2011-12-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksklanten
De som gör lumpen. I Finland.

Om man har såpass långt hår att det kan sättas upp så kan man få göra så istället för att klippa sig.
Känner till ett par personer som har gjort lumpen med håret noggrant uppsatt.

Så det ska väl inte vara några problem med det?

Jo, då det står i reglementet håret ska vara kort, vägrar du är det ordervägran.
Citera
2011-12-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Jo, då det står i reglementet håret ska vara kort, vägrar du är det ordervägran.

Och hur kan det komma sig att jag känner till ett par personer som fått göra lumpen med långt hår då?

Det är både två tjejer och en kille.
Citera
2011-12-09, 17:09
Medlem
Citat:
Och hur kan det komma sig att jag känner till ett par personer som fått göra lumpen med långt hår då?

Står i reglementet att tjejer får ha håret uppsatt i en slags boll i baksidan av huvudet.

Killen grät förmodligen så mkt att han fick lov till det, istället för att göra som ungefär 80% av alla finska män gör, genomför värnplikt och klipper sitt hår.
Citera
2011-12-09, 17:10
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:

Tjejer är undantagna regeln om att håret ska hållas kort på grund av flera orsaker, men att en manlig värnpliktig skulle fått behålla långt hår i Finland vill jag nästan ha källa på det. Visst, det är skillnad på långt hår och långt hår, speciellt som det närmar sig hemförlovning, men likväl. Vart, när och hur?
Citera
2011-12-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Står i reglementet att tjejer får ha håret uppsatt i en slags boll i baksidan av huvudet.

Killen grät förmodligen så mkt att han fick lov till det, istället för att göra som ungefär 80% av alla finska män gör, genomför värnplikt och klipper sitt hår.

Och varför skulle inte en kille få ha det isåfall? Är inte män och kvinnor lika mycket värda?

Den där killen är en hård tuffing som bär skinnväst och kör Harley-Davidson, så jag tvivlar på att han satt och grät ....
Citera
2011-12-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Tjejer är undantagna regeln om att håret ska hållas kort på grund av flera orsaker, men att en manlig värnpliktig skulle fått behålla långt hår i Finland vill jag nästan ha källa på det. Visst, det är skillnad på långt hår och långt hår, speciellt som det närmar sig hemförlovning, men likväl. Vart, när och hur?

Vilka är dessa "orsaker"?

Ska killar klippa håret så ska tjejerna göra det också. Med eller utan tvång.

Det jag vet är att han gjorde lumpen på Dragsvik, och att det var den korta utbildningen på 6 månader.
Och att han har ungefär 40-50 centimeter långt hår.

Jag ska se om jag kan få tag på honom och få vet lite mera.
Senast redigerad av Riksklanten 2011-12-09 kl. 17:27.
Citera
2011-12-10, 03:54
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Vilka är dessa "orsaker"?

Ska killar klippa håret så ska tjejerna göra det också. Med eller utan tvång.

Det jag vet är att han gjorde lumpen på Dragsvik, och att det var den korta utbildningen på 6 månader.
Och att han har ungefär 40-50 centimeter långt hår.

Jag ska se om jag kan få tag på honom och få vet lite mera.

Men hej faderuttan på dig. Om du hoppar bakåt några sidor kommer du upptäcka att vi just avhandlat ämnet. Jämställt eller inte så har alla män i regel kort hår när de gör lumpen i Finland, ja så är det. Sen finns det säkert något undantag som kan bero på flertalet stokastiska variabler. Vill du ändå maximera sannolikheten till att behålla ditt hår så avråder jag dig från att göra lumpen i Finland.
Citera
2011-12-10, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomEMT
Men hej faderuttan på dig. Om du hoppar bakåt några sidor kommer du upptäcka att vi just avhandlat ämnet. Jämställt eller inte så har alla män i regel kort hår när de gör lumpen i Finland, ja så är det. Sen finns det säkert något undantag som kan bero på flertalet stokastiska variabler. Vill du ändå maximera sannolikheten till att behålla ditt hår så avråder jag dig från att göra lumpen i Finland.

"Så är det" är ett förbjudet uttryck år 2011.

Jag är transsexuell. Jag är född som kvinna men känner mig som en man.
Jag har bytt till ett killnamn och klär mig som kille, men är fortfarande kvinna biologiskt.
Hur ställer de sig till det? Vilka regler kommer gälla mig?
Citera
2011-12-10, 07:21
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
"Så är det" är ett förbjudet uttryck år 2011.

Jag är transsexuell. Jag är född som kvinna men känner mig som en man.
Jag har bytt till ett killnamn och klär mig som kille, men är fortfarande kvinna biologiskt.
Hur ställer de sig till det? Vilka regler kommer gälla mig?

Det må vara förbjudet år 2011 i din HBT-bibel men så ser det ut i verkligheten. Eftersom du biologiskt är kvinna (vilket går före både namn och klädstil) så får du söka in som frivillig precis som alla andra kvinnor. Som bonus kan jag tala om att du inte behöver raka av dig håret då heller.
Senast redigerad av TomEMT 2011-12-10 kl. 07:25.
Citera
2011-12-10, 10:19
Medlem
Citat:
Det må vara förbjudet år 2011 i din HBT-bibel men så ser det ut i verkligheten. Eftersom du biologiskt är kvinna (vilket går före både namn och klädstil) så får du söka in som frivillig precis som alla andra kvinnor. Som bonus kan jag tala om att du inte behöver raka av dig håret då heller.

Även fast jag numera har ett mansnamn, talar med mörk röst och klär mig som kille. Och presenterar mig som kille??
Citera
2011-12-10, 10:36
Medlem
Citat:

Om det är någon tjej som gör lumpen på samma brigad så vore det kul om några av oss kunde hålla fast henne och raka av henne håret.
I jämställdhetens namn!

Det vore fan så kul!

Vilka följder skulle en sådan sak kunna få?
Citera
2011-12-10, 10:48
Medlem
En till fråga: är det tillåtet med synliga tatueringar i finska lumpen?
Jag har en tatuering på nederdelen av halsen, mellan nyckelbenen.

Det är Sveriges flagga och Rysslands flagga korsade med varandra. (Jag har svensk mor och rysk far.)
Såhär, fast med en rysk och en svensk: http://images.thetruthaboutcars.com/...ssia-China.jpg

Men den syns nog inte då uniformen har så hög krage?
Jag vill helst försöka dölja den tror jag ...

Den tatueringen skaffade jag långt innan jag visste att jag skulle komma att bosätta mig i Finland ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in