2018-04-15, 13:32
Medlem
Bakteriens avatar
Jag var inne som militärpolis jägare 2014-2015. Du har läger och allt annat som hör till. Det var dock mer polisinriktat. Vissa läger så skulle man söka efter misstänka personer, gripa, spaning osv.
Att stå vid portti (porten) mitt i natten och hajoo (gå sönder) hade sin charm. Och alla dessa vaktrundor rund brigaden haha. Minnen.

Nåja, bara fråga på om ni undrar något om spol
Senast redigerad av Bakterien 2018-04-15 kl. 13:35. Anledning: Felstavning
Citera
2018-04-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger-74
text
hmm då förstår jag bättre, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Jag var inne som militärpolis jägare 2014-2015. Du har läger och allt annat som hör till. Det var dock mer polisinriktat. Vissa läger så skulle man söka efter misstänka personer, gripa, spaning osv.
Att stå vid portti (porten) mitt i natten och hajoo (gå sönder) hade sin charm. Och alla dessa vaktrundor rund brigaden haha. Minnen.

Nåja, bara fråga på om ni undrar något om spol
det låter inte så dumt, ville du från början bli militärpolis? i efterhand, skulle du hellre valt något annat?
jag tycker det låter väldigt intressant, är det många som vill bli det? någon skrev att man bör säga direkt när man kommer dit vad man vill bli för att ha bäst möjlighet.
Citera
2018-04-18, 21:47
Medlem
Chiefduskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 22a

det låter inte så dumt, ville du från början bli militärpolis? i efterhand, skulle du hellre valt något annat?
jag tycker det låter väldigt intressant, är det många som vill bli det? någon skrev att man bör säga direkt när man kommer dit vad man vill bli för att ha bäst möjlighet.

Har varit i finska lumpen i 4 månader nu, snart så börjar AUK 1 närma sig slutet. Och är själv Milpol underofficerelev för tillfället så om du har några frågor så kan jag gärna svara på dom. Tjänstgör förresten på Kustbrigaden i Obbnäs(marinen) och vad jag har hör så skiljer sig milpol utbildningen ganska mycket beroende på vart du hamnar. Men om du är intresserad av Militärpolis linjen så rekommenderar jag att du gör bra av dig under P-perioden så du kommer in i AUK och sen så satsar du på att komma in på Milpol AUK där. För att en Undersergant Miltärpolis får göra mycket finare grejer än manskap milpol och sen så slipper vi vakta porten lika ofta som dom
Citera
2018-04-19, 05:45
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Jag tyckte att det inte var så klart så jag upprepar med egna ord och utan de finska termerna, som ingen oinsatt kan förstå, särskilt när man använder både finskspråkiga och svenskspråkiga termer.

Efter att du ryckt in har du en grundutbildningsperiod på 8 veckor, då du kallas rekryt (skiljer sig från svenska begreppet rekryt som gäller hela plikatde tiden). Ungefär vid 6 veckor väljs de (beskedet kommer lite senare) som fortsätter med manskapsuppgifter efter att grundutbildningen är klar och de som går vidare till ledarskapsutbildning.

Valet baserar sig på
a) begåvningstestet som innehåller lite enkel matematik, d.v.s. talserier o.s.v., språktest och kognitiva uppgifter samt
b) ett sorts lynnetest med olika mindre konstiga och mera konstiga frågor (bl.a. om du velat öppna en blombutik och om du känner att ett band spänner på ditt huvud) och slutligen
c) dina förmäns bedömningar, där stampersonalen avgör, men de lyssnar även på input från bevärningsförmännen.
d) dina egna önskemål, men bara om du anses vara lämlig till det du önskat.

Det sker att personer blir beordrade till ledarskapsutbildning mot sin vilja och så klart också att någon som önskar komma in på ledarskapsutbildning inte kommer, antingen för att t.ex. begåvningstestets resultat är för dåligt, eller att lynnetestet och/eller bedömningarna sätter stopp för det.

Du träffar ingen psykolog om inte du har något större problem. En psykolog används alltså inte i valet.

Om du blir vald till manskapsuppgifter, går du vidare till utbildning i det som man valt att ska bli din uppgift. I Sverige kallas detta befattningsutbildning. Manskapet tjänstgör knappa 6, 9 eller 12 månader. Militärpoliserna i manskapet gör alltså 9 månader.
Chaufförer gör 12, men de får en dyr yrkesutbildning och det man kallar skyttesoldat i Sverige gör 6.

Om du blir vald till ledarskapsuppgifter går du vidare till underofficersskolan. Där går man antingen en eller två kurser. Mot slutet av den första kursen väljs de som går vidare till reservofficersutbildning. Resten av underofficerseleverna går även andra kursen. När man blir klar med andra kursen flyttar man tillbaka till en grundenhet (kompani) och där är man beväringsförmän åt de nya rekryterna som kommer in. Vid detta skede är man undersergeant. På övningar som varar över nätter är man alltså gruppchef men då man har övningar nära kasernen är man oftast hjälputbildare som hjälper stampersonalen i utbildningen. Några få fortsätter som hjälputbildare på underofficersskolan.

Om man blir utvald till reservofficersskolan åker man oftast iväg till Fredrikshamn, där kursen tar drygt 3 månader. På kursen är man officerselev. Man måste klara av finska för att gå den utbildningen, eftersom den är helt på finska. Då man klarat kursen, kommer man tillbaka till en grundenhet och har graden officersaspirant. Då har redan nästa kontingent, d.v.s. de nya rekryterna hunnit börja sin utbildning. På övningar som varar över nätter agerar man plutonchef eller vice plutonchef och vid övningarna nära kasernen är man hjälputbildare till stampersonalen. Man är även gruppchefernas förman i allmänhet. Sista dagen i tjänst befordras man till underlöjtnant i Dragsvik (eftersom Dragsvik tillhör marinen), men i armén till fänrik.

Några gruppchefer befordras till sergeant i slutet av tjänsten. Några från manskapet befordras till korpral i slutet av tjänsten, men det är en manskapsgrad i Finland.

Generellt är den finska beväringstjänsten dess bättre ju mer krävande uppgifter man får. Reservofficersskolan är rätt krävande, men sedan får man intressantare uppgifter efter den.
Citera
2018-04-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiefdusky
Har varit i finska lumpen i 4 månader nu, snart så börjar AUK 1 närma sig slutet. Och är själv Milpol underofficerelev för tillfället så om du har några frågor så kan jag gärna svara på dom. Tjänstgör förresten på Kustbrigaden i Obbnäs(marinen) och vad jag har hör så skiljer sig milpol utbildningen ganska mycket beroende på vart du hamnar. Men om du är intresserad av Militärpolis linjen så rekommenderar jag att du gör bra av dig under P-perioden så du kommer in i AUK och sen så satsar du på att komma in på Milpol AUK där. För att en Undersergant Miltärpolis får göra mycket finare grejer än manskap milpol och sen så slipper vi vakta porten lika ofta som dom

Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Jag tyckte att det inte var så klart så jag upprepar med egna ord och utan de finska termerna, som ingen oinsatt kan förstå, särskilt när man använder både finskspråkiga och svenskspråkiga termer.

tack för svar!

adam7, menar du att efter 8 veckor så skulle man:
om man blev vald till manskapsuppgifter så blir man alltså också vald till en roll som exempelvis militärpolis?
om man blev vald till underofficersskolan så gör man 2 kurser där och sedan börjar som exempelvis militärpolis, men det är ändå 9 månader?

jag förstår att det bestäms till stor del av ledarna där, men att veta vad man vill är alltid bra, det är svårt att döma vad jag vill bli enbart från den lilla information som finns i deras pdf. Militärpolis låter kul, kustjägare låter (mer?) utmanande, pionärkompaniet låter inte så roligt.
Jag kan dock inte finska så i bästa fall skulle jag väl få göra underofficersskolan och i värsta fall så blir det endast 6 månader av något?
Senast redigerad av 22a 2018-04-19 kl. 13:34.
Citera
2018-04-19, 13:55
Medlem
adam7s avatar
Citat:

adam7, menar du att efter 8 veckor så skulle man:
om man blev vald till manskapsuppgifter så blir man alltså också vald till en roll som exempelvis militärpolis?
Ja. Om man blir vald till manskapsuppgifter tilldelas man även uppgiften, och beroende på den uppgiften är man 5,5, 8,5 eller 11,5 månader. För soldatpolis i manskapsuppgift blir det alltså 8,5 mån.
Citat:
om man blev vald till underofficersskolan så gör man 2 kurser där och sedan börjar som exempelvis militärpolis, men det är ändå 9 månader?

Nej, ledarskapsuppgifterna är alltid 11,5 månader. Så om man väljs till gruppchefsutbildning på soldatpolislinjen är det 11,5 månader.

Citat:
jag förstår att det bestäms till stor del av ledarna där, men att veta vad man vill är alltid bra, det är svårt att döma vad jag vill bli enbart från den lilla information som finns i deras pdf. Militärpolis låter kul, kustjägare låter (mer?) utmanande, pionärkompaniet låter inte så roligt.
Jag kan dock inte finska så i bästa fall skulle jag väl få göra underofficersskolan och i värsta fall så blir det endast 6 månader av något?

Ja, utan att kunna finska går det inte att komma till RUK (reservofficersskolan).

Du behöver inte veta vad du vill när du rycker in. Du har ca. 6 veckor före kompanichefen tar dig på ett samtal och frågar om dina önskemål (såsom också av alla andra).

Jag föreslår att du tar de första veckorna för att ta in omgivningen och verksamheten och därefter ställa dina frågor. Du kan fråga personalen. De vet bäst. Gruppcheferna vet också något, men inte så värst mycket. Dina rekrytkompisar kommer att berätta vilda rykten och gissningar så ta deras prat med en nypa salt.
Citera
2018-04-19, 14:08
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Ja, utan att kunna finska går det inte att komma till RUK (reservofficersskolan).

Det är egentligen väldigt svårt även om man talar finska om man är skriven utanför Finland (vet bara en som gjort det) eftersom utlandsboende inte kan krigsplaceras - det blir i teorin en bortkastad utbildning för organisationen. AUK var inte lika svårt förut men vad jag förstått har det blivit svårare också. Var det inte tom så att man nu diskuterade att helt sluta kalla in finska medborgare utomlands tiĺl tjänsgöring?
Citera
2018-04-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det är egentligen väldigt svårt även om man talar finska om man är skriven utanför Finland (vet bara en som gjort det) eftersom utlandsboende inte kan krigsplaceras - det blir i teorin en bortkastad utbildning för organisationen. AUK var inte lika svårt förut men vad jag förstått har det blivit svårare också. Var det inte tom så att man nu diskuterade att helt sluta kalla in finska medborgare utomlands tiĺl tjänsgöring?

Det är absolut ingen omöjlighet att som svensk lyckas ta sig till ruk. Även utan kunskaper i det finska språket är det möjligt att kommenderas dit. Tyngre blir det ju givetvis, men det är bara en inställningsfråga
Citera
2018-04-20, 18:59
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoftskjutaren
Det är absolut ingen omöjlighet att som svensk lyckas ta sig till ruk. Även utan kunskaper i det finska språket är det möjligt att kommenderas dit. Tyngre blir det ju givetvis, men det är bara en inställningsfråga

Hur går man igenom RUK utan att kunna finska?
Citera
2018-04-20, 19:50
Medlem
Citat:
Hur går man igenom RUK utan att kunna finska?

Man lär sig under tiden. Givetvis enormt krävande, men det har gjorts.

Jag syftade egentligen huvudsakligen på att varken bristfällig finska, eller svenskhet utgör några oöverkomliga barriärer. Sist och slutligen är det utbildarna på underofficerslinjen som avgör vem som far till RUK, och vem som får tjäna fosterlandet som gruppchef. Det är en annan sak om man klarar sig där.

Tyvärr finns det fortfarande ingen möjlighet att genomföra RUK på herremannaspråket.
Citera
2018-04-20, 19:59
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoftskjutaren
Man lär sig under tiden. Givetvis enormt krävande, men det har gjorts.

Jag syftade egentligen huvudsakligen på att varken bristfällig finska, eller svenskhet utgör några oöverkomliga barriärer. Sist och slutligen är det utbildarna på underofficerslinjen som avgör vem som far till RUK, och vem som får tjäna fosterlandet som gruppchef. Det är en annan sak om man klarar sig där.

Tyvärr finns det fortfarande ingen möjlighet att genomföra RUK på herremannaspråket.

Menade aldrig att det var omöjligt, men det är svårt och som sagt, man skickar ogärna värnpliktiga bosatta utanför Finland till kostsamma utbildningar rent allmänt eftersom dessa inte kan användas då man konstruerar den krigstida enheten.
Citera
2018-04-20, 20:14
Medlem
Citat:
Menade aldrig att det var omöjligt, men det är svårt och som sagt, man skickar ogärna värnpliktiga bosatta utanför Finland till kostsamma utbildningar rent allmänt eftersom dessa inte kan användas då man konstruerar den krigstida enheten.

Det ligger definitivt sanning i detta.

Ni som nu skall rycka in bör dock inte bekymra er över den här saken. Gör ert bästa, ge en bra bild av er själva till utbildare, kompanichef och senare linjechef. Bra inställning och motivation märks, och kom ihåg att ödets goda lott faller oftast till personen som kämpar för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in