Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Känner bara till svenskboende som gått RUK men sen inte fortsatt.
Men är du helfinne, kan flytande finska i tal och skrift och gått minst AUK så borde det väl inte finnas några hinder att söka? Hur pass svårt det är att ta sig in har jag dock ingen aning om.
Plutonutbildare kan du väl bli utan att gå officersutbildningen? Räcker väl med RUK och sedan ta jobb som Underlöjtnant så får du väl en egen pluton att leka med?
En svensk 207 hamnade faktiskt på bussen till RUK. Men det är sällan sådant lyckas, och jag tror han lyckades ta sig igenom silen mest på att han hade ett väldigt finskklingande namn, sen var han väl duktig också, inget snack om den saken.
Normalt så vill dom ju egentligen inte ens ge svenskar utbildningar högre än bikemike. Då svensken inte blir krigsplacerad kan det ju anses onödligt att lägga ut större summor på honom.
Jo nu sedan de tog tillbaks Underofficerare så ska man kunna få fast anställning utan att vara Officer också. Vettefan hur det där funkar egentligen, vart mest förvirrad när en massa underlöjtnanter mitt i allt vart kessun..