 23:32
Medlem
Bakteriens avatar
Citat:

Fan va härligt det ska bli och komma iväg lite. Ända problemet kommer nog bli min icke-existerande finska. Hur många svenskar kommer det att vara där?

Vi får bilda en 2 man Flashback Special Forces
Har 0 koll egentligen, men det är ju en svenskspråkig brigad så är inga krav på finska. Förutom lära sig enklare kommandon som någon sa. Dock kan jag finska så är inte orolig ;P
Citera
2014-02-09, 20:27
Medlem
Mr.S14s avatar
Nu är det snart två år sedan jag utförde min värnplikt i dragsvik och en sak som jag fortfarande går och klurar på är någonting som vår kompanichef nämnde innan vi muckade, vilket var att vi "utlandsfinskar" inte har en krigstida uppgift och inte heller måste komma på dom repetitionövningar som brukar ske drygt 5 år efter.

Min fråga är nu följande; om vi inte har en krigstida uppgift vad är då meningen med att kalla in oss finnar från utlandet?

Skulle gärna vilja få lite klarhet gällande det här, någon som vet mer?
Senast redigerad av Mr.S14 2014-02-09 kl. 20:34.
Citera
2014-02-10, 16:00
Medlem
Poro_poikas avatar
Citat:

Nylandsbrigad är en helt svenskspråkig brigad. Det som går på finska är kommandon som används i sluten ordning. T.ex. Asento, lepo, eteen vie, olalle vie, katse eteen päin, käännös vasempaan päin osv. Väldigt lätta att memorera kommandot och rörelsen. Ifall ni har bra utbildare kommer det att sitta som en piska i nacken och direkt ni hör ordern "Asento" ställer ni er i givakt
Citera
2014-02-10, 17:07
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.S14
Nu är det snart två år sedan jag utförde min värnplikt i dragsvik och en sak som jag fortfarande går och klurar på är någonting som vår kompanichef nämnde innan vi muckade, vilket var att vi "utlandsfinskar" inte har en krigstida uppgift och inte heller måste komma på dom repetitionövningar som brukar ske drygt 5 år efter.

Min fråga är nu följande; om vi inte har en krigstida uppgift vad är då meningen med att kalla in oss finnar från utlandet?

Det är bara en jävla ologik, mer än så är det inte. Dom är inte heller allt för glada att sätta "utlandsfinskar" på lite mer krävande uppgifter - oavsett prestationsförmåga.
Citera
2014-02-14, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Det är bara en jävla ologik, mer än så är det inte. Dom är inte heller allt för glada att sätta "utlandsfinskar" på lite mer krävande uppgifter - oavsett prestationsförmåga.

Min brorsa tjänstgjorde i Dragsvik och det var likadant för honom. Han är estlänning, var jätteduktig men fick ändå bara skituppgifter. Han fick toppresultat på nästan allt och tyckte verkligen att det var kul så han önskade att få stanna ett år. Trots att han var så duktig blev han satt på kortaste tiden, galet! Vad är meningen med att man åker dit ens?????
Citera
2014-02-14, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulan92
Min brorsa tjänstgjorde i Dragsvik och det var likadant för honom. Han är estlänning, var jätteduktig men fick ändå bara skituppgifter. Han fick toppresultat på nästan allt och tyckte verkligen att det var kul så han önskade att få stanna ett år. Trots att han var så duktig blev han satt på kortaste tiden, galet! Vad är meningen med att man åker dit ens?????

En anledning är att man inte bara vill ha begåvningsreserven som manskap. En annan kan vara att om han som estländare inte bor i Finland så minskar ju chansen för honom att kunna vara med på repövningar eller vid skarpa lägen och att det då kan ses som bortkastade resurser.
Citera
2014-02-14, 08:53
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.S14

Nåja, angående repövningarna så spelar det nog inte så stor roll.

Jag blev hemförlovad för lite mer än 10 år sen och har fortfarande inte varit på repövning. Det jag kommer ihåg av vad jag gjorde det där halvåret i Dragsvik för 10 år sen är nog minimalt i dagsläget.
Citera
2014-02-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Jag blev hemförlovad för lite mer än 10 år sen och har fortfarande inte varit på repövning. Det jag kommer ihåg av vad jag gjorde det där halvåret i Dragsvik för 10 år sen är nog minimalt i dagsläget.

Dock så ska repövningarnas mängd utökas i och med försvarsmaktens omstrukturering m15.
Citera
2014-02-14, 15:43
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Citat:
Ursprungligen postat av MasterWindu
Dock så ska repövningarnas mängd utökas i och med försvarsmaktens omstrukturering m15.

Huruvida man blir inkallad beror ju dels på krigsförbandets uppgifter, och även om enskild man krigsplacerats i förbandet, eller i reserven. Har man varit 10 år utan övningar, är det inte sannolikt att man kallas in på övningar.

För utlandsbosatta är det väl två orsaker att man inte blir placerad eller kallad på repövning. Dels beredskapsskäl, d.v.s. hur ska man hinna med om enheten mobiliseras och dels fredstida kostnadsskäl, d.v.s. det blir för dyrt för fattiga finska staten att betala dina kostnader från utomlands. I fråga om det senare, tror jag mig komma ihåg att man förr kunde anmäla att man kommer på egen kostanad. Jag vet inte hur det är numera.

-------

Om man bor i Finland, finns det ju en mänd saker man kan göra.

Vill man bli kallad in, får man börja med reservistorganisationerna och dessutom delta i http://www.mpk.fi/Default.aspx?tabid=393 kurser, efter att man visat intresse, kan man sedan kontakta regionalbyrån och gnälla på att man vill på repövningar ;-)

Sedan kan man ju gå med i landskapstrupper, om inget annat finns http://tinyurl.com/os5bhnx. Man gör ett kontrakt som i svenska HV. Vissa fyskrav gäller.

Ta kontakt med regionalbyrån om du är intresserad av landskapstrupperna. Regionalbyråerna finner man här http://tinyurl.com/regionalbyaer

-------------------

@MasterWindu

Hur skulle det vara med en liten rapport av herr aspiranten?
Citera
2014-02-14, 16:37
Medlem
Självklart!

Slutet av RUKkin gick jävligt snabbt, med JOHAn som absolut mest givande och spännande övningen. Det fungerade som vårt slutprov och testade oss till våra gränser både fysiskt och psykiskt. Av tradition så berättar man dock inga detaljer, så lämnar det utanför...

Måste dock nämna att officerseleverna från nylands brigad var bäst på de fysiska insatserna, så att drakan skulle vara lättare än de andra är bara rent skitsnack.

Apsiranttiden i Keuruu har börjat bra. Är jävligt stor skillnad på att leda rekryter jämfört med jämbördiga elever, så det har nog varit den största utmaningen. Hörde dessutom att en av aspiranterna kommer få krigstida placering som vice kompanichef, som jag definitivt satsar på. Skulle vara riktigt coolt att få det som uppgift faktiskt!
Citera
2014-02-14, 17:19
Medlem
KSEs avatar
Vet inte om man fortfarande satsar på ATU, men chanserna att få komma på reservistövningar ökar markant. Har själv varit på 2st. (troligtvis inget mer) efter avslutad värnplikt.. Född och boende i Sverige kan tilläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in