2014-02-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-white
Om jag folkbokför mig i Finland, stämmer det att jag får ett brev inom en vecka där det står att jag blir inkallad i Juli alt Januari?

Finsk mor och halvfinsk far, är född i Sverige och bodde i Finland i 10 år och har nu varit bosatt i Sverige i 9 år. (Svenskt pass)

Du kommer högst antagligen att få det hem till dig i Sverige. Om du folkbokför dig i Finland så kommer det dit.

Har du kvar ditt finska medborgarskap?
Citera
2014-02-03, 11:33
Moderator
tobess avatar
Citat:
Om jag folkbokför mig i Finland, stämmer det att jag får ett brev inom en vecka där det står att jag blir inkallad i Juli alt Januari?

Finsk mor och halvfinsk far, är född i Sverige och bodde i Finland i 10 år och har nu varit bosatt i Sverige i 9 år. (Svenskt pass)

Hur gammal är du alltså? Är du över 29(?) blir du inte inkallad i vilket fall som helst.

Och är du fortfarande finsk medborgare?
Citera
2014-02-03, 14:15
Medlem
General-whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbear
Du kommer högst antagligen att få det hem till dig i Sverige. Om du folkbokför dig i Finland så kommer det dit.

Har du kvar ditt finska medborgarskap?
Jag har inte fått något brev, vilket gör mig väldigt konfunderad. Vet du vad det kan bero på?

Ja det borde jag vara har inget finskt pass, men ett medborgarskap försvinner väl inte?

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur gammal är du alltså? Är du över 29(?) blir du inte inkallad i vilket fall som helst.

Och är du fortfarande finsk medborgare?
Jag är 19, ska söka in till hanken och undrar därför om jag åker in direkt när jag folkbokför mig?
Citera
2014-02-03, 14:23
Moderator
tobess avatar
Citat:
Jag har inte fått något brev, vilket gör mig väldigt konfunderad. Vet du vad det kan bero på?

Ja det borde jag vara har inget finskt pass, men ett medborgarskap försvinner väl inte?

Nu vet jag faktiskt inte hur det fungerar eftersom jag själv är finsk medborgare och bosatt i Finland, men enligt lite snabbt googlande verkar det som att man kan tappa medborgskapet såvida man inte ansöker om att få behålla det;

http://www.migri.fi/finskt_medborgar...ldern_18_22_ar

Att du inte fått något tyder lite på att du eventuellt inte har kvar ditt medborgarskap, staten brukar nämligen inte glömma bort saker som dessa. Om det är något som man i allmänhet kan vara säker på är det att dom kallar en till militärtjänsgöring eller tvingar en att betala skatter

Ring till finska ambassaden och kolla?
Citera
2014-02-03, 15:06
Medlem
Citat:

Jag är 19, ska söka in till hanken och undrar därför om jag åker in direkt när jag folkbokför mig?

Om du har finskt medborgarskap så skickas det papper till dig, men dom kan ha tappat bort dig på vägen.. jag fick själv mina papper ursprungligen skickade till den plats jag bodde då jag var grabb.

Som tidigare sagt, dom brukar inte glömma bort sånt här. Passet måste du ju ansöka om!
Citera
2014-02-03, 22:47
Medlem
adam7s avatar
Om man vill följa en svensk killes finska värnplikt, finns bloggen
http://strilsaker.blogspot.se/

Bloggaren har gjort svenska lumpen och varit i beredskap i NBG. Han ryckte in i början av januari så man behöver inte läsa många gamla inlägg.

Om man vill läsa med bakgrund, kan man börja med http://strilsaker.blogspot.se/2013/10/mot-uppbad.html
Citera
2014-02-05, 13:49
Medlem
Vet inte om det här är rätt tråd eller inte. Men någon kan nog kanske hjälpa mig.

Jag funderat på att skaffa dubbelmedborgarskap dvs. både svenskt och finskt. Just nu är jag svensk medborgare(född och uppvuxen här). Jag har "mönstrat" i Sverige( det var i slutet av allmän värnpliktstiden då det räckte med att fylla i en lapp att man inte hade lust). Om jag nu väljer att skaffa finskt medborgarskap kommer jag bli inkallad i Finland? Enligt den här http://www.finland.se/public/default...&culture=sv-FI tolkar jag det som att så länge jag är skriven i Sverige kan jag vara både svensk och finsk medborgare utan att bli inkallad. Borde det inte räcka med att jag mönstrat i Sverige och att de ansåg att jag inte dög här?

Stämmer det? Tacksam för all hjälp jag kan få (Notera att jag inte vill bli inkallad)
Citera
2014-02-05, 14:05
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herlott
Vet inte om det här är rätt tråd eller inte. Men någon kan nog kanske hjälpa mig.

Jag funderat på att skaffa dubbelmedborgarskap dvs. både svenskt och finskt. Just nu är jag svensk medborgare(född och uppvuxen här). Jag har "mönstrat" i Sverige( det var i slutet av allmän värnpliktstiden då det räckte med att fylla i en lapp att man inte hade lust). Om jag nu väljer att skaffa finskt medborgarskap kommer jag bli inkallad i Finland? Enligt den här http://www.finland.se/public/default...&culture=sv-FI tolkar jag det som att så länge jag är skriven i Sverige kan jag vara både svensk och finsk medborgare utan att bli inkallad. Borde det inte räcka med att jag mönstrat i Sverige och att de ansåg att jag inte dög här?

Stämmer det? Tacksam för all hjälp jag kan få (Notera att jag inte vill bli inkallad)

Att du inte dög i Sverige bryr de sig inte om i Finland, de gör ändå sina egna tester.

Men om du skaffar dubbelt medborgarskap och bor i Sverige så stämmer det att du inte kommer att bli inkallad. Men om du flyttar till Finland innan det år du fyller 30 så måste du mönstra där.
Citera
2014-02-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Att du inte dög i Sverige bryr de sig inte om i Finland, de gör ändå sina egna tester.

Men om du skaffar dubbelt medborgarskap och bor i Sverige så stämmer det att du inte kommer att bli inkallad. Men om du flyttar till Finland innan det år du fyller 30 så måste du mönstra där.

Tack för svaret! Då är det bara att inte flytta dit på ett par år En annan fråga. För er som mönstrat i Finland: Jag har tinnitus och då bör jag väl klara mig undan lumpen? När ni gjorde tester i Finland , ställdes det frågor om Tinnitus? Och ni som har erfarenhet av militärtjänst överlag: Borde det inte vara ett ganska stort hinder för att göra lumpen?
Citera
2014-02-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herlott
Tack för svaret! Då är det bara att inte flytta dit på ett par år En annan fråga. För er som mönstrat i Finland: Jag har tinnitus och då bör jag väl klara mig undan lumpen? När ni gjorde tester i Finland , ställdes det frågor om Tinnitus? Och ni som har erfarenhet av militärtjänst överlag: Borde det inte vara ett ganska stort hinder för att göra lumpen?

Har inget defintivt svar, men nej, det tror jag inte. Tror inte "c-papper" delas ut till folk med tinnitus, åtminstonde lär de få göra sin värnplikt om de vill.

Beror naturligtvis på hur allvarligt det är; men bland mina rekryter finns en kille med hörselskada. Han är med helt normalt, förutom vid skytte då han måste ha dubbla hörselskydd!
Citera
2014-02-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Kom in i Nylands Brigad Dragsvik, börjar den 7 Juli.
Jag fattar det som att dom bestämmer vad jag ska bli? Alltså t.ex granatkastare eller militärpolis eller kock. Och även hur lång tid jag ska gå?

Jag med! Fick mina papper för någon månad sen, inkallning 07/07!

Fan va härligt det ska bli och komma iväg lite. Ända problemet kommer nog bli min icke-existerande finska. Hur många svenskar kommer det att vara där?
Citera
2014-02-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrskapet
Jag med! Fick mina papper för någon månad sen, inkallning 07/07!

Fan va härligt det ska bli och komma iväg lite. Ända problemet kommer nog bli min icke-existerande finska. Hur många svenskar kommer det att vara där?

Allt sker i praktiken på svenska, utom enklare order som "asento", som du lär dig under första veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in