2014-10-25, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Om du inte vill åka båt över natten, kan du flyga från Stockholm till H:fors, buss till centrum o tåg från H:fors till Dragsvik, men då måste du betala åtminstone flygbiljetten själv. Bokar du nu, var lägsta priset idag för Arlanda - Helsingfors 38 €. Det blir dyrare ju närmare dagen kommer.

Nej, flygbiljetten betalas av den finska staten vid uppvisande av kvitto.
Citera
2014-10-25, 04:34
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlvonDobeln
Nej, flygbiljetten betalas av den finska staten vid uppvisande av kvitto.
Fint att höra. Rätt länge sedan jag ryckte in. Borde ha skrivit "torde du vara tvungen". Vill ju inte lova betalning och sedan låta någon sate behöva fyrka från egen ficka ;-)

PS. Fick första klass littera till tåget vid några av de första repövningarna. Sedan började staten spara och å andra sidan var övningarna på hemtrakten.

PPS. Kolla litterära källor om vad en "fyrck" är ;-) Bellman sjunger dessutom om fyrk.
Citera
2014-10-25, 12:43
Medlem
Bakteriens avatar
Ryckte in 7 Juli och är nu inne som Militärpolis manskap, 9 månaders tjänstgöringstid. 144 dagar kvar
Kan verka som att Milpol bara vaktar porten men så är verkligen inte fallet. Sitter på mobilen så orkar inte börja skriva alltför mycket.
Säger bara Hajoo Me Däga xD
Citera
2014-10-25, 16:56
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Ryckte in 7 Juli och är nu inne som Militärpolis manskap, 9 månaders tjänstgöringstid. 144 dagar kvar
Kan verka som att Milpol bara vaktar porten men så är verkligen inte fallet. Sitter på mobilen så orkar inte börja skriva alltför mycket.
Säger bara Hajoo Me Däga xD

Skriv gärna mer sen vad du tycker om tjänsten.
Citera
2014-10-25, 23:59
Bannlyst
Fick hem papper nyligen och rycker in 5 januari, lär bli en spännande upplevelse

Har lite frågor och hoppas någon suttit i samma sits som mig eller har svar på de. Det är så att jag hjälper till att betala hyran här i hemmet till min mor. Har dock inget kontrakt eller något med min mor, hur skall jag kunna bevisa att jag gör det till de i Finland så de kan betala av min del av hyran? Behöver jag papper på att jag betalar eller hur är det?

Min andra fråga är om man får tillåtelse att åka hem till Sverige redan efter första veckan, mellan (12-19jan) för att göra tentor på högskolan. Jag har tänkt pausa min utbildning, men dilemmat är om jag skall pausa mina studier redan nu innan period 2 börjar, eller när period 2 slutar(12-19jan)...

Har också tandläkare tider redan efter första veckan också här i Sverige den 16 januari samt i början av februari, detta gäller då ett kirurgiska ingrepp, hur ser det ut med tillåtelse att åka hem för det?

Haha allt blev lite grötigt då jag fick sagt i telefon att det var fullt i Januari så att jag var helt inställd till att rycka in i sommar då, härav alla tider som krockar o.s.v...

Tacksam för svar
Citera
2014-10-26, 01:59
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakterien
Kan verka som att Milpol bara vaktar porten men så är verkligen inte fallet.
Fint det! Ville själv bli MP men presterade för dåligt i testerna så dom ville inte ha mig!

MP fick utbildning på alla vapen som fanns på regementet. Man var lite avundsjuk måste jag erkänna, själv fick man utbildning på "endast" tre olika vapen. Uppgifterna varierar beroende på var man hamnar, på t.ex. vårt regemente fick MP rondera vapenförråd i skogarna och kolla så att det inte fanns hål i stängslet runt regementsområdet(x antal km).
Citat:
Ursprungligen postat av delickz
Har lite frågor och hoppas någon suttit i samma sits som mig eller har svar på de. Det är så att jag hjälper till att betala hyran här i hemmet till min mor. Har dock inget kontrakt eller något med min mor, hur skall jag kunna bevisa att jag gör det till de i Finland så de kan betala av min del av hyran? Behöver jag papper på att jag betalar eller hur är det?
Om jag minns rätt så kan den finska staten betala din hyra under tiden du har militärtjänstgöring men för att minska på fusket så finns det en regel som säger att man måste ha bott i lägenheten minst 3 månader innan tjänstgöringen börjar för att det ska godkännas.

Att tro att den finska staten betalar ut pengar till "icke existerande" hyreskontrakt som gäller bostäder utomlands och som dessutom inte ens finns på papper är bara att glömma...

Citat:
Min andra fråga är om man får tillåtelse att åka hem till Sverige redan efter första veckan, mellan (12-19jan) för att göra tentor på högskolan. Jag har tänkt pausa min utbildning, men dilemmat är om jag skall pausa mina studier redan nu innan period 2 börjar, eller när period 2 slutar(12-19jan)...
Brukar vara "stängt" de första två veckorna av ren tradition. Inga ledigheter där inte... inte ens helg/kvällspermis.

Tror att du får skita i dina studier om du ska till Finland och göra militärtjänstgöring, du har varken tid eller ork att plugga. Så är det bara...
Citat:
Har också tandläkare tider redan efter första veckan också här i Sverige den 16 januari samt i början av februari, detta gäller då ett kirurgiska ingrepp, hur ser det ut med tillåtelse att åka hem för det?
Men vad fan, det finns tandläkare i Finland med! Tror t.o.m. att staten betalar detta då du är i lumpen. Boka av och nämn detta dag ett i Finland så fixar dom en tid till dig omedelbums.
Citera
2014-10-26, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Fint det! Ville själv bli MP men presterade för dåligt i testerna så dom ville inte ha mig!

MP fick utbildning på alla vapen som fanns på regementet. Man var lite avundsjuk måste jag erkänna, själv fick man utbildning på "endast" tre olika vapen. Uppgifterna varierar beroende på var man hamnar, på t.ex. vårt regemente fick MP rondera vapenförråd i skogarna och kolla så att det inte fanns hål i stängslet runt regementsområdet(x antal km).

Om jag minns rätt så kan den finska staten betala din hyra under tiden du har militärtjänstgöring men för att minska på fusket så finns det en regel som säger att man måste ha bott i lägenheten minst 3 månader innan tjänstgöringen börjar för att det ska godkännas.

Att tro att den finska staten betalar ut pengar till "icke existerande" hyreskontrakt som gäller bostäder utomlands och som dessutom inte ens finns på papper är bara att glömma...

Brukar vara "stängt" de första två veckorna av ren tradition. Inga ledigheter där inte... inte ens helg/kvällspermis.

Tror att du får skita i dina studier om du ska till Finland och göra militärtjänstgöring, du har varken tid eller ork att plugga. Så är det bara...

Men vad fan, det finns tandläkare i Finland med! Tror t.o.m. att staten betalar detta då du är i lumpen. Boka av och nämn detta dag ett i Finland så fixar dom en tid till dig omedelbums.

Det sistnämnda stämmer. Du kommer ha tandkontroll under första veckan, nämn dina problem så kommer finska försvarsmakten skicka dig till en tandläkare helt kostnadsfritt

De kommer inte släppa dig till Sverige första veckan, var så säker. Det enda man garanterat får permis för är intagningsprov till universitet, tror knappast att en vanlig tenta är tillräckligt med skäl. Möjligtvis senare i tjänstgöring, men garanterat inte som rekryt!

MilPol är en otroligt intressant utbildning som jag nästan ångrar att jag inte gick! Man var skapligt avundsjuk när de tränade stridsföring i stadssituationer medan man själv grävde minor... Att de dessutom fick skjuta hagelgevär, diverse snipers, pistoler mm gör inte saken värre!

Hade dock varit hårdare konkurrens till RUK, som jag är otroligt glad över att jag gick.
Citera
2014-10-26, 14:53
Medlem
Humaxdaogs avatar
Måste man ha Finskt bank konto för att få lönen ifrån tjänsten? eller räcker ett vanligt Swedbank konto?
Citera
2014-10-26, 15:04
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humaxdaog
Måste man ha Finskt bank konto för att få lönen ifrån tjänsten? eller räcker ett vanligt Swedbank konto?
När dom fick reda på att jag inte hade ett bankkonto i Finland så bad dom mig att ta på mig min M91 -som var vår "permissionsuniform" då. Jag skickades direkt till den lokala banken med egen chaufför.

Så fort jag hade öppnat ett konto fick jag återvända till utbildningen. Det var väldigt snabba ryck...
Citera
2014-10-26, 16:22
Bannlyst
Tackar för svaren!

Bör man snagga sig innan inryck? Sett ett antal bilder från dragsvik och alla är inte helsnaggade utan kort hår verkar också vara acceptabelt?

Uppskattar också tips på vad man bör ta med sig. Jag som förmodligen kommer tillbringa många av mina helger där bör väl ta med mig dator(?) extra kläder o.s.v. eller? Läst lite i tråden och t.e.x. egna vantar har rekommenderats, men deras bör väl inte vara helt åt helvete ?
Citera
2014-10-27, 16:20
Medlem
Citat:
Tackar för svaren!

Bör man snagga sig innan inryck? Sett ett antal bilder från dragsvik och alla är inte helsnaggade utan kort hår verkar också vara acceptabelt?

Uppskattar också tips på vad man bör ta med sig. Jag som förmodligen kommer tillbringa många av mina helger där bör väl ta med mig dator(?) extra kläder o.s.v. eller? Läst lite i tråden och t.e.x. egna vantar har rekommenderats, men deras bör väl inte vara helt åt helvete ?

De ÄR totalt åt helvete. På riktigt alltså.

Snaggning rekommenderas. I allmänhet är befälen hårdare på hårlängden i början av värnplikten än senare. Skadar inte att snagga sig ordentligt åtminstonde i början.

Dator kan vara mycket smart. Kom ihåg att be om ett extra skåp då du är utlandsboende. Kan vara ett helvete att få i ordning skåpet på korrekt sett annars.
Citera
2014-10-27, 18:28
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Tackar för svaren!

Se sida 24, punkt 91, och sida 141 (d.v.s. bilaga 9) på (pdf) http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/c4...df?MOD=AJPERES

----------

Wad är WLAN läget i Dragsvik nuförtiden? Var finns det och var finns det inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in