Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-12, 23:00
Medlem
Fun_Universitys avatar
Jobbar man inte 25 år då, sedan kan man pensionera sig? Ballt att vara med i PRO vid 43 års ålder.
Citera
2010-01-13, 06:42
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillmorgis
Känner bara till svenskboende som gått RUK men sen inte fortsatt.

Men är du helfinne, kan flytande finska i tal och skrift och gått minst AUK så borde det väl inte finnas några hinder att söka? Hur pass svårt det är att ta sig in har jag dock ingen aning om.

Plutonutbildare kan du väl bli utan att gå officersutbildningen? Räcker väl med RUK och sedan ta jobb som Underlöjtnant så får du väl en egen pluton att leka med?

En svensk 207 hamnade faktiskt på bussen till RUK. Men det är sällan sådant lyckas, och jag tror han lyckades ta sig igenom silen mest på att han hade ett väldigt finskklingande namn, sen var han väl duktig också, inget snack om den saken.

Normalt så vill dom ju egentligen inte ens ge svenskar utbildningar högre än bikemike. Då svensken inte blir krigsplacerad kan det ju anses onödligt att lägga ut större summor på honom.

Jo nu sedan de tog tillbaks Underofficerare så ska man kunna få fast anställning utan att vara Officer också. Vettefan hur det där funkar egentligen, vart mest förvirrad när en massa underlöjtnanter mitt i allt vart kessun..
Citera
2010-01-13, 06:44
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
En svensk 207 hamnade faktiskt på bussen till RUK. Men det är sällan sådant lyckas, och jag tror han lyckades ta sig igenom silen mest på att han hade ett väldigt finskklingande namn, sen var han väl duktig också, inget snack om den saken.

Normalt så vill dom ju egentligen inte ens ge svenskar utbildningar högre än bikemike. Då svensken inte blir krigsplacerad kan det ju anses onödligt att lägga ut större summor på honom.

Jo nu sedan de tog tillbaks Underofficerare så ska man kunna få fast anställning utan att vara Officer också. Vettefan hur det där funkar egentligen, vart mest förvirrad när en massa underlöjtnanter mitt i allt vart kessun..

Men om jag då isåfall skriver in mig på min brors adress i Finland(Turku). Men hur skulle det isåfall fungera i övriga livet? hmm, jag lär väl då bli avskriven i Sverige och allt annat. Detta blev lite komplicerat. Går det att ha en adress i Finland samt i Sverige samtidigt?
Citera
2010-01-13, 07:23
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Går det att ha en adress i Finland samt i Sverige samtidigt?

Ja, det har jag haft och det var inga problem. Har du ingen inkomst i Sverige och nolltaxerar i din deklaration bör det inte bli några tråkigheter för dig skattemässigt heller. Det är ju inte direkt några grova summor du kommer tjäna i det militära i Finland.

Ser bara fördelar med att du folkbokför dig hos din bror i Finland. Då du kommer från ett nordiskt land är hela proceduren synnerligen okomplicerad då det inte krävs några visum, tillstånd eller liknande. Din bror vet säkert vad du behöver göra rent praktiskt (öppna bankkonto med mera).
Citera
2010-01-13, 07:25
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Ja, det har jag haft och det var inga problem. Har du ingen inkomst i Sverige och nolltaxerar i din deklaration bör det inte bli några tråkigheter för dig skattemässigt heller. Det är ju inte direkt några grova summor du kommer tjäna i det militära i Finland.

Ser bara fördelar med att du folkbokför dig hos din bror i Finland. Då du kommer från ett nordiskt land är hela proceduren synnerligen okomplicerad då det inte krävs några visum, tillstånd eller liknande. Din bror vet säkert vad du behöver göra rent praktiskt (öppna bankkonto med mera).

Bankkonto har jag redan sedan jag gjorde millin 2007 så. Fick öppna ett under tiden jag var där. Men då ska jag kika närmare på det. Tack så hemskt mycket för ditt svar.
Citera
2010-01-14, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Är det någon svenskboenden som kan tänkas att följa med under sommaren till Ekenäs? Båten över, fara på Ettan och käka Ettans Bigburger med ett stop, ha kul? Vi är redan två reservister som hade tänkt oss detta. Samt i den mån vi kan, fara förbi gamla platser så som Baggby, syndalen, G-skogen osv.

Absolut, Åker ni till den 12e Juli så är jag på, Inryckningsdatumet så kan ni visa mig vägen till grinden också =)
Citera
2010-01-15, 08:54
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Absolut, Åker ni till den 12e Juli så är jag på, Inryckningsdatumet så kan ni visa mig vägen till grinden också =)

det kan nog fungera mycket bra. Dock lär du säkert få höra massa berättelser samt lite gliringar om att du ska in :P Men inte så att man inte klarar det haha.

[quote=Telefonsamtal]Det är ju inte direkt några grova summor du kommer tjäna i det militära i Finland/QUOTE]

Det vet jag redan, vill bara ha jobb inom det militära. Gillar den livsstilen grymt mycket. Sen att få utbilda mullin, kan det bli roligare? xD. Jag var nog den enda på brigaden som var ledsen över att behöva åka hem. Så länge man har mat på bordet och sovplats så är jag nöjd .
Citera
2010-01-15, 10:38
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla

Hehe, ska försöka planera in årets Finlandsraid till början på Juli då.
Sen ja ska peka på dig och flina
Citera
2010-01-15, 13:47
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Då svensken inte blir krigsplacerad kan det ju anses onödligt att lägga ut större summor på honom.
Visst är han krigsplacerad... om det blir krig så kallar de nog in honom.
Att han är befriad från repövningar betyder inte att han är helt fri från allt...
Citera
2010-01-15, 14:22
Medlem
Dionyoss avatar
Citat:
Hehe, ska försöka planera in årets Finlandsraid till början på Juli då.
Sen ja ska peka på dig och flina

Haha vi får försöka fixa en hel grupp, du, jag, trovalla och de andra Båtfärd, sedan ekenäs.
Citera
2010-01-15, 14:31
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Visst är han krigsplacerad... om det blir krig så kallar de nog in honom.
Att han är befriad från repövningar betyder inte att han är helt fri från allt...

Är du helt säker på det?
Jag var tvungen att be själv om att bli placerad i mitt kompani.
Citera
2010-01-15, 18:01
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Är du helt säker på det?
Jag var tvungen att be själv om att bli placerad i mitt kompani.
Är inte helt säker då inget krig dykt upp ännu men vad jag hört så kallar de in varenda djävel(i händelse av krig).

Även dem som bor utomlands: vad har de för nytta av att utbilda dessa gubbar annars? Visst -de blir väldigt ringrostiga med tiden då de inte är med på de annars obligatoriska repövingarna men de är bättre än ingenting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in