Citat:
Ursprungligen postat av
Bakterien
Ryckte in 7 Juli och är nu inne som Militärpolis manskap, 9 månaders tjänstgöringstid. 144 dagar kvar
Kan verka som att Milpol bara vaktar porten men så är verkligen inte fallet.
Fint det! Ville själv bli MP men presterade för dåligt i testerna så dom ville inte ha mig!
MP fick utbildning på alla vapen som fanns på regementet. Man var
lite avundsjuk måste jag erkänna, själv fick man utbildning på "endast" tre olika vapen. Uppgifterna varierar beroende på var man hamnar, på t.ex. vårt regemente fick MP rondera vapenförråd i skogarna och kolla så att det inte fanns hål i stängslet runt regementsområdet(x antal km).
Citat:
Ursprungligen postat av
delickz
Har lite frågor och hoppas någon suttit i samma sits som mig eller har svar på de. Det är så att jag hjälper till att betala hyran här i hemmet till min mor. Har dock inget kontrakt eller något med min mor, hur skall jag kunna bevisa att jag gör det till de i Finland så de kan betala av min del av hyran? Behöver jag papper på att jag betalar eller hur är det?
Om jag minns rätt så kan den finska staten betala din hyra under tiden du har militärtjänstgöring men för att minska på fusket så finns det en regel som säger att man måste ha bott i lägenheten minst 3 månader innan tjänstgöringen börjar för att det ska godkännas.
Att tro att den finska staten betalar ut pengar till "icke existerande" hyreskontrakt som gäller bostäder utomlands och som dessutom inte ens finns på papper är bara att glömma...
Citat:
Ursprungligen postat av
delickz
Min andra fråga är om man får tillåtelse att åka hem till Sverige redan efter första veckan, mellan (12-19jan) för att göra tentor på högskolan. Jag har tänkt pausa min utbildning, men dilemmat är om jag skall pausa mina studier redan nu innan period 2 börjar, eller när period 2 slutar(12-19jan)...
Brukar vara "stängt" de första två veckorna av ren tradition. Inga ledigheter där inte... inte ens helg/kvällspermis.
Tror att du får skita i dina studier om du ska till Finland och göra militärtjänstgöring, du har varken tid eller ork att plugga. Så är det bara...
Citat:
Ursprungligen postat av
delickz
Har också tandläkare tider redan efter första veckan också här i Sverige den 16 januari samt i början av februari, detta gäller då ett kirurgiska ingrepp, hur ser det ut med tillåtelse att åka hem för det?
Men vad fan, det finns tandläkare i Finland med! Tror t.o.m. att staten betalar detta då du är i lumpen. Boka av och nämn detta dag ett i Finland så fixar dom en tid till dig omedelbums.